//
کدخبر: ۳۱۹۷۶۲ //

‍ تولید هزار و ۵۶۹ تن کلزا در شهرستان کرمانشاه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه از تولید بیش از هزار و ۵۶۹ تن کلزا در این شهرستان خبر داد‌.

‍ تولید هزار و ۵۶۹ تن کلزا در شهرستان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

ابراهیم دارایی اظهار کرد:در سال زراعی جاری هزار و ۱۷۲ هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت این محصول اختصاص یافته که با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری و وقوع تنش دمایی در آذر ماه ۱۷۰ هکتار از مزارع کلزا این شهرستان دچار خسارت و کاهش عملکرد گردیده است.

 وی با اشاره به مزایای کاشت این محصول در شهرستان کرمانشاه اظهار داشت‌: کاشت محصول کلزا به دلیل اینکه یکی از کشت‌های با نیاز آبی کم است و برداشت آن زمانی است که نیاز شدید دیگر محصولات کشاورزی به آب کشاورزی شروع می‌شود، مورد توجه آحاد کشاورزان و کارشناسان کشاورزی در این شهرستان قرار گرفته است.

 وی یکی از عمده موارد مصرف این محصول را در کارخانجات روغن‌کشی ذکر کرد و گفت:‌ از آن جایی که دانه کلزا ۴۵ درصد روغن دارد حدود نیمی از وزن دانه کلزا می‌تواند در کارخانجات روغن‌کشی به روغن خوراکی تبدیل شود و از نظر اقتصادی نیز برای کشاورزان و صاحبان کارخانجات روغن‌کشی مورد توجه است.

 وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل توجه به کاشت محصول کلزا افزایش ۲۵ درصد تولید مزارع گندم است، ادامه داد: با توجه به اینکه ریشه کلزا تا ۴۰ سانتیمتری زمین فرو می‌رود عملاً موجب شخم‌زنی زمین می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که مزارع گندم به میزان ۲۵ درصد افزایش عملکرد داشته باشد.

مهندس دارایی ابراز داشت: تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول صددرصد مکانیزه است و برای برداشت کلزا در این شهرستان از ۴۱ دستگاه کمباین( بومی و مهاجر) استفاده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه ادامه داد:این مدیریت در تأمین نهاده‌های مورد نیاز به ویژه تأمین بذر هیبرید خالص به میزان ۶ هزار کیلوگرم و توزیع آن در سطح شهرستان و همچنین تأمین نهاده‌های نظیر کود و سم، پشتیبانی فنی، بهزراعی و مدیریت عوامل خسارت‌زا موفق عمل کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۹۷۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان