//
کدخبر: ۱۸۷۷۰۶ //

ترامپ افشای حقایق جنگ افغانستان را به آمریکایی‌ها بدهکار است

"دولت دونالد ترامپ نه تنها تا کنون اوضاع جنگ بی‌پایان آمریکا در افغانستان را شفاف نکرده، بلکه عملاً با شفاف سازی درباره جنگ افغانستان همچون کمک به دشمن برخورد کرده است."

ترامپ افشای حقایق جنگ افغانستان را به آمریکایی‌ها بدهکار است
به گزارش فرتاک نیوز،

  مجله "واشنگتن اگزماینر" در تحلیلی درباره پنهانکاری‌های دولت آمریکا در خصوص رخدادهای مربوط به جنگ افغانستان می‌نویسد:

«اگر چه همواره لازم است یک دولت نسبت به مسائلی پنهانکاری به خرج دهد اما در عین حال یک دولت باید برای راضی نگه داشتن مردمی که بر آنها حاکم است، اساساً کل حقیقت را با این مردم در میان بگذارد.

هیچ اقدامی از جانب دولت حساس‌تر از یک جنگ نیست و رهبران ما نسبت به یک جنگ باید بیش از هر مساله دیگری حقیقت را در اختیار ما بگذارند و با ما صادق باشند.

دولت دونالد ترامپ درباره وضعیت جنگ بی‌پایان در افغانستان با ما صادق نبوده و در حقیقت با صداقت نشان دادن درباره جنگ افغانستان مثل کمک به دشمن برخورد کرده است.

مردم آمریکا شایسته آن هستند که بدانند در افغانستان کجا سربازان ما موفق می‌شوند و کجا دارند شکست می‌خورند اما چنین اطلاع‌رسانی اتفاق نمی‌افتد. وزارت دفاع ما اجازه نمی‌دهد خبرنگاران، تحلیلگران و کلیت مردم به اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا کنند. پنتاگون مشخصاً دسترسی به اطلاعات حساسی که مقام موسوم به "بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان" (سیگار) ارائه می‌دهد را قطع می‌کند.

در جدیدترین گزارش این بازرس ویژه به تاریخ ۳۰ آوریل تعداد عناوین محرمانه شده در این گزارش که بازرس کل اجازه مطرح کردن علنی آن را پیدا نکرده، بیش از پیش افزایش یافته است.

جدیدترین اطلاعاتی که دسترسی به آنها به حال تعلیق درآمده مربوط به دسته بندی‌های "ارزیابی‌های ثبات در نواحی" مرتبط با سنجش میزان کنترل طالبان یا دولت در سراسر افغانستان و همچنین "شرح ارزیابی سوءاستفاده وزارت دفاع و وزارت کشور از نیروهای امنیتی ویژه افغانستان" بوده‌اند.

با این حال اینها تنها موارد جدید هستند. از زمانی که دونالد ترامپ در ۲۰۱۷ رئیس جمهور آمریکا شد، موارد حذف شده یا تغییر وضعیت پیدا کرده در این فهرست به صورت مداوم افزایش یافته است. تبعات این روند روشن است. همانطور که جان ساپکو شخص بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان اخیراً گفت: "تقریباً هر معیار مربوط به موفقیت یا شکست دراین فهرست یا به حالت محرمانه درآمده یا حذف شده است." ممکن است ساپکو تا حدی در این مساله اغراق کرده باشد اما اغراق او ناچیز بوده است. ما دیگر در جریان اطلاعات مربوط به تلفات نیروهای امنیتی افغانستان، قدرت این نیروها و ارزیابی عملکرد آنها قرار نمی‌گیریم. همچنین ما از تعداد خدمه هواپیمایی متعلق به نیروهای ویژه هوایی افغانستان، آمادگی آنها و چارچوب موجود برای آنها مطلع نمی‌شویم. و همینطور ما از وضعیت تلاش‌ها برای مبارزه با فساد در افغانستان از جانب وزارت کشور نیز اطلاع نمی‌یابیم. آیا موارد بیشتری می‌خواهید؟

جدیدترین ضربه دولت آمریکا به صداقت این بود که اخیرا نیروهای ناتو تحت رهبری آمریکا در افغانستان تصمیم گرفتند دیگر گزارش مربوط به ارزیابی ثبات در سطح نواحی و همینطور ارزیابی کنترل و نفوذ شبه‌نظامیان، اطلاعات مربوط به شمارش نواحی، برآورد جمعیت این نواحی و برآورد مربوط به مساحت این نواحی دیگر ارائه نشود.

به گفته ناتو این اطلاعات در نشان دادن تأثیر راهبرد مربوط به جنوب آسیا و یا پیشرفت در مسیر امنیت و ثبات در افغانستان نقشی ندارند.

با این حال تصمیم‌گیری در این مورد به عهده ناتو و پنتاگون نیست بلکه باید به عهده کنگره و مردم باشد.

مدتهاست که ترامپ بر ضد نشان دادن حقایق عمل می‌کند. همانطور که واشنگتن پست در ماه ژانویه گزارش کرد، ترامپ از این موضوع شکایت می‌کند که گزارش و تحقیقات "سیگار" در راستای حمایت از دشمنان است. او می‌خواهد که جزئیات پنهان باشند.

این ضدیت در قبال پاسخگو بودن به صورت علنی نوعی رفتار ابهام زا از جانب رئیس‌جمهوری است که وعده رفع ابهام را داده بود. این همچنین یک رویکرد غیر آمریکایی است.

قانون اساسی آمریکا اختیار ایجاد جنگ را به کنگره به عنوان نماینده مردم می‌دهد. حالا که کنگره با کمبود اطلاعات برای ارزیابی یک جنگ ادامه‌دار روبه‌رو شده است پس این جنگ به شکلی غیر دموکراتیک دارد اتفاق می‌افتد و بنابراین مغایر با قانون اساسی است.

دونالد ترامپ هنگامی که حقایق و خواسته عمومی در آمریکا تغییر مسیر را بطلبند تمایلش را برای تغییر دادن مسیر نشان داده است. او اکنون باید این کار را در قبال بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان انجام دهد.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۷۷۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان