//
کدخبر: ۴۳۳۱۲۲ //
۲۰ آبان لغایت ۱۵ دی‌ماه؛

اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار‌خون‌ بالا در استان کرمانشاه

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت:‍ پویش ملی غربالگری دیابت و فشار‌خون بالا ۲۰ آبان لغایت ۱۵ دی ماه در تمامی پایگاه‌های سلامت، مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت شهرها و روستا‌های استان انجام می‌شود.

 اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار‌خون‌ بالا در استان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اصحاب رسانه امروز (۲۷ آبان) برگزار شد.

دکتر ابراهیم شکیبا با اشاره به پویش ملی غربالگری و فشارخون بالا اظهار کرد: این پویش با هدف شناسایی بیماران دارای دیابت و فشارخون بالا از ۲۰ آبان لغایت ۱۵ دی همزمان با سراسر کشور در کرمانشاه آغاز شده و قابل تمدید خواهد بود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه افزود:‌ بیماری‌های غیر‌واگیر ۷۸ درصد مرگ و میر و بیماری‌های واگیردار ۲۲ درصد مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

شکیبا تصریح کرد:‌ از بین بیماری‌های غیر‌واگیر بیماران دارای مشکلات قلبی و عروقی در رتبه اول مرگ و میر، و بیماران سرطانی در رتبه دوم قرار دارند.

وی از دیابت و فشار‌خون به عنوان قاتل خاموش نام برد و‌گفت: هرچند ابتلا به این بیماری‌ها بدون علامت است اما قابل کنترل هستند و با رعایت الگوی صحیح می‌توان عوارض‌ آنها را به تعویق انداخت.

 این مسئول مهترین دلایل ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی و چاقی عنوان کرد و افزود: روزانه نیم ساعت پیاده‌روی باعث افزایش ۲۰ درصدی ضربان قلب و تحرک لازم در فرد می‌شود و از بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت جلوگیری می‌کند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در ادامه هدف از اجرای این پویش را شناسایی افرادی که در آستانه درگیری با دیابت هستند و جلوگیری و رفع فشارخون بالا عنوان کرد و بیان داشت: در کشورهای دیگر برای شناسایی بیماران دیابتی افراد بالای ۴۵ سال غربالگری می‌شوند اما در ایران این غربالگری بصورت کاملا رایگان برای افراد بالای ۴۰ سال انجام می‌گیرد.

شکیبا اضافه کرد: در این طرح علاوه بر افراد بالای ۴۰ سال افراد دارای اضافه وزن ، مادران باردار وکسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارند نیز غربالگری می‌شوند.

 به گفته وی در این پویش ۸۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال شامل؛ یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۸۸ نفر در زمینه فشارخون بالا، غربالگری خواهند شد و بر اساس پیش‌بینی انجام شده از جمعیت یک میلیون و دویست هزار‌ نفری شهرستان کرمانشاه نیز ۱۷۰ هزار نفر غربالگری دیابت خواهند شد که از این تعداد ۱۰۰ هزار نفر از قبل شناسایی شده‌اند و ۷۰ هزار نفر در این پویش شناسایی خواهند شد.

 رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه درصد شیوع فشارخون بالا در استان را ۲۹.۴ درصد عنوان کرد و گفت: درصد آگاهی افراد از داشتن فشارخون بالا در استان ۵۹ درصد، و درصد پوشش درمان ۵۲ درصد است و ۳۸ درصد درمان نیز موثر واقع شده است.

شکیبا همچنین درصد شیوع دیابت در کشور را ۱۴ درصد عنوان کرد و گفت: درصد آگاهی بیماران از بیماری دیابت ۸۶ درصد و درصد پوشش درمانی نیز ۷۲ درصد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در تمامی پایگاه‌ها، مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت در شهرها و روستا‌های استان انجام می‌شود نیز گفت: ۶۳۱ خانه بهداشت و ۲۸۰‌ پایگاه و مراکز جامع سلامت آماده انجام غربالگری فشار خون برای افراد بالای ۱۸ سال و غربالگری دیابت برای افراد بالای ۴۰ سال هستند.

شکیبا در ادامه اشاره‌ای هم به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع داشت و گفت: این طرح از سال ۱۳۸۴ در پنج شهرستان ثلاث‌باباجانی، قصرشیرین، دالاهو، گیلانغرب و روانسر که دارای جمعیت  کمتر از ۲۰ هزار خانوار بودند اجرایی شد.

وی افزود: از ۹ شهرستان باقیمانده دارای جمعیت بالاتر از ۲۰‌ هزار‌ خانوار، این طرح در فاز اول در شهرستان کنگاور اجرایی شد و برای هر ۳۰۰۰ نفر یک پایگاه و دو مراقب سلامت در نظر گرفته شد. همچنین برای تمامی شهروندان پرونده سلامت الکترونیک تشکیل گردید و در حال حاضر منتظر استقرار پزشک مقیم در این پایگاه‌ها هستیم که با رایزنی‌های انجام گرفته به زودی اجرایی خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در فاز دوم در سه شهرستان هرسین، پاوه و سنقر، اجرایی خواهد شد و در فاز سوم نیز بر اساس پیش‌بینی انجام گرفته در شهرستان‌های صحنه و جوانرود اجرا می‌شود.

وی همچنین زمان اجرای این طرح در شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام آباد‌غرب و سرپل‌ذهاب را در فازهای بعدی عنوان کرد و گفت:بر اساس پیش‌بینی انجام گرفته تا پایان سال جاری این طرح در تمام استان اجرایی خواهد شد.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۱۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان