//
کدخبر: ۳۷۵۲۱۶ //
در سومین نشست رسانه‌ای با موضوع نقش رسانه در اغتشاشات اخیر مطرح شد؛

عدم مرجعیت رسانه‌ای راه را برای موج سواری رسانه‌های معاند باز کرد/ فضای بی‌تحلیلی رسانه‌، مردم را سردرگم کرده است

در سومین نشست رسانه‌ای با موضوع نقش رسانه در اغتشاشات اخیر مطرح شد؛ عدم مرجعیت رسانه‌ای راه را برای موج سواری رسانه‌های معاند باز کرد.



عدم مرجعیت رسانه‌ای راه را برای موج سواری رسانه‌های معاند باز کرد/ فضای بی‌تحلیلی رسانه‌، مردم را سردرگم کرده است
به گزارش فرتاک نیوز،

سومین ویژه برنامه گفت‌وگو اصحاب رسانه با موضوع نقش رسانه در اغتشاشات اخیر، با حضور فریدون معتمدیان رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات و هادی صحرایی رییس سازمان بسیج رسانه استان کرمانشاه به میزبانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات فرمانداری کرمانشاه برگزار شد.

فریدون معتمدیان در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت رسانه در آموزه‌های دینی اظهار کرد: با حدود ۱۳ هزار رسانه در کشور شامل  ۳۳۲ روزنامه، ۸۰۰۰ هفته‌نامه، ماهنامه و سالنامه، ۳۰ خبرگزاری و ۴۸۰۰ پایگاه خبری مرجعیت رسانه‌ای را از دست داده‌ایم.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کرمانشاه عدم حمایت از رسانه‌ها ، عدم به روز‌رسانی و اصلاح قانون اساسی و  نبود رقابت بخش خصوصی با صدا و سیما را از جمله دلایل نداشتن مرجعیت رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: مرجعیت رسانه با حرف به دست نمی‌آید و باید با عمل و تغییر آن را کسب کرد.

معتمدیان تصریح کرد: امروزه فضای مجازی مانند اتاق شیشه‌ای عمل می‌کند که اخبار متعددی در آن منتشر می‌شود و در این زمینه با افزایش سواد رسانه‌ای می‌توانیم خبرها را تحلیل کنیم و خبرهای کذب را از خبر واقعی تفکیک نماییم.

وی اضافه کرد: از ۲۳ شهریور ماه تا ۱۶ مهرماه ۳۵ هزار خبر توسط پنج رسانه معاند انتشار داده شد که از این تعداد ۱۷ هزار خبر کذب بود. 

این فعال رسانه‌ای فیلترینگ فضای مجازی را کاری مقطعی دانست و گفت: خروج صدا و سیما از تک محوری، تقویت رسانه‌های محلی، افزایش سطح سواد رسانه‌ای در جامعه وجلوگیری از خود سانسوری می‌تواند زمینه‌ساز تقویت رسانه‌های داخلی که پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم هستند، شود.

در ادامه این گفت‌گو محمدهادی صحرایی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین کار در حرفه خبرنگاری تحلیل‌گری است اظهار کرد: فضای بی‌تحلیلی در رسانه‌های کشور باعث شده نارسانه‌‌ها با انتشار اخبار دروغین مردم را سر در گم کنند.

رییس سازمان بسیج رسانه استان کرمانشاه افزود: عدم تحلیل رسانه‌ای باعث ایجاد توهم در اکثریت و افزایش بی‌اعتمادی در جامعه شد که باید بپذیریم با این روندمخاطبانمان را از دست دادیم.

صحرایی اضافه کرد:با وجود پیشینه درخشان مطبوعات کرمانشاه در دوران قبل به دلیل عدم استفاده از شیوه‌های نوین به جای روش‌های سنتی نتوانستیم سطح اعتماد افزایی مردم را افزایش دهیم.

وی همچنین سرعت انتشار اخبار دروغین در رسانه‌های معاند و عدم آگاهی و نداشتن سواد رسانه‌ای را نیز از عوامل کمرنگ شدن نقش رسانه در اغتشاشات اخیر عنوان کرد و بیان داشت: معمولا اخبار بد زودتر از خبرهای خوب در جامعه بازتاب پیدا می‌کند و در جنگ رسانه‌ای نیز افرادی که پرچم‌دار بی‌حیایی هستند از رکیک‌ترین واژه‌ها استفاده می‌کنند ولی در رسانه‌های اخلاق محور این اصول رعایت می‌شود.

رییس سازمان بسیج رسانه استان کرمانشاه در گوشه دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هیچ رسانه خارجی مانند رسانه‌های ایران آزادی بیان ندارند گفت: سانسور اخبار به عنوان کتمان حقایق صحیح نیست اما اگر رسانه‌ای غذای مسموم را به خورد جامعه بدهد باید سانسور شود،به هر حال در هر کشوری خطوط قرمزی وجود دارد که باید رعایت گردد.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۵۲۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان