//
کدخبر: ۳۷۶۰۷۱ //
در چهارمین نشست رسانه‌ای "نقش رسانه در حوادث اخیر" مطرح شد؛

مردم تشنه گفتگو هستند،صدای آنها باید شنیده شود/ وقایع اخیر پدیده‌ای اجتماعی با پوسته سیاسی بود که دستخوش شعارهای هنجارشکنانه شد

در چهارمین نشست رسانه‌ای "نقش رسانه در حوادث اخیر" که با حضور دو فعال رسانه‌ای استان کرمانشاه برگزار شد بر شنیدن صدای اعتراضات مردم تاکید شد.

مردم تشنه گفتگو هستند،صدای آنها باید شنیده شود/ وقایع اخیر پدیده‌ای اجتماعی با پوسته سیاسی بود که دستخوش شعارهای هنجارشکنانه شد

چهارمین نشست رسانه‌ای با موضوع نقش رسانه در حوادث اخیر با حضور شعیب نظری و مهدی بستار دو تن از فعالان رسانه‌ای استان کرمانشاه پیش از ظهر امروز (پنجم آذرماه) در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد

 به گزارش فرتاک نیوز؛ شعیب نظری در ابتدای این نشست با اشاره به تفاوت فضای رسانه‌‌ای امروز با اوایل انقلاب اظهار کرد: در گذشته اخبار با وقفه توسط چند رسانه نوشتاری و یا از طریق صدا‌و سیما انتشار داده می‌شد اما امروز فضای رسانه‌ای حد و مرز ندارد.

IMG_20221126_153744_584مدیر‌مسئول پایگاه خبری دلاوران مرصاد افزود:  داشتن سواد رسانه‌ای پاشنه‌آشیل فضای رسانه‌ای است اما متاسفانه فرهنگ استفاده از عوامل مادی مانند استفاده از تلفن همراه در فضای مجازی را نتوانستیم به مردم آموزش دهیم.

وی تصریح کرد:به دلیل مشغله اقتصادی والدین، فرزندان بازیگردانان اصلی فضای سیاسی در خانواده‌ها شده‌اند و به دلیل نداشتن سواد رسانه‌‌ای با تفکر خود وقایع را تفسیر می‌کنند.

این فعال رسانه‌ای‌خاطر‌نشان کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی در مظلوم‌ترین حالت ممکن قرار گرفته است و رسانه به فضای بازی تبدیل شده که هر کسی می‌تواند تولید محتوایش را منتشر نماید و در این میان رسانه‌های مجوز‌دار نیز قافیه بازی در این فضا را باخته‌اند.

نظری یادآور شد:‌رسانه‌ها در وقایع اخیر منفعلانه عمل کردند که این انفعال می‌تواند ناشی از عدم قدرت در تصمیم‌گیری‌ و ترس باشد.

مدیرمسئول پایگاه خبری دلاوران مرصاد خاطر نشان کرد: نظام حاکمیتی ما برای پیاده‌نظام رسانه‌ای خود در فضای رسانه هیچ برنامه‌ای ندارد و اگر موازنه‌ای هم هست پیاده نظام رسانه‌ای کف خیابان آن را رقم می‌زند و گاها رسانه‌های ارکان حکومت نیز با رفتار و گفتار خود هزینه‌هایی را بر نظام وارد می‌کنند.

  وی در گوشه دیگری از سخنانش گفت: با فیلترینگ شدیدا مخالفم و معتقدم با عدم استماع و عدم پاسخگویی به افکار عمومی کاری از پیش نخواهیم برد.

نظری افزود: بعضی از مسئولین و متولیان کشور با پرورش نیروهای رسانه‌ای خودی در به وجود آمدن وضعیت موجود مقصرند و در حق نظام کوتاهی کرده‌اند و رسانه‌های داخلی نیز طی بلند مدت در ایجاد این وضعیت دخیل هستند.

مدیر مسئول پایگاه خبری دلاوران مرصاد اضافه کرد:رسانه نباید در لفافه صحبت کند، معتقدم که صدای اعتراضات مردم در وقایع اخیر شنیده نشد هرچند اغتشاش با اعتراض متفاوت است.

وی در پایان یاد‌آور شد: از صدر اسلام تا کنون مباحث اینچنینی بسیاری اتفاق افتاده ،اسلام دین گفتگو و رحمانیت است و عدم الگوبرداری از آن جای ضعف دارد باید صدای اعتراضات مردم شنیده شود، مردم تشنه گفتگو هستند.

در ادامه این نشست  مهدی بستار نیز گفت: هر انسانی به اندازه دانش، نگرش و تجربه زیستی خود مسائل را تفسیر می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم این فرد دارای سواد رسانه‌ای هست یا نیست.

این فعال رسانه‌ای افزود: به عنوان فردی رسانه‌ای به عملکرد رسانه‌های استان که نسبت به اعتراضات اخیر منفعلانه عمل کردند معترضم و عدم تحلیل درست و به موقع را دلیل ایجاد این حوادث میدانم.

IMG_20221126_153829_345بستار اعتراضات اخیر را پدیده‌ای اجتماعی با پوسته سیاسی عنوان کرد و افزود: پوسته اجتماعی این حوادث دستخوش شعارهای هنجارشکنانه شد و رسانه‌ها را نسبت به بیان واقعیت‌ها و مشکلات موجود منفعل کرد ولی کاش حاکمیت با این پدیده اجتماعی با نگاه اجتماعی و نه نگاه سیاسی برخورد میکرد.

وی با اشاره به اینکه نگاه نسل‌ امروز به مقوله زندگی با نسل‌های قبل متفاوت است گفت: شکافی که بین دو نسل ایجاد شده با برخورد امنیتی راه‌گشا نیست باید صدای جوانان و نوجوانان با سلیقه و نگاه متفاوت شنیده شود.

این فعال رسانه‌ای در پایان با اشاره به اینکه اعتراض با اغتشاش متفاوت است گفت: برآیند تبعیض‌ها و شیوه غلط حکمرانی طی ادوار مختلف، همچنین رسانه‌های منفعل و مدافع حاکمیت سبب بی‌اعتمادی مردم شده‌ است و ورود بزرگان دین به این موضوع و شنیدن صدای مردم می‌تواند باعث کاهش این حوادث در جامعه امروز شود.

خبرنگار:طیبه‌ دولت‌آبادی

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۶۰۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان