//
کدخبر: ۲۷۱۱۷۵ //

مترو تهران برای خرید واگن ۶۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قیمت یک عدد واگن به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است، گفت: متروی تهران به ۳ هزار واگن نیاز دارد که مجموع مبلغ آن به ۶۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

مترو تهران برای خرید واگن ۶۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

«محمد علیخانی» روز شنبه در نشست خبری مشترک با «مجید فراهانی» عضو دیگر شورای شهر تهران اظهار داشت: مترو تهران مجموعا برای تکمیل خطوط و تجهیزات به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی افزود: زمانی همین واگن‌ها ۵ میلیارد تومان بود اما امروز به حدود ۲۰ میلیارد تومان رسیده و هر قطار نیز شامل ۷ واگن است.  

علیخانی افزود: شهرداری تهران قادر به تأمین این هزینه نیست، به همین دلیل نیز مجلس وظایفی برای دولت در قبال حمل و نقل عمومی شهرها به ویژه تهران تعیین کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی دولت‌ها در بخش‌های مختلف به وظایف خود عمل نکرده‌اند و به دلیل نگاه‌های سیاسی، منافع شهری قربانی شده است.

علیخانی با بیان اینکه امروز دیگر نباید این بهانه وجود داشته باشد چراکه اصطلاحاً دولت و شورای شهر فعلی یک دست هستند، گفت: اگر دولت در زمانی که وضعیت مالی مناسبی داشتند، این مطالبات را عملی می‌کردند شاهد وضعیت کنونی و انباشت شدن این مشکلات نمی‌بودیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با اشاره بر تأثیر موضوع تغییر شهردار بر توسعه حمل و نقل شهری گفت: اینکه بگوییم توسعه مترو به دلیل تغییر مدیریت شهری با وقفه مواجه شده است، قابل قبول نیست و اولویت این دوره مدیریت شهری بهبود حمل و نقل عمومی بوده است.  

وی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی منابع مالی است اما نمی‌توان تمام مشکلات را متوجه دولت دانست چرا که مشکلات مالی در گذشته نیز وجود داشته است.

به گفته علیخانی، در گذشته شهرداری در زمان تنگنا، اقداماتی را ازجمله اعطای تراکم انجام می‌داد اما امروز این مسیر بسته است چرا که سیاست شورای پنجم عمل به ضوابط و قانون بوده و بسیاری از منابع مالی این مسیر نیز وجود ندارد.

عضو شورای تهران با بیان اینکه راهکارهای بهتری وجود دارد که می‌تواند این مشکلات را رفع کند، گفت: بحث «tod» که همان توسعه شهری در محور حمل و نقل عمومی است، از جمله راهکارها است.

وی افزود: یک شهروند باید با ۳۰۰ الی ۵۰۰ متر پیاده روی به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد که در نتیجه آن استفاده شهروندان از خودرو برای سفرهای درون شهری کاهش می‌یابد.  

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما ۲۵۰ ایستگاه مترو در تهران داریم و براساس پیش بینی‌ها می‌شود در شعاع این ایستگاه تراکم ایجاد کنیم و ساختمان‌های اداری و غیره را در محدوده آنها توسعه دهیم.

مترو تهران با این روند تا ۲۰ سال آینده هم تجهیز نمی شود

علیخانی تاکید کرد: متأسفانه با وجود اصرار شورای شهر، باور مشترک درباره این طرح میان شورای شهر و مدیریت شهری وجود ندارد و با این روند مترو تهران تا ۲۰ سال آینده نیز تجهیز نمی‌شود.

وی گفت: چرا که ممکن است دولت بدهی خود را هیچ گاه پرداخت نکند و ما نباید به امید دولت بمانیم چرا که از توسعه عقب خواهیم ماند.

وی عنوان کرد: این مشکلات را درخصوص ۳ هزار اتوبوس نیز داریم چراکه اغلب اتوبوس‌ها فرسوده هستند و شهرداری باید از محل سهم بلیط دولت که به شهرداری معلق می‌گیرد به اتوبوس‌ها نیز کمک کند اما عدم پرداخت سهم دولت منجر شده تا رانندگان دچار مشکل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بلیط اتوبوس نیز سال ۹۸ مجموع این یارانه حدود یک هزار و ۹۰۰ میلیارد بوده که شهرداری تمام آن را پرداخت کرده است اما نیمی از آن سهم دولت بوده که متأسفانه دولت این رقم را پرداخت نکرده است.

بدهی یارانه ای دولت به شهرداری ۷ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان است 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر این را هم گفت که مجموع بدهی‌های دولت در خصوص یارانه بلیط اتوبوس و مترو تا پایان سال ۹۸ برابر با ۷ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است.

به گفته وی، سال گذشته دولت حدود ۲۵ میلیارد تومان در این خصوص پرداخت کرده که کم‌تر از ۳ درصد است.  

وی گفت: ضمن اینکه دولت را در کاهش توسعه مقصر می‌دانیم، شهرداری را نیز در پیگیری سیاست‌های شهری مقصر می‌دانیم.  

علیخانی ادامه داد: با این حال اخیراً در جلسه با مدیران شهری، مصوب شد که تا پایان سال ۱۲ ایستگاه جدید مترو را در تهران به بهره برداری برسانیم.

وی درباره سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی که به خزانه دولت می‌رود اما به شهرداری پرداخت نشده است، عنوان کرد: ۶۰ درصد جرایم وصول شده در تهران سهم شهرداری و ۳۰ درصد سهم راهنمایی و رانندگی است.

وی افزود: البته بخشی از جرایم نیز هنوز وصول نشده اما این بدهی مربوط به جرایم وصول شده است که دولت هنوز به شهرداری پرداخت نکرده است.  

وی ادامه‌داد: احتمال می‌دهیم که دولت این رقم را نیز به جای کمک به مدیریت شهری به زحم های خود زده باشد.

وی افزود: بنده از دستگاه‌های نظارتی تعجب می‌کنم که نظارتی در این باره ندارند؛ به عنوان مثال درآمد پارک‌های حاشیه‌ای باید ابتدا از سوی شهرداری به حساب دولت واریز و سپس به شهرداری داده شود.  

عضو شورای تهران گفت: در این موضوع اگر شهرداری در واریز این مبلغ تأخیر کند دستگاه‌های نظارتی بلافاصله ورود می‌کنند اما زمانی که دولت این مبلغ را به مدیریت شهری نمی‌دهد، دستگاه‌های نظارتی ورود نمی‌کنند.

علیخانی درباره اوراق مشارکت مترو هم عنوان داد: سال ۹۸، مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم شهرداری تهران از این اوراق بوده اما متأسفانه به دلیل پیگیری ضعیف شهرداری تحقق این موضوع به تأخیر افتاده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تا پایان تیرماه از سوی دیوان محاسبات فرصت داریم تا این امر را محقق کنیم.

علیخانی تاکید کرد: شهرداری ابتدا بانک شهر و سپس بانک رفاه را معرفی کرد و متأسفانه بانک مرکزی این بانک را نیز به دلیل عدم توانایی مالی نپذیرفت اما بانک رفاه اعلام کرد که توانایی مالی در این خصوص را دارد.

وی تاکید کرد:  از بانک مرکزی می‌خواهیم تا با عاملیت بانک رفاه موافقت کنند در غیر این صورت مدیریت شهری یک هزار و۵۰۰  میلیارد را از دست خواهد داد.  

به گفته وی، برای سال ۹۹ نیز شهرداری قول ۳ هزار میلیارد را از دولت گرفته است و امیدواریم برای سال ۹۹ این رقم تخصیص یابد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تنها نگرانی ما از دست رفتن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان براثر عدم موافقت بانک مرکزی است.

طرح اعطای کارت مترو اقشار خاص در راه صحن شورا

وی درباره کارت بلیط مترو برای اقشار خاص از جمله خبرنگاران، سربازان، دانش آموزان، دانشجویان عنوان کرد: در این خصوص مصوبه این قبلاً وجود داشته که به دلیل بار مالی انجام نشده است. با این حال با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی طرحی را تدوین کرده‌ایم که در نوبت بررسی صحن علنی قرار دارد و در روزهای آینده در صحن مطرح و در صورت رأی آوری این مشکل حل خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درپاسخ به این سوال که چرا در ایران از انواع مدرن حمل و نقل ازجمله دوچرخه، اسکوتر و غیره استفاده نمی‌شود، گفت: در بسیاری از کشورها حمل و نقل عمومی تکمیل شده و سپس برای حمل و نقل‌های کوتاه وسایل دیگری ازجمله دوچرخه مورد استفاده قرار گرفته است.  

وی افزود: در تهران زیر ساخت این امر وجود ندارد، تحقیقات درستی در این زمینه نیست، وضعیت شیب و جغرافیایی شهر تهران با شهرهای اروپایی متفاوت است در نتیجه بحث مدهای جدید ازجمله دوچرخه تنها در صورت وجود شرایط لازم قابل اجرا است که در تهران با موارد مذکور مواجه ایم که شاهد شکست برخی طرح‌های بخش خصوصی بوده‌ایم.

وی ادامه داد:  به طورکلی استفاده از مدهای جدید برای حمل و نقل شهری در ایران نیز می‌تواند رخ دهد اما زمان بر است و لازم است ابتدا حمل و نقل عمومی ما تکمیل و سپس انواع دیگر حمل و نقل ایجاد شود.

علیخانی گفت: نباید به امید کمک دستگاه‌های دیگر باشیم چراکه بخشی از وظیفه مدیریت شهری انجام اقدامات جدید و درآمدهای جدید است.  

به گفته علیخانی، بحث tod نیز یکی از این مواردی است که نیاز به پیگیری شهرداری دارد و اجرای پارک حاشیه نیز می‌تواند یکی از منابع پایدار درآمد باشد که در تهران مورد غفلت قرار گرفته است.  

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: لازم است از مسئولین مدیریت شهری بخواهیم تا این موارد را جدی بگیرند.

وی در ادامه افزود:  در روزهای اخیر شاهد بودیم که قرارداد ۲۵۰ اتوبوس با ایران خودرو دیزل منعقد شد و این موارد ازجمله روش‌هایی است که شهرداری می‌تواند با دنبال کردن آن بسیاری از مشکلات را حل کند چرا که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های داخلی توانایی همکاری در این زمینه را دارند.

 
 
برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۱۱۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان