//
کدخبر: ۲۶۹۳۲۱ //

راه‌اندازی ۷ رشته و گرایش جدید در دانشگاه رازی

دانشگاه رازی در سالجاری موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی ۷ رشته و گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شد.

راه‌اندازی ۷ رشته و گرایش جدید در دانشگاه رازی
به گزارش فرتاک نیوز،

دکترعلی سلیمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته موافقت قطعی مجوز پذیرش دانشجو در ۷ رشته کسب شد.

این مسئول بیان داشت: رشته/گرایش‌های جدید مربوط به دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم اجتماعی و تربیتی، هنر و معماری، دامپزشکی و کشاورزی هستند.

دکتر سلیمی افزود: بر این اساس رشته‌های «تاریخ اسلام» و «مهندسی شهرسازی» در مقطع کارشناسی، «مهندسی معماری و انرژی»، «بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی» و «علم سنجی» در مقطع کارشناسی ارشد، «مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام» و «علوم و مهندسی آب گرایش آبیاری و زهکشی(پژوهش محور)» در مقطع دکتری تخصصی رشته‌های جدید دانشگاه رازی است.

 

راه‌اندازی رشته مامایی و بیماری‌های تولیدمثل دام در دانشگاه رازی

در همین رابطه دکتر علی‌اصغر مقدم دانشیار گروه علوم درمانگاهی دانشگاه رازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه از راه‌اندازی رشته مامایی و بیماری‌های تولیدمثل دام خبر داد و اظهار داشت: این رشته در مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه رازی تاسیس شد.

photo_2020-07-07_18-45-08

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت راه‌اندازی رشته مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام گفت: با عنایت به صنعت پرورش اسب به ویژه اسب کُرد و نیز پرورش گوسفند به ویژه گوسفند نژاد سنجابی و همچنین صنعت پرورش گاوهای شیری و اهمیت اسب‌های نژاد کرد و گوسفندهای نژاد سنجابی و گاو شیری در اقتصاد استان کرمانشاه و استان‌های همجوار و با توجه به اینکه بالای ۸۰ درصد مسائل و مشکلات دام‌های مذکور در حیطه مامایی و بیماری‌های تولید مثل است، راه اندازی این رشته به منظور تامین نیروهای متخصص و ماهر در زمینه مامایی و بیماری‌های تولید مثل با توجه به فقدان رشته مذکور در استان‌های غرب کشور و بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌های تولیدمثلی در راستای افزایش پتانسیل دامی موجود و افزایش تولیدات دامی و بهبود و رشد اقتصادی پرورش‌دهندگان مذکور و پیشرفت اقتصاد استان بسیار ضروری است.

دکتر مقدم افزود: با توجه به پتانسیل دامی موجود در استان و استان‌های همجوار و نیاز مبرم به بکارگیری جدیدترین تکنولوژی‌های تولیدمثلی جهت ارتقاء صنعت پرورش دام، در حال حاضر بسیاری از نیازهای تکنیکی دامپروران و پرورش دهندگان اسب و گوسفند و بز توسط افراد غیرمتخصص و تکنسین‌ها و دیپلمه‌ها و متاسفانه حتی توسط افرادی که هیچگونه تحصیلات مرتبط ندارند صورت می‌گیرد که مبین نیاز به افراد متخصص در این رشته و بازار کار موجود می‌باشد. جالب اینکه بسیاری از این افراد غیر متخصص متعاقب عدم موفقیت در انجام امور محوله به دنبال مشورت با افراد متخصص در این رشته در دانشگاه بوده و گاهی متاسفانه ضررهای هنگفتی به دامپروران توسط این افراد غیرمتخصص وارد می‌شود که قابل جبران نیست.

بازار کار رشته مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام

وی با ادامه توضیحات بیان کرد: استان کرمانشاه و استان‌های همجوار نیازمند این تخصص بوده و در صورت جلوگیری از ورود افراد غیر متخصص و غیر حرفه‌ای و... این رشته از بازار کار قابل قبولی برخوردار است. نیاز دامپروران و استفاده از نیروهای متخصص در راستای جلوگیری از ورود افراد غیر متخصص و غیر حرفه‌ای بیانگر وضعیت بازار کار این رشته است.

دکتر مقدم با بیان اینکه رشته مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام برای اولین بار در دانشگاه رازی تاسیس شده، افزود: این رشته در هیچکدام از دانشگاه‌های استان‌های همجوار ( کردستان، همدان، ایلام و .‌‌..) راه‌اندازی نشده است.

وی با اشاره به ظرفیت تدریس این رشته در دانشگاه رازی گفت: دانشگاه و به ویژه دانشکده دامپزشکی از کادر انسانی قابل قبولی برخوردار بوده و امکانات بحمدالله قابل قبول و خوب است. هیات اعزامی از وزارت علوم نیز امکانات و کادر انسانی را مکفی و قابل قبول تشخیص داده است. اگر چه در سطح دانشگاه رازی و نیز دانشگاه‌های دیگر در شهر کرمانشاه امکانات و کادر انسانی مکفی وجود دارد که می‌توان از این امکانات و این عزیزان بهره گرفت.

دکتر مقدم در پایان یادآور شد: در آغاز هر کاری با برخی مشکلات غیر قابل پیش بینی مواجه خواهیم بود که نیازمند توجه بیشتر هیات رئیسه دانشگاه هستیم، این قاعده و روند هر کار جدید و نو است و به یاری خداوند متعال و با تلاش و همکاری همه همکاران دانشگاه و هیات رئیسه محترم و بهره گیری از امکانات موجود بر این مشکلات احتمالی و غیر قابل پیش بینی فائق خواهیم شد.

 

تاسیس نخستین رشته تخصصی تاریخ اسلام در مقطع کارشناسی در دانشگاه رازی

دکتر روح‌الله بهرامی دانشیار دانشگاه رازی و رئیس انجمن ایرانی تاریخ استان کرمانشاه درباره جزییات تاسیس این رشته، به روابط عمومی دانشگاه رازی گفت: در طرح تحول و بازاندیشی رشته‌های علوم تاریخی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با توجه به گسترش و توسعه دانش و مطالعات تاریخی به رشته‌ها، گرایش‌ها و شاخه‌های مختلف و لزوم حرکت به سوی تاسیس دانشکده علوم تاریخی در افق و چشم‌انداز تحولات آموزشی و پژوهشی این رشته علمی، سرفصل‌ها و دروس رشته تاریخ عام یا تاریخ محض در دوره کارشناسی هم مورد بازنگری قرار گرفت و به پنج رشته تخصصی پایه در سطح کارشناسی تقسیم و سرفصل‌ها و منابع این رشته‌ها تعریف شد.

photo_2020-07-07_18-45-16

وی افزود: تاکنون چهار رشته مستقل تاریخ برای دوره کارشناسی علوم تاریخی تعریف شده و در شورای تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شده است که شامل رشته‌های «تاریخ ایران»، «تاریخ اسلام»، «تاریخ جهان» و «تاریخ تمدن» می‌باشد.

دکتر بهرامی بیان کرد: رشته پنجمی هم در دستور کار است که همان رشته عام تاریخ محض است که تقریبا پیش از این هم وجود داشته ولی با توجه به تاسیس چهار رشته مذکور باید در مورد جزییات و سرفصل‌های این رشته پنجم هم تجدید نظر به عمل می‌آمد و رشته پنجم هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: در برنامه شورای گسترش  و کارگروه تخصصی تاریخ از مهر ۱۳۹۹ تاسیس این رشته‌های پنج‌گانه در دانشگاه‌های کشور برای اولین بار در دستور کار قرار گرفت و دانشگاه رازی نخستین متقاضی رشته تاریخ اسلام بوده است که پس از پیگیری‌های گروه تخصصی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و ریاست محترم دانشگاه با در خواست دانشگاه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موافقت لازم به عمل آمد.

دکتر بهرامی اظهار داشت: بنا بر این رشته تاریخ اسلام اکنون به صورت تخصصی در سطح کارشناسی به عنوان یک رشته مستقل در برنامه‌های آموزشی وزارت علوم تعریف شده و دانشگاه رازی به خاطر دارا بودن شرایط لازم از نظر تخصصی در حوزه تاریخ اسلام، تعداد اعضای هیات علمی، وضعیت عمومی و منطقه‌ای در این رشته از رشته‌های علوم تاریخی، امسال برای نخستین بار در این رشته در سطح کارشناسی دانشجو می‌پذیرد و اولین دانشگاهی است که این رشته را دایر می‌کند و با اعلام پذیریش ۳۰ نفر دانشجو فعالیت خویش را در ترم مهر ۱۳۹۹ آغاز خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ راه‌اندازی رشته تخصصی تاریخ اسلام برای سایر دانشگاه‌هایی که متقاضی تاسیس این رشته در کشور خواهند بود تجارب خوبی را رقم بزند و باعث توسعه و تحول و اصلاح روند آموزشی دانش تاریخ و رشته تاریخ اسلام باشد.

 

تاسیس رشته بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی در دانشگاه رازی

دکتر یاسر شهبازی دانشیار گروه آموزشی علوم پایه و مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه از راه‌اندازی رشته بهداشت و کنترل کیفی موادغذایی خبر داد و اظهار داشت: با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی تاسیس شد.

photo_2020-07-07_18-45-23

 

وی در خصوص اهمیت و ضرورت راه‌اندازی رشته بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی در دانشگاه رازی گفت: با وجود ارتقاء سطح بهداشت عمومی و کاهش میزان مرگ و میر و ابتلاء به بیماری در دهه‌­های اخیر، بیماری­‌های ناشی از غذا در کشور، به علت عدم وجود یک سیستم کارآمد و جامع کنترل مواد غذایی، هنوز یکی از مشکلات عمده است.

دکتر شهبازی یکی از مهم‌ترین مشکلات و نقاط ضعف سیستم کنترل مواد غذایی را کمبود نیروی انسانی آموزش دیده دانست و افزود: یک سیستم ملی کارآمد با داشتن نیروی انسانی آموزش­دیده برای کنترل ایمنی موادغذایی علاوه بر کمک به ارتقاء وضع تغذیه و سلامت جامعه به بهبود صنایع غذایی، افزایش تولید و افزایش سطح درآمدها می­‌انجامد. مروری بر برنامه­‌های آموزش عالی نشان می­‌دهد که در تعدادی از حوزه­‌های تخصصی مربوط به غذا و تغذیه به خصوص برنامه‌­های تربیت متخصص در رشته­ بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی به شدت مورد نیاز است.

وی با ادامه توضیحات افزود: رشته بهداشت و کنترل کیفی موادغذایی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته شاخه‌ای از علوم بهداشتی است که مسائل و موازین لازم برای فراهم ­کردن غذای سالم و فاقد هر گونه خطر برای افراد جامعه را از مزرعه تا سفره یا به عبارتی از هنگام تولید تا مصرف ماده غذایی مورد بررسی و مطالعه قرار می­‌دهد و عوامل موثر بر آن‌‌ها را شناخته، برنامه و استراتژی­‌های لازم را در کنترل مخاطرات غذا پیشنهاد می‌دهد تا بکار گرفته شوند و از بروز مسائل، مشکلات و آسیب­‌های مربوط به سلامتی پیشگیری شود.

بازار کار رشته بهداشت و کنترل کیفی موادغذایی

دکتر شهبازی با اشاره به نیازسنجی تاسیس این رشته و بازار کار آن گفت: فارغ‌التحصیلان بسته به توانایی‌های فردی و علمی خود می‌توانند مسئولیت‌های متفاوتی نظیر حضور در دانشگاه­‌ها، مدیریت تولید کارخانجات بسته‌­بندی مواد غذایی، گوشت و فرآورده­‌های گوشتی، شیر و فرآورده­های لبنی، مسئولیت فنی، مسئولیت آزمایشگاه‌های مرتبط با موادغذایی در بخش خصوصی و سازمان­‌های دولتی، مسئولیت بخش تحقیق و توسعه به منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی برای بهبود کیفیت تولیدات غذایی، ساخت محصولات جدید، افزایش تولید، کاهش ضایعات، بسته­‌بندی و ارائه مشاوره علمی به واحدهای تولیدی و فعالیت‌های مرتبط دیگری را بر عهده گیرند.

وی بیان کرد: دانش‌‎آموختگان این رشته می‎توانند با توجه به توانایی‎ها و مهارت‎های کسب شده به عنوان کارشناس فرآوری محصولات شیلاتی، مدیر کارگاه‎ها و کارخانجات عمل­‎آوری آبزیان، کارشناس کنترل کیفی و نگهداری محصولات شیلاتی، کارشناس کنترل کیفی فرآوری محصولات جنبی آبزیان، مشاور طراحی و ساخت خطوط تولید فرآوری محصولات شیلاتی فعالیت داشته باشند. همچنین، بازارچه­‌های مشترک مرزی عرضه محصولات و اجناس در مناطق مرزی می­‌تواند نقش پراهمیتی در اشتغال­‌زایی و ایجاد فرصت­‌های شغلی مناسب برای دانش آموختگان این رشته داشته باشد.

دکتر شهبازی در ادامه اظهار داشت: در سال­‌های اخیر دانشگاه‌­های تهران، ارومیه، بوعلی سینا همدان، شهرکرد، شهید چمران اهواز و فردوسی مشهد اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی می‌­کنند. اما با توجه به خلأ موجود در زمینه تربیت نیروی انسانی برای بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی و همچنین کاربردی بودن این رشته در ارتقاء و حفظ سلامت انسان­‌ها انتظار می­‌رود که ظرف ۵ سال آینده نیاز به دانش‌­ آموختگان مقطع کارشناسی ارشد بهداشت و کنترل کیفی موادغذایی به منظور بالا بردن سطح دانش و توانایی افراد در امر ایمنی و بهداشت مواد غذایی در سطح منطقه بیش از پیش احساس گردد.

وی در خصوص ظرفیت تدریس این رشته در دانشگاه رازی گفت: در حال حاضر نیروی انسانی (هیات علمی) کافی و امکانات آزمایشگاهی مطلوب در حد استاندارد وجود ندارد، ولی با توجه به ماهیت بین­‌رشته‌­ای علم بهداشت و کنترل کیفی موادغذایی می‌­توان از ظرفیت­‌های مختلف دانشگاه نظیر میکروبیولوژی، شیمی، ماشین‌آلات کشاورزی و پلیمر بهره گرفت.

 

رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه رازی راه‌اندازی شد

دکتر محمدرضا حقی عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی معماری دانشگاه رازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه از راه‌اندازی رشته مهندسی شهرسازی خبر داد و گفت: این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه رازی راه‌اندازی شد.

photo_2020-07-07_18-45-29

 

وی در خصوص اهمیت و ضرورت راه‌اندازی رشته مهندسی شهرسازی افزود: همزمان با رشد جمعیت و توسعه شهرنشینی شاهد تحول در سیستم‌های حمل و نقل، تغییرات کمی و کیفی کاربری اراضی، رسوخ فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی در زندگی مردم و تغییر اساسی در شرایط زیست شهروندان هستیم که در نهایت پیچیدگی‌های روز افزون موضوعات شهرسازی را سبب شده است.

دکتر حقی بیان داشت: در واقع بررسی و تحلیل مسائل برای یک‌ شهر، یک محله، یک خیابان و هر فضای شهری دیگر نیازمند آشنایی فرد با ترکیبی از علوم اجتماعی، انسانی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی و... است که این مهم به طور خاص در تخصص مهندس شهرساز تعریف شده است. علاوه بر این، شرایط شهرها و روستاها در استان‌های مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است چنانکه اختلاف کیفیت محیط‌های شهری و توسعه‌یافتگی در استان‌های مرزی نسبت به استان‌های مرکزی کشور به وضوح دیده می‌شود و این مساله به شکل ملموسی در مورد شهرها و روستاهای استان‌های نیمه غربی کشور به ویژه کرمانشاه، کردستان و ایلام خودنمایی می‌کند.

وی ایجاد رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه رازی را فرصت مناسبی برای تربیت نیروهای متخصص بومی و هموار نمودن مسیر بهبود کیفیت محیط‌های شهری و روستایی در این خطه از کشور دانست و افزود: امروزه در کلانشهر کرمانشاه و سایر شهرهای استان مشاهده می‌شود که به دلیل عدم مطالعات صحیح و رعایت اصول شهرسازی، سطح کیفیت محیط‌های شهری تنزل یافته و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.

دکتر حقی ادامه داد: علی‌رغم اینکه جمعیت کلانشهر کرمانشاه قریب به یک میلیون نفر است و دانشگاه رازی نیز جزو دانشگاه‌های نسبتا بزرگ کشور قلمداد می‌شود، اما تاکنون رشته شهرسازی در هیچ یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تدریس نشده است. این درحالی است که ایجاد رشته شهرسازی در دانشگاه رازی می‌تواند زمینه را برای پرورش نیروهای متخصص بومی در حوزه‌های برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهری فراهم سازد و گامی اساسی جهت حضور متخصصین این رشته در امور شهری باشد و اعتلای کیفیت زیست بویژه در شهرهای استان کرمانشاه و استان‌های همجوار را به ارمغان آورد.

وی در خصوص نیازسنجی راه‌اندازی رشته مهندسی شهرسازی بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی شهرها و فضاهای شهری کشور نیاز فراوانی به افراد متخصص در رشته شهرسازی وجود دارد. علاوه بر این پویایی شهرها، دگرگونی شرایط و... موجب تداوم این نیاز می‌شود. در واقع نمی‌‌توان در یک مقطع زمانی طرحی برای شهر یا قسمتی از آن تهیه کرد و کار را تمام شده فرض نمود بلکه در طول روند رشد و توسعه شهرها باید به طور مداوم آن‌ها را مورد بازبینی و کنترل قرار داد که این کار در شمار وظایف شهرسازان قرار می‌گیرد.

بازار کار رشته مهندسی شهرسازی

دکتر حقی با اشاره به ظرفیت‌های بازار کار رشته مهندسی شهرسازی اظهار داشت: دانش آموختگان این رشته می‌توانند در نهادهای مختلف شهرسازی کشور از جمله ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها، دفاتر فنی استانداری‌ها و همچنین دفاتر مهندسین مشاور نقش مؤثری در تهیه، اجرا و نظارت بر طرح‌های توسعه شهری داشته باشند.

وی گفت: استان کرمانشاه با ۱۴ شهرستان و ده‌ها شهر که تقریبا همگی در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند، شرایطی را رقم زده است که نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و طرح‌های شهری و استانی را ضروری کرده است. ظرفیت‌های بالقوه استان کرمانشاه همچون شرایط خاص اقلیمی، جاذبه‌های متعدد تاریخی، روستاهای هدف گردشگری و غیره از یکسو و مشکلات موجود به ویژه در حوزه‌های مسکن و اقتصاد خانوارها از سوی دیگر، ضرورت بهره‌گیری از نیروهای متخصص شهرساز در فرایند برنامه‌ریزی‌ها را دو چندان کرده است.

دکتر حقی بیان داشت: بسیاری از انواع برنامه‌ها و طرح‌هایی که در مقیاس‌های ملی و استانی نیز تهیه و اجرا می‌شوند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر وضعیت شهرها و روستاها تاثیر می‌گذارند. به عنوان یک نمونه می‌توان به طرح عظیم سامانه گرمسیری شبکه آبیاری رودخانه سیروان اشاره داشت که در آینده نزدیک موجب سرمایه‌گذاری فراوان در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و بالتبع توسعه شهری و روستایی در استان کرمانشاه و استان‌های همجوار خواهد شد و ضرورت وجود متخصصین رشته‌های مختلف به ویژه شهرسازی را دو چندان می‌کند.

وی همچنین اظهار داشت: رشته شهرسازی (در مقطع کارشناسی) از جمله رشته‌های نوپا در کشور قلمداد می‌شود که در طی سال‌های گذشته، اکثر دانشگاه‌های بزرگ و متوسط کشور اقدام به راه‌اندازی این رشته نموده‌اند. اگرچه در سال‌های گذشته اقداماتی برای راه‌اندازی رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه رازی صورت پذیرفته بود اما این مهم در نهایت با همکاری اساتید و عزم مدیران دانشگاه، در سالجاری تحقق یافت. امید است در ادامه این مسیر، مجوز جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را نیز کسب نماییم.

ظرفیت‌های تدریس رشته مهندسی شهرسازی

دکتر حقی در خصوص ظرفیت تدریس این رشته در دانشگاه از حیث نیروی انسانی و امکانات گفت: با توجه به اینکه رشته مهندسی شهرسازی، ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد لذا برخی از دروس آن بهتر است توسط اساتید رشته‌های دیگر تدریس شوند. از جمله رشته‌هایی که بیشترین همپوشانی را با رشته شهرسازی دارند رشته معماری است. چنانکه تسلط اساتید رشته معماری در برخی از دروس پایه شهرسازی که ماهیت طراحی دارند در حد بالایی است. سایر رشته‌هایی که اساتید آن‌ها می‌توانند در تدریس برخی دروس رشته شهرسازی همکاری داشته باشند عبارتند از: جغرافیا، جامعه‌شناسی، اقتصاد، عمران، ترافیک، نقشه‌برداری، آمار و...

وی بیان داشت: با این توصیف، ایجاد رشته مهندسی شهرسازی به ویژه در دانشگاه‌های بزرگ کشور که از رشته‌های متنوع برخوردار هستند شرایط مناسبی را برای استفاده از ظرفیت علمی اساتید رشته‌های دیگر در آموزش دانشجویان این رشته فراهم می‌سازد. چنانکه در دانشگاه رازی به سبب وجود گروه‌های آموزشی معماری، جغرافیا، عمران، جامعه‌شناسی، اقتصاد و... امکان استفاده از اساتید متخصص این رشته‌ها برای تدریس دروس پایه رشته شهرسازی فراهم است که تاثیر بسزایی بر عمق‌بخشی به مباحث علمی موردنیاز دانشجویان در این موضوعات خواهد گذاشت.

دکتر حقی افزود: از سوی دیگر، فضاهای آموزشی رشته مهندسی شهرسازی تشابه و تجانس زیادی با رشته معماری دارد. چنانکه از جمله فضاهای آموزشی این رشته را می‌توان کلاس‌های کارگاهی (آتلیه‌ها) عنوان کرد که امکان برپایی کلاس‌های عملی دانشجویان را فراهم می‌سازد.

وی گفت: با توجه به سابقه ایجاد رشته معماری در دانشگاه رازی که به سال ۱۳۷۷ باز می‌گردد و در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجو می‌پذیرد، امکانات و ظرفیت‌های لازم برای ایجاد رشته شهرسازی فراهم است. همچنین بهره‌برداری از ساختمان جدید دانشکده معماری در سال ۱۳۹۵، فضاهای آموزشی مناسبی را در اختیار قرار داده است که شرایط را برای ایجاد چند رشته جدید در حوزه هنر و معماری فراهم نموده است. به لحاظ آموزشی نیز، علاوه بر اساتید با تخصص شهرسازی، امکان بهره‌مندی از اساتید سایر گروه‌های آموزشی در دانشگاه به ویژه گروه معماری و جغرافیا فراهم است.

دکتر حقی اظهار داشت: امید است دانشگاه رازی به عنوان یکی از کانون‌های اصلی پرورش نیروهای متخصص در غرب کشور، بتواند از طریق پرورش نیروهای متخصص در رشته شهرسازی، نقش پررنگ‌تری در محرومیت‌زدایی و ارتقاء کیفیت زیست ساکنین شهرها وروستاهای استان کرمانشاه و استان‌های همجوار ایفا نماید و این مهم در پرتو استمرار همکاری اساتید و مسئولین دانشگاه و نیز حمایت‌های مدیران استان، در آینده‌ای نزدیک تحقق خواهد یافت إن‌شاءالله.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۹۳۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان