//
کدخبر: ۳۲۲۶۹۷ //
با تلاش کادر درمان و بهبود روش‌های درمانی انجام گرفت؛

کاهش میانگین سنی بستری‌ها در پنج ماهه اول سال در کرمانشاه/ شاخص مرگ و میر در کرمانشاه پایین تر از میانگین کشوری است

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:با تلاش کادر درمان و بهبود روش‌های درمانی‌میانگین سنی بستری‌ها در پنج ماهه اول سال در کرمانشاه کاهش داشته است.

کاهش میانگین سنی بستری‌ها در پنج ماهه اول سال در کرمانشاه/ شاخص مرگ و میر در کرمانشاه پایین تر از میانگین کشوری است
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اصحاب رسانه امروز (دهم شهریورماه ۱۴۰۰) برگزار شد.

 دکتر بهمن روشنی در ابتدا این جلسه اظهار کرد: معاونت درمان از ۱۷ واحد شامل واحد صدور پروانه موسسات پزشکی، پرستاری،امور آزمایشگاهی،مددکاری،واحد نظارت‌واعتباربخشی و ....تشکیل شده است.

وی اهداف کلان معاونت درمان را دسترسی عادلانه و با کیفیت به خدمات سلامت عنوان کرد و گفت: دستورالعمل یا نقشه راه درمان تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است که در نظر داریم این نقشه راه را عملیاتی کنیم.

معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی در ادامه افزود: بر اساس این نقشه راه در نظر داریم ۹۶۵ تخت در بخش خصوصی ویکهزار تخت در بخش دولتی به تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه کنیم،همچنین بیمارستان روانسر و دالاهو نیز در حال ساخت است که در مجموع ۲۲۰۰ تخت بیمارستانی تا سال ۱۴۰۴ به تعداد تخت‌های استان افزوده خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: طی دو سال اخیر در بخش درمان از سرآمدهای کشور بودیم وجز ۱۰ دانشگاه برتر کشور در بخش درمان و برنامه عملیاتی هستیم همچنین دفتر پرستاری ما سال گذشته رتبه اول را در بین دانشگاه‌های تیپ یک کشور کسب کرد.

دکتر روشنی در ادامه با اشاره به بحث کرونا در استان نیز گفت: از اسفند ماه سال ۹۸ که بحث کرونا در کل کشور آغاز شد مبارزه با این بیماری را آغاز کردیم هرچند شناخت کلی از این بیماری نداشتیم و راه‌های درمانی بلندمدت بود اما تجربه خوبی کسب کردیم.

 وی افزود:طی این مدت ۱۰ تا ۲۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های دولتی ما در استان درگیر کرونا شد و فشار این بیماری بر روی یک بیمارستان نبود و تنها بیمارستان امام علی (ع)، معتضدی و بیمارستان‌ حضرت معصومه(ع) را درگیر نکردیم.

دکتر روشنی بیان کرد:از آغاز کرونا بخش‌های تشخیص‌این بیماری در بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی،کلینیک بوستان،آزمایشگاه مرکزی‌و آزمایشگاه بیمارستان امام حسین (ع) راه اندازی شد که در این زمینه ۱۲۰ هزار تست درآزمایشگاه مرکزی انجام گرفت همچنین سامانه تلفنی ۱۴۰۰ در اختیار بیماران قرار گرفت تا بیماران از طریق این شماره مشاوره رایگان دریافت نمایند .

روشنی در ادامه از طراحی الگوریتمی توسط گروه عفونی خبر داد و گفت: در الگوریتم طراحی شده فقط بیمارانی که نیاز به بستری داشتند در بیمارستان بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند که این الگوریتم در سراسر کشور استفاده شد.

وی یادآور شد: طی این مدت پزشکان و پرستاران و کادر درمان تجارب خوبی را برای درمان این ویروس پیدا کردند که نمونه‌های آن بر اساس آخرین گزارش‌ها کاهش میانگین سنی بستری‌ها در پنج ماهه اول ۱۴۰۰ است که در کشور ۵۰ سال و در کرمانشاه ۴۷ سال است.

دکتر روشنی همچنین میانگین سن فوتی ها در کشور را ۶۵ سال و در کرمانشاه را ۶۲ سال عنوان کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اولین دانشگاهی است که با وجود ضریب ۶۰ درصدی بدحالی و  کاهش هوشیاری بیماران مراجعه کننده، دارای میانگین مرگ و میر پایین تری نسبت به کشور است.

وی درصد شاخص کشندگی بیماران بستری در کشور را طی پنج ماهه امسال ۸/۴ دهم درصد اعلام کرد و گفت: این شاخص در کرمانشاه ۶/۸ دهم درصد است.

روشنی گفت:هر ۶ ماه یکبار پایشی در کل دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود که در شش ماهه سال ۹۹،درصد فوتی به بستری در کرمانشاه نسبت به کل کشور ۲ درصد پایین بوده است و تعداد مرگ و میر بیماران (اینتوبه) در بخشIcu در کرمانشاه ۳۸/۹ دهم و در کشور ۶۰ درصد را نشان می‌دهد که نشان از همت و تلاش بی وقفه کادر درمان دارد.

  معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین از افزایش ۹۶ تخت Icu خبر داد و گفت:در سال ۹۶ حدود ۱۶۹ تخت ویژه در استان وجود داشت، هم اکنون این تعداد به ۲۷۷ تخت افزایش یافته است که نشان از رشد ۶۳/۹ دهم درصدی دارد.

 وی میزان ابتلا پیک سوم در استان را ۱۰۵ نفر در روز اعلام کرد و افزود:هم اکنون ودر پیک پنجم این تعداد به ۲۴۴ نفر در روز رسیده است و تعداد افراد بستری نیز نسبت به پیک چهارم ۱۳۶ درصد افزایش داشته است.

دکتر روشنی در ادامه خاطر نشان کرد هرچند تعداد افراد بستری شده در بیمارستان‌ها افزایش یافته است ولی تعداد مرگ و میر افراد نسبت به پیک چهارم ۲۰ درصد کاهش یافته است که از دلایل این کاهش تزریق واکسن و بهبود روش‌های درمانی است.

وی خاطر نشان کرد: طی مدت شیوع کرونا در استان حدود ۲۵ دستگاه اکسیژن ساز و هشت دستگاه سی تی اسکن خریداری شده و هم اکنون  ۲۴ دستگاه سی تی اسکن در سطح استان فعال هستند.

دکتر روشنی تعداد افراد بستری شده در استان ر۱۵۱۷ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد  ۷۰۵ نفر در مرکز استان و ۵۵۵ نفر در شهرستان‌ها بستری هستند و در بخشicu  نیز ۲۱۱ نفر تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

 این مسئول  تعداد کل تخت‌های بیمارستانی استان را ۳۳۶۵ تخت عنوان کرد و افزود:از این تعداد ۲۵۹۸ تخت دانشگاهی است .

وی تصریح کرد: به طور متوسط ۳۰ درصد بیماران کرونا نیاز به تخت ویژه دارند و استاندارد تعداد تخت های icu  نسبت به تخت های بیمارستانی ۱۰ درصد است.

 معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی با اشاره به عکسهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر پر شدن تخت های بیمارستانی گفت: تا کنون پیش نیامده که تخت خالی در استان نداشته باشیم ولی بعضی از مراکز بیمارستانی گاها تخت خالی نداشته اند و با اتوبوس آمبولانس بیماران را به بیمارستان های دیگر ارجاع داده ایم.

وی همچنین از توزیع داروهای بیماران کرونایی در سطح مراکز درمانی خبر داد و افزود: هیچگونه کمبود دارویی در سطح مراکز نداریم و به اندازه کافی دارو وجود دارد و تجویز داروی رمدسیویر هم برای بیماران سرپایی انجام می‌گیرد.

دکتر روشنی در پایان هزینه داروی رمدسیویر بیماران کرونایی فاقد بیمه را۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و افراد بیمه شده را حدود۱۰ درصد کل مبلغ یعنی ۴۳۰ تا ۴۷۰ هزار تومان و هزینه بستری افراد فاقد بیمه در بخش های عادی بیمارستانی را ۸ میلیون تومان و افراد بیمه شده را ۱۰ درصد از کل مبلغ و هزینه بستری در بخش‌های ویژه برای افراد فاقد بیمه را ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان و افراد بیمه شده را یک میلیون و ۷۰۰ تا ۲ میلیون تومان عنوان کرد.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۶۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان