//
کدخبر: ۳۲۳۸۰۶ //

آغاز طرح ایمن سازی جمعیت دام سنگین استان کرمانشاه علیه بیماری تب مالت

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز طرح مایه‌کوبی رایگان دام‌سبک علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) در استان کرمانشاه خبر داد.

آغاز طرح ایمن سازی جمعیت دام سنگین استان کرمانشاه علیه بیماری تب مالت
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل گفت: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیر دامی و همچنین به منظور ایمن‌سازی جمعیت دامی استان، اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اقدام به واکسیناسیون گسترده پوشش صد درصدی جمعیت دامی سنگین علیه بیماری تب مالت بصورت رایگان نموده و حدودا تا پایان آبان ماه امسال ادامه خواهد داشت.

دکتر یارویسی یاد آور شد:این بیماری از دو منظر بهداشتی و اقتصادی حائز اهمیت است لذا به همین دلیل اداره کل دامپزشکی استان به روال هر ساله جمعیت دام استان را علیه این بیماری ایمن می نماید، همچنین در طی چندین ساله گذشته با اجرای برنامه‌های مدون مراقبتی و با پوشش گسترده کامل واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری تب‌مالت، شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا به تب‌مالت انسانی در استان بوده‌ایم.

معاون سلامت در ادامه تصریح کرد: در اجرای پروسه ایمن سازی جهت جمعیت دام سنگین استان که در ۱۳ شهریور ماه سال جاری شروع شده، حدود ۵۰ تیم بخش دولتی و غیردولتی که در آن دخیل می باشند انتظار می رود در پایان عملیات که احتمالا اواخر آبان ماه سال جاری است حدود بیش از 50 هزار راس گوساله و چیزی بالغ بر 80 هزار راس گاو بالغ علیه این بیماری ایمن شوند.

 لازم بذکر است عملیات ایمن سازی جمعیت دام سبک استان اعم از روستایی و عشایری از اردیبهشت ماه سال جاری شروع شده و خوشبختانه با تحقق پیش بینی های به عمل آمده تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار و بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه شده اند،گفتنی است عملیاتهای مذکور در جمعیت دام سبک و سنگین کاملا رایگان می باشد.

وی ضمن درخواست از دامداران در راستای همکاری هر چه بیشتر با اکیپ واکسیناسیون دامپزشکی خاطر نشان کرد: جهت پیشگیری از عدم ابتلا به بیماری، دامداران عشایر، روستایی، صنعتی و غیرصنعتی هرساله دام های واجد شرایط خود را علیه این بیماری ایمن سازی کنند و مصرف لبنیات پاستوریزه را در سبد غذایی خود قرار داده و تحت هیچ شرایطی از مواد لبنی سنتی بدون پاستوریزه ( محلی و سنتی)مصرف ننمایند، همچنین  از مصرف گوشت دام هایی که در معابر و غیر از کشتارگاه، کشتار می شوند خودداری نموده و گوشت مصرفی خود را حتما از مراکزی که مورد تایید دامپزشکی است تهیه نمایند.

دکتر یارویسی در پایان تاکید کرد: با وجود نظارت‌های مستمر بازرسان بهداشتی دامپزشکی بر تولید، استحصال، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی، شهروندان میتوانند همواره با گزارش به موقع از طریق سامانه‌های ارتباطی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 نقش مهمی در کاهش تخلفات بهداشتی داشته باشند.  

 گفتنی است؛بیماری تب مالت یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده و پل ارتباطی بین عامل این بیماری و انسان، دام و فرآورده های خام با منشاء دامی می باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۸۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان