//
کدخبر: ۲۶۵۱۱۴ //

ثبت رکوردی نگران‌کننده از افزایش ابتلا به کرونا در کردستان

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر در برخی از شهرهای استان کردستان از جمله سنندج، روند صعودی و اوج پیدا کرده است.

ثبت رکوردی نگران‌کننده از افزایش ابتلا به کرونا در کردستان
به گزارش فرتاک نیوز،

افزایش بی‌سابقه چند روز اخیر مبتلایان ویروس کرونا در استان کردستان و به تبع آن در شهرستان سنندج نگرانی مردم و مسئولان را در پی داشته به گونه‌ای که سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت این شهر را «قرمز و بحرانی» اعلام کرده است.

علی‌رغم اینکه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در برخی شهرهای استان کردستان از جمله سنندج، دوباره روند صعودی و اوج پیدا کرده اما همچنان خیلی‌ها توجهی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاه از ماسک و دستکش در محیط‌های عمومی ندارند و تمهیدات پیشگیرانه را نادیده می‌گیرند.

شهروندانی که خود را قوی فرض کرده و فکر می‌کنند کرونایی وجود ندارد و اعتقای به خانه ماندن و رعایت توصیه‌های بهداشتی ندارند، برای یک‌بار هم که شده، سری به بخش کرونایی بیمارستان توحید سنندج بزنند، بخشی که جای سوزن انداختن هم نیست!

براساس مشاهدات عینی و گفت‌وگو با کادر درمانی بخش کارونایی بیمارستان توحید سنندج، روزانه افراد زیادی از یک خانواده از پدر و مادر گرفته تا فرزندان و عروس که بر اثر سهل‌انگاری و بی‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی به بیمارستان مراجعه کرده، در این بخش بستری می‌شوند.

گرچه در اسفندماه سال‌ گذشته و فروردین‌ماه امسال که وضعیت کرونا در استان کردستان نسبت به سایر استان‌های دیگر کشور بهتر و آمارها پایین‌تر بود، 15 تا 20 نفری در این بخش کرونایی بیمارستان توحید سنندج بستری بودند و پزشکان و پرستاران فرصت استراحت داشتند اما این‌روزها علاوه‌بر اینکه آمار بستری‌ها صعودی و چند برابری شده و مدافعان سلامت هم خسته شده‌اند، کل بیماران بخش‌های دیگر این بیمارستان به بیمارستان کوثر منتقل و بخش‌های جدید دیگری برای پذیرش بیماران کرونایی ایجاد شده است.

یکی از پرستاران بیمارستان توحید سنندج با تاکید بر اینکه شهروندان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مراسمات عروسی، ختم، تولد، دورهمی‌ها و تجمعات حضور پیدا نکنند، اظهار کرد: واقعاً این روزها پرسنل و کادر درمان خسته و کمبود نیرو داشته و تعداد بیماران بسیار بسیار زیاده شده است.

وی بیان کرد: گرچه از چهارماه گذشته درگیر جنگ با کرونا و مراقبت از بیماران کرونایی را وظیفه خود دانسته اما واقعاً شهروندان خود را جای ما گذاشته و به‌فکر وضعیت زندگی ما هم باشند، تحمل این لباس‌ها بسیار سخت است، ماه‌هاست که از خانواده‌هایمان به‌دور هستیم. استراحت نداریم، خسته‌ایم.

یکی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان توحید سنندج که نخواست نامش فاش شود، گفت: شخصاٌ به‌علت سهل‌انگاری خودم و حضور در اماکن عمومی و مبتلا به کرونا، این روزها مهمان کادر پزشکی و در این محل بستری هستم.

وی با بیان اینکه براساس مشاهدات عینی، روزانه تعداد بیماران به‌حدی زیاد است که دیگر ظرفیت‌ تخت‌ها و بیمارستان جوابگو نیست، از شهروندان کردستانی خواهش کرد که کادر پزشکی را درک کرده و برای ریشه‌کنی این بیماری از خانه‌های خود بیرون نیایند.

این بیماران کرونایی اظهار کرد: اگر به لطف و عنایت خداوند و کادر درمان از این بیماری و محل نجات پیدا کنم، دیگر نسبت به رعایت توصیه‌های پزشکان بی‌توجهی نکرده و هیچ‌گاه از خانه بیرون نمی‌آیم تا اساب زحمت برای خود و دیگران نشوم، خیلی پشمانم، توصیه‌ها را جدی نمی‌گرفتم، فکر می‌کردم کرونایی وجود ندارد اما واقعاً الان خودم با این بیماری درگیرم. نگران خانواده‌ام هستم. خدایا به ما رحم کن.

آمار نگران‌کننده شمار مبتلایان ویروس کرونا در حالی روز به روز در استان کردستان به‌ویژه شهر سنندج افزایش و امروز رکورد جدیدی زد که در طول 24 ساعت گذشته 292 نفر دیگر به شمار مبتلایان به ویروس کرونا اضافه شده است!

فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در این‌باره از ابتلای قطعی 4620 نفر کردستانی به کرونا ویروس خبر داد و اظهار داشت: از ابتدا تاکنون 15 هزار و 415 نمومه آزمایش انجام شده که که از این تعداد 10 هزار و 795 مورد منفی، 4620 نفر مثبت، 177 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت و 2 هزار و 100 بیمار نیز بهبود یافته‌اند.

وی از افزایش 2 تا سه برابری بیماران بستری مبتلا به کرونا در سنندج خبر داد و افزود: تعداد بستری‌های بخش ویژه 38 نفر است که این تعداد در مقایسه با اردیبهشت ماه، 2 برابر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در استان را زیر چهار درصد اعلام کرد و با اشاره به وضعیت این روزهای بیمارستان توحید سنندج گفت: در یک هفته گذشته سه بخش جدید ICU ایجاد و بیماران 2 بخش هم تخلیه شدند و یک بخش دیگر هم تا 2 روز آینده برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی آماده بهره‌برداری می‌شود.

رضاعی بیان کرد: تمام بیماران بیمارستان توحید به غیر از بخش دیالیز و شیمی درمانی به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شده تا آمادگی لازم برای پذیرش بیماران جدید کرونایی در این بیمارستان فراهم شود.

اگر از خواب غفلت بیدار نشویم و همچنان این روند کنونی را ادامه و توصیه‌های بهداشتی را جدی نگرفته، قطعاً در روزهای آینده بحران کرونا در استان کردستان به‌ویژه شهر سنندج وخیم‌تر و جبران‌ناپذیرتر بوده و در این مسیر شکست سختی خواهیم کرد، پس بیاییم برای حفظ سلامتی خودمان و خانواده‌هایمان هم که شده این روزها «در خانه بمانیم».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۱۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان