//
کدخبر: ۲۳۵۹۳۵ //

نشست تخصصی «زیست فناوری در خدمت رفع مشکلات بخش تغذیه، کشاورزی و محیط‌ زیست استان کرمانشاه»

نشست تخصصی «زیست فناوری در خدمت رفع مشکلات بخش تغذیه، کشاورزی و محیط‌ زیست استان کرمانشاه»، ۱۸دی ماه ۱۳۹۸ با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های استان، مسئولان مراکز تحقیقات کشاورزی، آبیاری و دیم، سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و دیگر مسئولان، در سالن اجتماعات دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی دانشگاه برگزار شد.

نشست تخصصی «زیست فناوری در خدمت رفع مشکلات بخش تغذیه، کشاورزی و محیط‌ زیست استان کرمانشاه»
به گزارش فرتاک نیوز،

در ابتدای این مراسم، دکتر علی بهشتی‌آل‌آقا رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان طی سخنانی اظهار داشت: زندگی امروز که افسارگسیخته در راه صنعتی شدن پیش می‌رود عرصه را برای محیط زیست، زندگی انسان و دیگر موجودات زنده در روی کره زمین تنگ کرده است و از الطاف خداوند است که ما می‌توانیم با کمک همین موجودات زنده طبیعت راهی را برای کمک به محیط‌ زیست پیدا کنیم.

ایشان بیوتکنولوژی را دانش استفاده از توان زیستی طبیعت برای حل مشکلات بشر عنوان کرد و افزود: بیوتکنولوژی یا زیست فناوری به هرگونه استفاده از موجودات زنده یا فرآورده‌های حاصل از آن‌ها اطلاق می‌شود که می‌توانیم با استفاده از تجاری‌سازی آن‌ها در رفع مشکلات امروز بشر گام برداریم.  

دکتر بهشتی‌آل‌آقا بیان داشت: خوشبختانه طی چند سال اخیر گام‌های بلندی در این راستا برداشته شده و گستره این علم در رشته‌ها فراگیر است، در دانشگاه رازی نیز سه دانشکده علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی مشمول فرآیندهای زیست فناوری می‌شوند و متخصصینی در این مراکز علمی و دانشکده‌ها هستند که در راه تحقق دانش زیست فناوری در بخش فعالیت‌های پژوهشی و آموزش دانشجویان مستعد گام بر می‌دارند.

این مسئول با اشاره به دستاوردهای شایان توجه زیست فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور گفت: امروزه بسیاری از داروهایی که ما در داروخانه‌ها از آن استفاده می‌کنیم و درمان بیماران به آن وابسته است در سایه علم زیست فناوری تهیه شدند بسیاری از صنایع ما از جمله نساجی و رنگسازی وابسته به علوم زیستی و بیوتکنولوژی شده‌اند.

دکتر بهشتی‌آل‌آقا بیان داشت: رشد سرسام‌آور کودهای شیمیایی و آفتکش‌های شیمیایی که به نوعی عرصه را برای زندگی در روی زمین تنگ می‌کنند سبب روی آوردن به سمت تولید کودهای زیستی و آفتکش‌هایی شده که در فرآیند زیست فناوری  شدند.

ایشان دانش زیست فناوری را راهگشای جوامع به سمت سلامت دانست و افزود: آمارها حاکی از کاهش سه درصدی تولید آفتکش‌های شیمیایی به صورت سالیانه دارد، از سویی تولید آفتکش‌های زیستی سالیانه ۱۶ درصد افزایش دارد.

دکتر بهشتی‌آل‌آقا افزود: امرزه بسیاری از آلودگی‌های زیست محیطی بدست فرآیندهای زیست فناوری در حال رفع هستند، فرآیندهای زیست فناوری راه چاره فرآیندهای گیاه پالایی و زیست پالایی در زمینه فلزات سنگین، آلودگی نفتی و آلودگی‌هایی است که در اثر سوء استفاده از آفتکش‌ها و علفکش‌ها بدان مبتلا شدیم و بسیاری از صنایع غذایی ما امروز به تکنیک‌های بیوتکنولوژی وابسته شده‌اند.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه در ادامه به اقدامات و دستاوردهای ارزشمند دانشگاه رازی در عرصه دانش زیست‌فناوری اشاره کرد و گفت: دانشگاه رازی مفتخر است که رقم جدیدی را در محصول کاملینا به جامعه کشاورزان کشور معرفی کرده است، تلاش‌های شایان توجهی  در راه احیای نیلوفرهای سراب نیلوفر کرمانشاه انجام شده، در راستای اصلاح دام نیز گام‌های موثری برداشته شده است.

دکتر بهشتی‌آل‌آقا از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد زیست فناوری و دانشگاه رازی خبر داد و افزود: این تفاهم‌نامه در سه محور اصلی به امضا رسیده است؛ در این راستا دانشگاه رازی ضمن عزم جدی برای توسعه دانش زیست فناوری به عنوان نیاز مبرم کشور و ضرورت آن در جهان امروزی، بر آن است تا بخش قابل توجهی از تحقیقات به این سمت هدایت شود و در راه پرورش و آموزش دانشجویانی کارآمد گام بردارد.

این مسئول از اعلام آمادگی دانشگاه رازی برای انجام طرح‌های مشترک با بخش صنعت در حوزه زیست فناوری خبر داد و گفت: دانشکده فنی و مهندسی ما موفق به تولید رنگدانه‌های طبیعی شده که قرارداد آن با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی به امضا رسیده است و در این راستا گام‌های موثری در تولید بیوپلیمرهای خاصی که در صنایع غذایی و صنایع بسته‌بندی تجزیه‌پذیر کاربرد فراوانی دارند، برداشته شده است.

در ادامه دکتر صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ضمن خیرمقدم به میهمانان و ابراز خرسندی از برگزاری این نشست در دانشگاه رازی، طی سخنانی اظهار داشت: امروزه استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است، فناوری‌هایی مانند احداث گلخانه‌های مدرن، تولید دام‌های شبیه‌سازی شده و استفاده از پهپادها جزیی از کشاورزی مدرن شده‌اند.

ایشان بیان داشت: رشد فزاینده جمعیت جهان و افزایش تقاضا برای مواد غذایی در دهه‌های اخیر موجب شده تا در زمینه علوم کشاورزی و مواد غذایی شاهد یک گذر جدی و اجتناب‌ناپذیر از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته و مدرن و به کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین مانند زیست فناوری در تولید محصولات زراعی و دامی باشیم.

دکتر صفوی افزود: امروزه به دلایل بسیاری بیوتکنولوژی به عنوان ابزاری مهم و کارآمد در زمینه تولید و توسعه ملی و حفظ استقلال کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است از جمله این دلایل می‌توان به ارزش افزوده فراوان، فراگیر شدن سریع و ایجاد موقعیت‌های برتر اقتصادی و علمی اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار داشت: بیوتکنولوژی به جهت افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی، دارویی و پزشکی برای شبیه‌سازی‌های موفق حیوانات، پاکسازی محیط‌ زیست، تولید مواد موردنیاز انسان و صدها مورد دیگر به یکی از مهم‌ترین ابزارهای بهبود کیفیت زندگی بشر تبدیل شده است، دامنه وسیع کاربردی این رشته جوانب زندگی انسان از حیث بهداشتی، اقتصادی و دارویی را تحت تاثیر خود قرار داده و این تاثیر به حدی بوده که دانشمندان قرن ۲۱ را قرن بیوتکنولوژی می‌دانند.

دکتر صفوی به عمده‌ترین کاربردهای زیست فناوری در کشاورزی اشاره کرد و گفت: در بخش سرفیروزآباد یک سرمایه‌گذار کرمانشاهی با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اقدام به احداث نهالستان برای تولید پایه‌های کشت بافتی و سالم نموده است، سازمان جهاد کشاورزی نیز تسهیلات مناسب و ارزان قیمت در اختیار این سرمایه‌گذار قرار داده و انشاءالله کرمانشاه به عنوان قطب تولید نهال‌های کشت بافتی در غرب کشور مطرح می‌شود.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه بیوتکنولوژی می‌تواند در خدمت محیط زیست و گردشگری باشد، افزود: سراب نیلوفر از جاذبه‌های گردشگری است که با تلاش دکتر کهریزی مجدد احیا شد که این اقدام ارزشمند با توجه به در پیش بودن رویداد گردشگری روستایی ۲۰۲۰ با محوریت کرمانشاه، خدمت خوبی به محیط زیست و توسعه گردشگری محسوب می‌شود.

دکتر صفوی تولید گیاهان عاری از ویروس و بیماری، ایجاد گیاهان مقاوم به حشرات و آفات، ایجاد گیاهان مقاوم به بیماری‌های ویروسی و قارچی و شرایط سخت، ایجاد گیاهان دارای ارزش غذایی ویژه با طعم و عطر بهتر و دارای خاصیت درمانی را از دیگر مزایای زیست فناوری دانست و گفت: تامین غذای غذای سالم نیازمند کشاورزی پایدار با استفاده از فناوری‌های جدید مانند زیست فناوری است.

ایشان بیان داشت: در ایران با پیشرفت مداوم این رشته صنایع وابسته به آن نیز روندی رو به رشد دارد و در آینده‌ای نه چندان دور نیاز به نیروی انسانی توانا و مسئولیت‌پذیر و کارشناس به وضوح احساس خواهد شد، بنابراین تربیت افرادی که بتوانند در آموزش، پژوهش و تولید فرآورده‌های مختلف در این زمینه به دانش تخصصی دست یابند امری ضروری است و تقویت و رشد سطح علمی دانشجویان در رشته زیست فناوری اهمیت دارد.

دکتر صفوی افزود: سازمان جهاد کشاورزی از فناوری‌های نوینی که با لحاظ نمودن پایداری کشاورزی منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و دامی شود استقبال نموده و آماده مشارکت از طریق بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی با دانشگاه رازی است.

در ادامه این نشست، دکتر دانیال کهریزی عضو هیات علمی گروه آموزشی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه رازی و نائب رئیس انجمن بذر ایران در خصوص استفاده از روش‌های زیست‌فناوری در اصلاح گیاه روغنی دارویی کاملینا به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر کیانوش چقامیرزا عضو هیات علمی گروه آموزشی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه رازی نیز در ادامه پیرامون استفاده از زیست فناوری جهت مطالعه ژنوم گندم دوروم بومی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

بررسی نقش گیاه پالایی در ایجاد محیط زیست پایدار، موضوع سخنرانی دکتر ناصر کریمی عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه رازی بود که در ادامه توسط ایشان ارائه شد.

photo_2020-01-08_09-27-29

 سپس دکتر صحبت بهرامی‌نژاد عضو هیات علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه رازی و عضو کمیته بین‌المللی یولاف، پیرامون تجزیه ارتباطی صفات مهم در یولاف زراعی با استفاده از نشانگرهای مولکولی به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر روح‌اله شریفی عضو هیات علمی گروه مهندسی گیاه پزشکی دانشگاه رازی پیرامون پالایش زیستی هیدروکربن‌های نفتی به روش در محل با استفاده از باکتری‌های جداسازی شده از خاک آلوده منطقه بهره برداری نفت شهر به سخنرانی پرداخت.

در ادامه دکتر هادی حجاریان عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم دامی و مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه رازی در خصوص زیست فناوری در خدمت حفظ ذخایر ژنتیکی دام استان کرمانشاه به ایراد سخنرانی پرداخت.

همچنین عنوان بحث زیست فناوری در خدمت حفظ ذخایر ژنتیکی دام استان کرمانشاه موضوع سخنرانی دکتر علیرضا عبدالمحمدی عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم دامی و نماینده انجمن ژنتیک در استان کرمانشاه  نیز بود که توسط ایشان ارائه شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۵۹۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان