//
کدخبر: ۲۹۵۲۰۱ //
استاندار کرمانشاه:

تکمیل راه آهن غرب کشور یک ضرورت ملی است

استاندار کرمانشاه تکمیل راه آهن غرب کشور را یک ضرورت ملی دانست و گفت این کار کرمانشاه را به اسلام آباد غرب و از آنجا به عراق وصل می کند.

تکمیل راه آهن غرب کشور یک ضرورت ملی است

هوشنگ بازوند،استاندار کرمانشاه در جلسه شورای اداری که امروز (۱۸ دی ماه) با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد سند تحول قضایی در گام دوم انقلاب را اقدام مهم و موثری در جهت برقراری عدالت و تضییع حقوق خواند و اظهار داشت: استان کرمانشاه با دادار بودن دو میلیون نفر جمعیت و دارا بودن ۷۹ درصد جمعیت شهر نشین و ۲۱ درصد روستایی با توجه به شروع و اتمام جنگ در این استان به دلیل مرکزیت جنگ از قافله توسعه عقب ماند و حواشی در استان ایجاد شد.

890

بازوند افزود: در سال ۹۵ نرخ بیکاری استان کرمانشاه به بالاترین نقطه در کشور و حدود ۲۲ درصد رسید که با آماده سازی سند آمایش اقتصاد مقامتی و اشتغال در استان کرمانشاه توانستیم‌ جلوی رشد بیکاری را بگیریم و علیرغم اینکه سالیانه ۷ هزار نفر جویای کار به جمع بیکاران استان افزوده می شود ولی در این زمینه توانستیم ۳ درصد نرخ بیکاری را کاهش دهیم و خوشبختانه در پایان سال ۹۸ نرخ بیکاری استان ۱۵/۷ دهم رسید که کاهش چشمگیری بود.

وی افزود:هر چند  استان کرمانشاه هنوز هم جز اولین استانهایی است که نرخ بیکاری بالایی دارد ولی  برنامه ای داریم  که با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد به صورت سالیانه موانع سر راه سرمایه گذاری نیز برداشته شود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: از سال ۹۶ تا سال ۹۹ استان کرمانشاه ۳ بحران جدیدی زلزله،سیل و کرونا را تحت تاثیر قرار داد که در بحران زلزله ۹ شهرستان و ۱۹۰۰ روستا تخریب شد که در این زمینه انسجام ملی و حضور مقامات و نهادهای مردمی نقش فراوانی داشت.

ایشان در ادامه افزود:این زلزله ۱۱ هزار میلیار تومان خسارت داشت که هم اکنون از ۴۱ هزار منزل مسکونی تخریب شده و ۶۷ هزار ملک آسیب دیده و ۲۲ هزار واحد تجاری و صنفی حدود ۹۸ درصد به اتمام رسیده است.

استاندار کرمانشاه مرز را یکی از فرصت های خوب در استان کرمانشاه عنوان کرد و گفت: از ۶ مرز استان ۵ مرز آن رسمی است و سالیانه حدود ۳ میلیارد دلار صادرات انجام می گیرد که اگر زیر ساخت ها درست شود میزان صادرات تا ۴ میلیارد دلار افزایش می یابد.

ایشان میزان صادرات از ۵ مرز استان را روزانه به صورت میانگین ۲۰۰۰ کامیون عنوان کرد و گفت:در مدیریت کرونا نیز خوشبختانه امروز شرایطی خوبی در استان حاکم است و در بعضی روزها میزان فوتی ها صفر و در بعضی مواقع یک نفر است

بازوند در گوشه دیگه ای از سخنان خود افزود:در مرزهای استان حدود ۲۵ هزار خانواده با جمعیت ۸۵ هزار نفر در مرزها سکونت دارند و تاکنون سرمایه گذاری ها در مرزها انجام نگرفته که منجر به رفع بیکاری و عدم شکل گیری کولبری در این مناطق شود

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه طرح منطقه آزاد قصرشیرین در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است، گفت: اگر این منطقه تصویب شود مزیت های زیادی برای استان خواهد داشت و می تواند به جبران عقب ماندگی مرزهای غربی ما کمک کند

وی به مسئله راه آهن غرب کشور اشاره کرد و گفت:  این مسیر ریلی نه به خاطر کرمانشاه بلکه یک ضرورت ملی است، چراکه کرمانشاه را به اسلام آباد و از آنجا به عراق وصل می کند و نیازمند این است که حاکمیت آن را تعیین تکلیف کند.

بازوند همچنین از قطار شهری کرمانشاه به عنوان یک آئینه دق برای مردم استان یاد کرد و گفت: برای تکمیل این پروژه حدود هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهیم که نه دولت توانایی پرداخت آن را دارد و نه شهرداری. بنابراین می خواهیم از محل تسهیلات بانکی به شهرداری کمک شود.

وی در پایان بااشاره به وجود 12 سد در استان، اعلام کرد: متاسفانه هنوز تعدادی از این سدها شبکه نشده اند و یا اینکه با پیشرفت 85 درصدی در دست اجرا هستند، که برای شبکه سازی آنها به حدود 1500 میلیاردتومان اعتبار نیاز است.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۵۲۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان