//
کدخبر: ۲۱۳۰۵۱ //

پیامدهای برکناری بولتون بر آسیا

تحلیلگران معتقدند، برکناری "جان بولتون" از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا به سیاست خارجی متعادل تر واشنگتن در قبال آسیا و ایران منتهی خواهد شد.

پیامدهای برکناری بولتون بر آسیا
به گزارش فرتاک نیوز،

خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران نوشت، آسیا خود را برای تبعات تصمیم "دونالد ترامپ" در رابطه با برکناری بولتون آماده می کند و از آنجا که برکناری این جنگ طلب ترین صدای سیاست خارجی دولت ترامپ می تواند اعمال فشار بر کره شمالی را کاهش دهد، طبیعتا این برکناری برای ژاپن خالی از پیامدهای منفی نیست.

با توجه به تاثیر احتمالی این برکناری بر سیاست آمریکا در قبال، نگاهی دقیق تر به کاخ سفید ترامپ نشان می دهد این اقدام می تواند در مجموع، برای آسیا حامل تاثیراتی مثبت باشد.

به گفته کارشناسان سیاست خارجی و امنیتی و مقامات سابق آمریکا، ترامپ با هدف انتخاب مجدد به ریاست جمهوری، ‌ به دنبال حصول دستاوردهای ملموس و سریع در رابطه با کره شمالی، ایران و افغانستان است.

"مایک پمپئو"، وزیر خارجه آمریکا، به دنبال به نتیجه رساندن مذاکرات با کره شمالی و تندروهای طالبان در افغانستان و نیز مذاکره مستقیم با ایران است. به نظر می رسد این دیپلمات ارشد آمریکایی که گفته می شود خود سودای ریاست جمهوری را در سر دارد، به منظور جلوگیری از برکناری خود به آرزوهای ترامپ وفادار است.

بولتون که بی اعتمادی اش به کره شمالی، طالبان و ایران بر کسی پوشیده نیست، با همه اقدامات پومپئو مخالفت می کرد.

ترامپ سه‌ شنبه پیش(۱۹ شهریور) در پیامی توئیتری از برکناری بولتون مشاور امنیت ملی خود خبر داد.

رییس جمهوری آمریکا توئیت کرد: من و برخی دیگر از اعضای دولت با برخی نظرات او به شدت مخالف بودیم. از این رو، از جان (بولتون) خواستم استعفا دهد و استعفانامه او امروز صبح تقدیم من شد.

به گفته یکی از مقامات سابق آمریکا، بولتون سمت مشاور امنیت ملی را به عنوان آخرین سمت مهم خود محسوب می کرد و در نتیجه، ‌ فکر می کرد جلوگیری از توافق با کره شمالی و ایران، ‌از انعقاد توافقنامه های نادرست و نامناسب با این کشورها بهتر است.

با کنار گذاشته شدن بولتون، این احتمال که ترامپ از طریق پمپئو به توافقی با کره شمالی برسد، افزایش یافته است و این امر، مایه نگرانی ژاپنی است که از امضای توافقنامه ای که موجب خلع سلاح هسته ای کامل کره شمالی نشود، ‌ هراس دارد. توکیو برای کنترل مزاج دمدمی ترامپ روی بولتون حساب می کرد.

علاوه بر این، بولتون از مدت ها پیش بر نحوه جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای تمرکز کرده بود و به نظر می رسد توجه تمام و کمال او به این مساله به بهای قربانی شدن سایر مسایل، مانند راهبرد چین، تمام می شد.

شماری از مقامات سابق و کارشناسان آمریکایی که بولتون را می شناسند، می گویند، مقایسه مخالفان چین در دولت ترامپ و بولتون نشان می دهد، از نظر آنها وحشت و اضطراب بولتون از ادامه توسعه هسته ای کره شمالی و ایران و نیز حکومت ونزوئلا چندان واقعی نیست و این امر، زمینه درگیری بولتون با وزارت دفاع و فرماندهان نظامی که چین را در صدر اولویت های راهبردی محسوب می کنند، فراهم کرد.

به گفته یکی از تحلیلگران آمریکایی، برکناری بولتون باعث کاهش افرادی می شود که به بحران با ایران دامن می زنند و کار دولت آمریکا را برای بسیج توان خود بر راهبرد چین راحت تر می کند.

ترامپ برای کسب آرا مشتاق توقف هر چه سریع تر جنگ تجاری با چین است. برکناری بولتون این امکان را برای ترامپ فراهم می کند تا منابع بیشتری به رقابت در حوزه "های تک" با چین اختصاص دهد.

تمرکز آمریکا بر امنیت آسیا، خبری خوب برای کشورهای آسیایی است که نگران توسعه نظامی چین هستند.

البته، تاثیر فردی که جانشین بولتون می شود را نیز نباید نادیده گرفت و باید منتظر ماند و دید ترامپ فردی مجرب و متعادلی را برای سمت مشاور امنیت ملی آمریکا انتخاب خواهد کرد یا خیر.

"شیرین هانتر"، استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن نیز معتقد است، اخراج بولتون از کاخ سفید موضع جنگ طلب‌ ها و تندروهای ضد ایران را تضعیف می کند و نشان می دهد که رییس جمهوری آمریکا نمی خواهد وارد درگیری نظامی با ایران بشود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۳۰۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان