//
کدخبر: ۲۴۹۵۶۲ //
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:

۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه دامی در کرمانشاه/ دامپزشکی حافظ امنیت غذایی و اقتصادی است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه 15 هزار میلیارد تومان سرمایه دامی در استان وجود دارد، گفت: دامپزشکی حافظ امنیت غذایی و اقتصادی است.

 15 هزار میلیارد تومان سرمایه دامی در کرمانشاه/ دامپزشکی حافظ امنیت غذایی و اقتصادی است
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر امید حاج محمدی به نقش موثر این اداره کل در زمینه اقتصادی اشاره و عنوان کرد: گردش مالی که در صنعت دام و دامپروری به همراه امورات وابسته در چرخش است با جرات میتوان گفت که بعد از صنعت نفت اهمیت بالایی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به سرمایه صنعت دام استان اشاره کرد و افزود: کرمانشاه دارای پتانسیل بیش از سه میلیون دام سبک، 220 هزار دام سنگین، 25 میلیون قطعه جوجه ریزی در سال و 310 هزار کندوی زنبور عسل، 350 مزرعه پرورش ماهی، 25 مزرعه مرغ تخمگذار، 10 مزرعه مرغ، 970 واحد مرغ گوشتی، 3 کشتارگاه صنعتی، 12 کشتارگاه سنتی، 7 کشتارگاه مرغ، 25 کارخانه خوراک دام و طیور و آبزیان و 21 واحد تولیدی تخم مرغ خوراکی است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از این سرمایه عظیم به عهده پرسنل خدوم و گمنام دامپزشکی استان کرمانشاه است، بیان کرد: ارزش ریالی آن حدود 15 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، همچنین این سرمایه با تشخیص و تحلیل و درمان، مراقبت، پایش و تزریق سالیانه حدود 20 میلیون دز واکسن حفظ و نگهداری می‌شود.

این مسؤول با اشاره به نتیجه این سرمایه عظیم و مولد آن در استان، ادامه داد: سالیانه حدود 36 هزار تن گوشت قرمز، 64 هزار تن گوشت مرغ، 310 هزار کندوی زنبور عسل، 15 هزار تن ماهی، 10 میلیون قطعه جوجه یکروزه، 330 هزار تن شیرخام و 12 هزار فقره صدور مجوز قرنطینه حمل بهداشتی به خارج از استان داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش بهداشتی نیز اشاره و عنوان کرد: در بین یک هزار و 709 عامل بیماری زای انسان ها حدود 50 درصد آن ها (هاری، سیازخم،  تب مالت، کیستهای انگلی، تب کریمه کنگو، آنفولانزای پرندگان و...) مشترک بین دام و انسان است.

حاج محمدی با تاکید بر اینکه پرسنل دامپزشکی استان کرمانشاه نظارت شبانه‌روزی در فعالیت کشتارگاه های دامی، نظارت بر دامپروری ها، مایه کوبی دام ها و واحدهای عرضه دام دارند، تصریح کرد: این اقدام سبب از بین بردن دام های مریض و آلوده به بیماری و خروج آنان از چرخه مصرف است، که در این راستا ابتدای سال جاری بیش از 183 تن فرآورده خام دامی ضبط و امحاء شده است.

این مسؤول یادآور شد: امنیت و سلامت غذا به عنوان یکی از اهداف اصلی دولت خدمتگزار است که در توسعه جامعه نقش مهمی دارد، لذا فراهم کردن بستر بهداشت مناسب در تولید مواد غذایی سالم، تامین و تداوم آن با ارتقای سطح بهداشتی دام و فرآورده‌های دام در سراسر زنجیره‌های غذایی از وظایف دامپزشکی است که با در نظر گرفتن مسؤولیت و و وظایف دامپزشکان در مراقبت و مقابله با بیماری‌ها اعم از دامی و قابل انتقال یا مشترک بین انسان و حیوان، نقش دامپزشکی را از ایام گذشته تاکنون علیه دو دشمن بشریت (بیماری و گرسنگی) بیش از پیش برجسته کرده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: سازمانی که در راستای تامین نیازهای اولیه جامعه بشری نقش اساسی دارد دامپزشکی است که در دو جبهه بهداشت و اقتصاد اثرگذاری دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به اجرای گشت های بازرسی از امکان بهداشتی، دامپروری ها، کشتارگاه ها و... در این شهرستان اشاره و تاکید کرد: مردم می‌توانند هرگونه مشکلات و تخلفات بهداشتی را با شماره تماس 1512 و پل ارتباطی سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در میان بگذارند تا رسیدگی به آن در اسرع وقت انجام شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۹۵۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان