//
کدخبر: ۲۲۰۰۷۳ //

آمریکا درصدد نفوذ بر حریم خصوصی کاربران در پیام رسان هاست

"ادوارد اسنودن" کارمند سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا روز سه شنبه در مقاله ای در روزنامه گاردین نوشت: دولت آمریکا به همراه انگلیس و استرالیا در صدد آن هستند تا از طریق محدود کردن فرآیند رمزگذاری پیام در شرکت های مخابراتی، دسترسی بیشتر به اطلاعات شخصی کاربران داشته باشند.

آمریکا درصدد نفوذ بر حریم خصوصی کاربران در پیام رسان هاست
به گزارش فرتاک نیوز،

اسنودن در روزنامه گاردین نوشت : ایالات متحده، انگلیس و استرالیا در تلاش هستند تا تنها روشی را که از اطلاعات شخصی ما در شرکت فیس بوک محافظت می کند، تضعیف کنند.

در هر کشور از این دنیای خاکی، امنیت رایانه ها باعث می شود تا زندگی انسان ها با نظم و مرتب ادامه داشته باشد و سیستم حمل و نقل نیز در جریان باشد. بیش از نیم دهه است که آسیب پذیری رایانه ها و شبکه های ارتباطی به عنوان مهمترین تهدید در جامعه اطلاعاتی آمریکا به شمار می آیند، به طوری که حتی تهدیدات آسیب پذیری رایانه ها نسبت به تروریسم و جنگ از اهمیت بیشتری برخوردار است. درحال حاضر موارد بسیاری از جمله موجودی بانکی شما، تجهیزات بیمارستان ها و انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده وجود دارد که همه به امنیت رایانه بستگی دارند.

در بحبوحه بزرگترین بحران امنیت رایانه ای در تاریخ، ایالات متحده به همراه دولت های انگلیس و استرالیا در تلاشند تا با اعمال نفوذ بر «رمزگذاری» تنها روشی را که در حال حاضر برای محافظت مطمئن از اطلاعات جهان وجود دارد، تضعیف کنند. اگر آنها در تلاش خود برای تضعیف رمزنگاری موفق شوند، زیرساخت های عمومی و زندگی شخصی ما برای همیشه ناامن می شوند.

به عبارت ساده تر، رمزگذاری روشی برای محافظت از اطلاعات و ایمن سازی ارتباطات دیجیتال است. هر ایمیلی که می نویسید، هر کلمه کلیدی که در قسمت جستجو تایپ می کنید، هر کار شرم آوری که بصورت آنلاین انجام می دهید، از طریق اینترنت منتقل می شود. در اوایل ماه جاری (مهرماه) ایالات متحده در کنار انگلیس و استرالیا از فیس بوک خواستند که "یک نسخه پشتیبان" را در برنامه های پیام رسان رمزگذاری شده خود ایجاد کنند، این امر به هر یک از این دولت ها دسترسی نامحدودی به ارتباطات خصوصی شهروندان می دهد. تاکنون فیس بوک در برابر این امر مقاومت کرده است.

اگر ترافیک داده های اینترنت رمزگذاری نشوند، هر دولت، شرکت و یا مجرمی می تواند در واقع نسخه ای از آن را سرقت کند و به طور مخفیانه اطلاعات شما را ضبط کند. اما اگر ترافیک اینترنت را رمزگذاری کنید، اطلاعات شما خوانده نمی شود و فقط کسانی که کلید رمزگشایی ویژه ای دارند می توانند آن را باز کنند.

من درباره این موضوع اطلاعات کمی دارم زیرا مدت کمی در سیستم جهانی نظارت گسترده در آژانس امنیت ملی ایالات متحده کار می کردم. در ژوئن (خرداد)۲۰۱۳  با خبرنگاران کار کردم تا این سیستم را در مقابل جهانیان رسوا کنم. بدون رمزگذاری نمی توانستم داستان چگونگی وقوع آن را بنویسم. رمزگذاری به همه خبرنگاران، دگراندیشان، فعالان، کارگران سازمان های غیردولتی و افشاگران، پزشکان، وکلا و سیاستمداران کمک می کند تا نه فقط در خطرناک ترین و سرکوبگرترین کشورهای جهان بلکه در هر کشوری کارهای خود را انجام دهند.

هنگامی که من در سال ۲۰۱۳ مطرح شدم، دولت آمریکا نه تنها با گذر از شبکه، ترافیک اینترنت را به صورت منفعلانه زیر نظر گرفته بود، بلکه راه هایی برای همکاری و در بعضی مواقع نفوذ به شبکه های داخلی شرکت های بزرگ فناوری آمریکایی نیز پیدا کرده بود. در آن زمان، تنها بخش کوچکی از ترافیک وب رمزگذاری شده بود. شش سال بعد، فیس بوک، گوگل و اپل رمزگذاری را به صورت پیش فرض بخش اصلی محصولات خود قرار داده اند، با این نتیجه که امروزه نزدیک به ۸۰ درصد از ترافیک وب رمز گذاری می شود. در نتیجه اینترنت امروزه از امنیت بیشتری برخوردار است و به اعتقاد برخی دولتها بسیار امن است.

«ویلیام بار» دادستان کل دونالد ترامپ که یکی از اولین برنامه های نظارت گسترده را بدون بررسی در مورد قانونی بودن آن مجاز اعلام کرد، اکنون می گوید که قصد متوقف کردن یا حتی عقب نشینی پیشرفت شش سال گذشته را دارد. واتس اپ، سرویس پیام رسان متعلق به فیس بوک، از «رمزگذاری نهایی در پایان» استفاده می کند. در ماه مارس (اسفند) این شرکت تصمیم خود را برای استفاده از رمزگذاری نهایی در سایر برنامه های پیام رسان مانند اینستاگرام و فیس بوک مسنجر نیز اعلام کرد.

دادستان آمریکا در مقابل در حال راه اندازی یک کمپین عمومی برای جلوگیری از پیشرفت فیس بوک در حفظ امنیت دیجیتال است. این کار با نامه ای سرگشاده که توسط ویلیام بار، وزرای کشور انگلیس و استرالیا و وزیر امنیت داخلی آمریکا امضا شده بود، آغاز شد و طرفین در این نامه خواستار آن شدند که فیس بوک از پیشنهادات رمزگذاری خودداری کند.

اگر کمپین دادستان کل آمریکا موفقیت آمیز باشد، ارتباطات میلیاردی در وضعیت ناامنی دائم متوقف خواهند شد. کاربران در برابر نفوذ آسیب پذیر می شوند و ارتباطات نه تنها محققان آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی بلکه آژانسهای اطلاعاتی چین، روسیه و عربستان سعودی نیز آسیب پذیر خواهند بود.

سیستم های ارتباطی رمزگذاری شده به گونه ای طراحی شده اند که پیام ها فقط توسط فرستنده و گیرنده خوانده می شوند، و هیچ فرد و یا شخص ثالثی مانند شرکت فیس بوک نمی تواتند به فایل رمزگذاری شده در حین ارسال دسترسی داشته باشد.

رمزگذاری پیام ها به این نحوه صورت می گیرد که کلیدهایی را که قفل پیام برای شما باز می شود تنها در نقاط انتهایی یک ارتباط خاص مانند تلفن های فرستنده یا گیرنده پیام ذخیره می شوند. در این روش شرکت های واسطه و ارائه دهنده اینترنت نمی توانند هیچ دسترسی به فایل شما داشته باشند و پیام شما به صورت کاملا ایمن به دست گیرنده خواهد رسید. به طور خلاصه باید گفت، شرکت هایی مانند فیس بوک، گوگل و اپل با استفاده از این فرآیند می توانند از کاربران خود در معرض نظارت خارجی محافظت کنند.

جالب است که وقتی به نظر می رسد که شرکتی به اندازه بالقوه خطرناک به عنوان فیس بوک ، حداقل مایل به عمومیت برای پیاده سازی فناوری است که باعث می شود کاربران با محدود کردن قدرت خود ، ایمن تر شوند ، دولت آمریکا است که گریه می کند. این امر به این دلیل است که ناگهان دولت قادر به برخورد با فیس بوک به عنوان اثری راحت از زندگی خصوصی نخواهد بود.

دولت ایالات متحده برای توجیه مخالفت خود با رمزگذاری پیام ها، از تاریک ترین نیروهای وب خود استفاده کرده است. دولت ادعا می کند بدون دسترسی کامل به تاریخچه فعالیت هر شخص در فیس بوک نمی توان از تروریست ها، قاچاقچیان مواد مخدر و عاملان کودک آزاری که برخی از پیشرفته ترین فیلترهای اتوماتیک و روشهای امنیتی موجود استفاده می کنند، تحقیق کرد.

حقیقت اصلی در مورد اینکه چرا دولت های ایالات متحده، انگلیس و استرالیا می خواهند رمزنگاری نهایی را از بین ببرند، هیچ ارتباطی به امنیت عمومی مردم ندارد بلکه آنان می خواهند با حذف این روش کنترل خود بر اشخاص و وسایل ارتباطی را بیشتر کنند.  دولت ها نمی خواهند رصد ارتباطات مردم از طریق کشورهای مخابراتی انجام شود بلکه آنان به دنبال آن هستند تا حذف رابطه خود به طور مستقیم بر کنترل عموم مردم دست یابند.

در پایان باید گفت نگرانی اصلی آن است که دولت ها بتوانند به توانایی برای جاسوسی از جمعیت در مقیاس گسترده دست پیدا کنند.

ادوارد اسنودن، مأمور سابق سازمان اطلاعت مرکزی آمریکا (سیا) و افشاگر معروف و  نویسنده کتاب «ضبط دائمی» است. وی هم اکنون رئیس هیئت مدیره بنیاد آزادی مطبوعات است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۰۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان