//
کدخبر: ۲۱۴۴۳۴ //

زن عنصر اصلی تشکیل خانواده است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: ایجاد حفظ و انسجام خانواده، نقش اصلی زنان بوده زیرا عنصر اصلی تشکیل دهنده خانواده زن است.

زن عنصر اصلی تشکیل خانواده است
به گزارش فرتاک نیوز،

فهیمه فرهمندپور عصر امروز در هفتمین نشست از سلسه نشست‌های گفتمان زن و خانواده در اندیشه مقام معظم رهبری که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: نخستین اصل و مبنای ما در مبحث خانواده، ازدواج است که امری مقدس است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید حواسمان باشد که از خانواده‌ها قداست زدایی نشود، خاطرنشان کرد: اگر زن و مردی با زبان بد همسرش را آزار دهد تا ۴۰ روز نماز و روزه اش مورد قبول درگاه الهی نیست و در این زمینه باید تأمل شود.

 وی هویت دوگانه اخلاقی و حقوقی را اصل و مبنای دوم نگاه به خانواده از منظر مقام معظم رهبری دانست و اضافه کرد: نگاه ما نباید تنها منحصر به اخلاق یا حقوق باشد و باید به هر دو مورد توجه شود.

فرهمند پور تصریح کرد: اصل و مبنای سوم دوگانگی تشابه و تفاوت تکوینی و تشریحی است زیرا نظام تشریح بر پایه نظام تکوین استوار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش‌های متنوع زنان متذکر شد: زنان به علت تمرکز در موارد مختلف به صورت همزمان می‌توانند در چند عرصه فعالیت کنند اما مهم‌ترین نقش زنان ایفای نقش‌های خانوادگی است.

وی افزود: در کنار نقش‌های خانوادگی زنان باید مأموریت‌های خود در جامعه را نیز ایفا کنند و به تعبیر رهبری مادر می‌تواند کیفیت زمانی که با فرزندش دارد را افزایش دهد و در مقابل کمیتش را کاهش دهد.

 فرهمند پور اصل و مبنای چهارم را دوگانگی حق و تکلیف برشمرد و اظهار کرد: در این اصل باید عدالت توازن، تعادل، واقع بینی و ماندگاری رعایت شود و اگر در خانواده‌ای نقش‌ها و تکالیف بر عهده یک نفر باشد ساختار خانواده قطعا دچار مشکل است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه‌ داد: بنا به گفته استاد مطهری هر امکان طبیعی نشان دهنده یک حق طبیعی است و بنده ضمن کامل کردن این جمله اعتقاد دارم هر استعداد طبیعی نشانه یک تکلیف طبیعی است یعنی وقتی من می‌توانم کاری را برای جامعه انجام دهم، علاوه بر اینکه حق دارم تکلیف هم دارم.

وی با اشاره به نقش مقدس زنان و حوزه جنسیتی در حریم اخلاقی جامعه توضیح داد: ایجاد حفظ و انسجام خانواده نقش اصلی زنان است زیرا عنصر اصلی تشکیل خانواده زن است و او مظهر آرامش بخشی، هدایت و تقویت کننده خانواده است.

فرهمندپور افزود: زن مسلمان در عائله وظایفی دارد  و آن همان رکنیت اساسی خانواده، تربیت فرزندان و هدایت و تقویت روحی شوهر است، کانون خانواده مکانی است که عواطف و احساسات در آنجا رشد و بالندگی پیدا می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اسلام می‌خواهد رشد فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی و بالاتر از همه فضیلتی و معنوی زنان را به حد اعلی برساند.

وی گفت: اسلام با کار کردن زنان در جامعه موافق است و تا زمانی که مزاحمتی با شغل اساسی و مهم او یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نداشته باشد شاید لازم هم بداند.

فرهمند پور با اشاره به نقش جامعه در مقابل زنان اضافه کرد: جامعه وظیفه آموزش و فرهنگ سازی را دارد، آسیب شناسی و تقنین مناسب از وظایف مهم دیگر جامعه است که نیازمند نظارت و پیگیری است زیرا دانستن تنها منجر به عمل نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران متذکر شد: زن و شوهر مثل دو همسنگر و شریک هستند و باید با یکدیگر همکاری کنند، از منظر اسلام زن و مرد نزد خداوند جایگاه یکسانی دارند و تنها از منظر تقوا و معنویت متفاوت هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۴۴۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان