//
کدخبر: ۲۴۷۷۰۵ //
معاون میراث فرهنگی استان:

۹۵ درصد خانه‌های تاریخی کرمانشاه مالک‌خصوصی دارند

کرمانشاه به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه 95 درصد خانه‌های تاریخی کرمانشاه مالک خصوصی دارند.

95 درصد خانه‌های تاریخی کرمانشاه مالک‌خصوصی دارند
به گزارش فرتاک نیوز،

علیرضا برشاهی  بااشاره به تعدادی بالای خانه‌های تاریخی در استان، اظهارکرد: با اقدامات انجام گرفته طی سالهای گذشته توانسته‌ایم بیش از 150 مورد از خانه‌های تاریخی استان را با توجه به معماری و تزئینات ارزشمند این بناها ثبت ملی کنیم.

وی اضافه کرد: هرچند تعداد خانه‌های تاریخی در استان بالاست، اما بخش اعظم این تعداد یعنی حدود 95 درصد آن در مالکیت بخش خصوصی قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه خانه‌های تاریخی رنده کش(خواجه باروخ)، زرشکیان، فیض مهدوی، سوری و حاج آخوند را از جمله بناهایی دانست که در سنوات قبل به مالکیت میراث فرهنگی استان درآمده‌اند.

وی افزود: میراث فرهنگی استان به منظور حفاظت و نگهداری از خانه‌های تاریخی که در مالکیت بخش خصوصی هستند و به ثبت ملی رسیده‌اند، با مشارکت مالک اقدام به فعالیت‌های مرمتی و حفاظتی از این بناها می‌کند.

برشاهی با بیان اینکه مرمت این خانه‌های تاریخی از محل اعتبارات مشارکتی انجام می‌گیرد، یادآورشد: هرساله برای دو یا سه مورد از خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده استان که در اختیار مالک خصوصی هستند، اعتبار اختصاص می‌دهیم و بصورت مشارکتی به مرمت آنها اقدام می‌کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه گاها برخی از مالکین این بناها حتی اجازه بازدید کارشناسان میراث فرهنگی از بناهایشان را نمی‌دهند، چه برسد به اینکه بخواهیم برای مرمت این بناها فعالیتی داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی استان یادآورشد: البته باتوجه به اهمیت بناهای ثبت ملی شده اینچنینی، کارشناسان میراث فرهنگی بخش بیرونی بنا را بازدید می‌کنند و درصورتی که احتمال تخریب و یا مشکلی برای بنا وجود داشته باشد، از راه قانونی ورود می‌کنیم

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۷۷۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان