//
کدخبر: ۱۵۶۹۸۷ //

پیمودن پله‌های محرومیت‌زدایی در کرمان در گرو «کار برای مردم»

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، کرمان به‌ویژه جنوب استان را دارای محرومیت بالایی دانسته و به آسیب شناسی، نقش رسانه و ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداختند.

پیمودن پله‌های محرومیت‌زدایی در کرمان در گرو «کار برای مردم»
به گزارش فرتاک نیوز،

 اولین میزگرد تشکل‌های دانشجویی در کرمان برگزار شد و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مبحث محرومیت‌زدایی در استان و نقش تشکل‌های دانشجویی را مورد بررسی و ارزیابی خود قرار دادند.

در این نشست نمایندگان چهار تشکل دانشجویی، کرمان به‌ویژه جنوب کرمان را دارای محرومیت بالایی دانستند و با تاکید بر اینکه سایر جریانات و نهادهای استان کرمان تاثیرگذاری نسبتأ بالایی دارند، از راهکارهای تشکلات دانشجویی برای حل مشکلات استان کرمان گفتند.

 

مطالبه‌گری یکی از اهداف بزرگ بسیج دانشجویی کرمان

محمدعلی عسگری نماینده بسیج دانشجویی استان کرمان در ابتدا با بیان اینکه اگر موضوعی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم، باید به درک دقیقی از مفهوم آن موضوع برسیم، موضوع اقتصادی را عمده‌ترین تعریف‌ها از محرومیت ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه این موضوع می‌تواند یک نگاه کلی باشد، تصریح کرد: محرومیت در یک معنا می‌تواند نگاه اقتصادی باشد که همه اقشار مردم نیز این نگاه کلی را دارند.

وی اضافه کرد: اگر چه این یک بخش وسیعی از مفهوم محرومیت است اما به این معنا خلاصه و متوقف نمی‌شود، کرمان استانی محروم بوده و جنوب آن این محرومیت را با عمق بیشتری درک می‌کند، آنان حتی از ابتدایی‌ترین امکانات برای زندگی نیز محروم هستند.

عسگری نقش دانشگاه را در این میان برجسته و پر رنگ خواند و با تاکید بر اینکه دانشجو باید حساسیت‌هایی در این زمینه داشته باشد، تصریح کرد: دانشجو باید بیش از هر چیز فکر کند که چرا منطقه‌ای از کشور من در حوزه‌های مختلف، کم برخوردار است؟ او باید بیندیشد که در سپر مدیریتی چه گذشته است که ثروت کشور به یک اندازه و به صورت عادلانه توزیع نشده و کشور به صورت منظم و یکپارچه رشد نکرده است.

نماینده بسیج دانشجویی ریشه‌یابی را یکی از مهمترین وظایف تشکل‌های دانشجویی دانست و با اشاره به اینکه دانشجو باید برای مشکلات کشور راهکار داشته باشد، اظهار کرد: مجموعه دانشجویی اگر دغدغه داشته باشد، باید بداند که راه حل مشکلات کشور چیست و راهکار اساسی موضوع کجاست.

عسگری مطالبه‌گری را یکی از اهداف بزرگ بسیج دانشجویی خواند و با پرداختن به این موضوع که فریاد زدن صرف نمی‌تواند راه را باز کرده و گره‌گشا باشد، ابراز داشت: گام اول مطالبه‌گری همواره اطلاع رسانی بوده است.

کار رسانه‌ای در نقاط محروم به خوبی پوشش داده نمی‌شود

سؤال: آیا این بحث موجب سیاه‌نمایی و یا سوءاستفاده رسانه‌های معاند نمی‌شود؟

نماینده‌ بسیج دانشجویی استان کرمان عنوان کرد: از طریق اطلاع‌رسانی است که همگان پی به وجود محرومیتی در منطقه‌ای می‌برند، اما برای رسانه‌ای کردن باید تیزبین و هوشیار بود که معاندان انقلاب اسلامی از آن موضوع سوء برداشت نکنند، آنها باید مشکلات کشور را به سمت اصلاح مسالمت آمیز ببرند و برای تکمیل پازل دشمن، سوژه نشوند.

علیرضا استبرقی نماینده جامعه اسلامی نیز ضعف رسانه‌ای را یکی از موضوعات مهم دانست و با تاکید بر اینکه اقدامات تشکل‌های دانشجویی به اطلاع مردم نمی‌رسد، عنوان داشت: کار رسانه‌ای در نقاط محروم به خوبی پوشش داده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: در جریان بعد از زلزله کوهبنان می‌دیدیم اخباری که حتی از شبکه سراسری و کشوری پخش می‌شد، چندان صادق نیستند.

رسالت تشکل‌های دانشجویی این است که تنها برای مردم کار کنند

افشین صادقی نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشگاه فرهنگیان کرمان فریاد و مطالبه را آخرین پله در تشکلات دانشجویی دانست و تاکید کرد: برخی از کارهایی که در حوزه رفع محرومیت صورت می‌گیرد درواقع در راستای این امر مقدس نیست بلکه راه را اشتباه رفته و در جهت آرامش روحی خودمان حرکت می‌کنیم.

صادقی ورود به جریانات سیاسی و بازی‌های پیرامون آن را برای تشکلات دانشجویی خطرناک بیان و تاکید کرد: رسالت تشکل‌های دانشجویی این است که تنها برای مردم کار کنند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در جامعه اسلامی و حکومت اسلامی باید عدالت را مورد توجه قرار داد، این پا برهنگان بودند که انقلاب کردند و پای انقلاب ایستادند پس عدالت را در جامعه گسترش دهیم.

وی به آتش‌سوزی مدرسه در سیستان و بلوچستان پرداخت و تاکید کرد: در نقطه‌ای از کشور، به دلیل فقر و محرومبت و به دلیل نبودن حداقل امکانات، کودکانی جان خود را از دست می‌دهند و مسؤولان کشوری باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهند.

نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشگاه فرهنگیان کرمان رسالت تشکل‌های دانشگاهی در این موضوع را مورد تاکید قرار داد و با پرداختن به این موضوع که مهمترین چالش و مشکل کشور اقتصاد است، گفت: اقتصاد دغدغه اصلی کشور ما است و این را تشکل‌های دانشجویی نیز می‌دانند.

وی با انتقاد از برخی سیاست‌های غلط، مسوولان مرفه و کاخ‌نشین را از عوامل استکبار داخلی برشمرد و گفت: این که بالای قبر شهید، لوستر 25 میلیونی نصب می‌کنند، یک آسیب بوده و با اهداف شهدا همخوانی ندارد.

صادقی اضافه کرد: این آسیب‌شناسی را صورت دهیم و در جهت اصلاح آن حرکت کنیم، نقش فعالان تشکلات دانشجویی نیز در این مورد برجسته و مهم است.

مبارزه با مصرف‌گرایی و اشرافی‌گری گفتمان‌سازی شود

وی مبارزه با مصرف‌گرایی و اشرافی‌گرایی را از اهداف جدی تشکلات دانشجویی برشمرد و با تاکید بر اینکه این موضوع باید گفتمان‌سازی شود، گفت: زمان آن رسیده است که رسالت خود را در این مورد انجام داده و مسؤولان را کنکاش کرده و به چالش ببریم.

صادقی اضافه کرد: این برای سوء استفاده‌ها، فرارهای مالیاتی، رانت‌خواری‌ها و ویژه‌خواری‌ها نیز صادق است و برای رسیدن به این موضوع، در مرحله اول، شفافیت را از تمام مسؤولان خواستار هستیم.

وی مقابله با دور زدن سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را یکی دیگر از سیاست‌های فعالان دانشجویی ذکر و تاکید کرد: این موضوع دردناک است که برخی کارخانه‌ای را خریداری کرده و به بهانه ورشکستگی، کارکنان خود را اخراج و دولت را ملزم می‌کنند که برای آنان امتیازات ویژه‌ای را قائل شود، این نوع را در کرمان نیز شاهد هستیم، اما تعجب‌برانگیز است که چرا استاندار و دیگر نهادهای مرتبط وارد نمی‌شوند؟

صادقی مقابله با دلالی‌های کشاورزی را نیز مهم دانست و ادامه داد: به یاد می‌آوریم که گوجه فرنگی را از کشاورز، هر کیلوگرم 200 تومان خریداری می‌کردند اما رب گوجه فرنگی را بالای 15 هزار تومان می‌فروشند، مشکل کجاست و چه کسانی پشت پرده این ماجرا بوده‌اند که باید پاسخگو باشند؟ تشکلات دانشجویی به این عرصه وارد می‌شوند و کمک کننده هستند.

صادقی با پرداختن به این موضوع که همین موضوعات، راه را برای قاچاق و دیگر انحرافات فرهنگی و اقتصادی باز می‌کند، عنوان داشت: تشکل‌های دانشجویی در تلاش هستند که محصولات کشاورزی را ساماندهی و شرکت‌های خرید را حمایت کنند.

‌ ویژه‌خواری‌ها مردم را کم حوصله کرده است

سؤال: یعنی شما محرومیت‌زدایی را راهکاری برای مبارزه با قاچاق و کم کردن جرائم می‌دانید؟

نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی گفت: تقویت کشاورزی با تضمین خرید، تقویت شغل‌های بومی، برگزاری دوره‌های کارآفرینی برای ایجاد شغل‌های نوین هم راهکار محرومیت‌زدایی و هم راهکار کاهش قاچاق و جرائم این چنین است که در این بحث بنیاد مستضعفان حرکات خوبی انجام داده است.

وی تبعیض و فاصله طبقاتی را از دلایل نارضایتی مردم برشمرد و با تاکید بر اینکه این موضوعات موجب رنجش مردم را فراهم کرده است، تصریح کرد: ویژه‌خواری‌ها مردم را کم حوصله کرده است، مردم نباید احساس کنند که نسبت به قشر مرفه جامعه راه طولانی‌تری را در پیش دارند، مردم کشور ما صبور و بصیر هستند ولی برخی از مسوولان کشور قدر آنان را نمی‌دانند.

صادقی به اقتصاد مقاومتی و اهمیت آن پرداخت و با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در کشور ما به صورت جدی دنبال نمی‌شود، ابراز کرد: به وسایل اطراف خود نگاه کنید؟ همین وسایل ساده مانند خودکار، کاغذ و ... تولید کشور ما نیست، صحبت‌های زیادی صورت گرفته اما در عمل و با جدیّت دنبال نمی‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته سهمیه پنج شهر جنوبی کرمان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان کمتر شد و آن را به جیرفت اضافه کردند، این موضوع با اعتراض تشکل دانشجویی کرمان مواجه شد و امسال این موضوع را اصلاح کردند، امید داریم، دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند، بتوانند تغییرات مثبت را در جنوب کرمان ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما عدالت آموزشی است، اظهار کرد: اردوهای جهادی را می‌پسندیم اما مطالبه‌گری نیز باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

محرومیت‌زدایی رسانه‌ای یکی از اهداف جامعه اسلامی

علیرضا استبرقی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی برآمده از استکبارستیزی است، این موضوع را در راس اقدامات جامعه اسلامی دانشجویان دانست و گفت: ما باید زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باشیم.

وی با پرداختن به این موضوع که فهم عدالت بسیار مهم است، عنوان داشت: برخی جنبش‌های دانشجویی هستند که دشمن از وجود آنان استقبال می‌کند، باید به حال این نوع تشکل‌ها تاسف خورد.

استبرقی با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی رسانه‌ای یکی از اهداف جامعه اسلامی دانشجویان است، ابراز داشت: بعد از زلزله در کوهبنان متوجه شدیم که کمک‌های مردمی به درستی تقسیم نمی‌شوند و رسانه‌ها نیز در این زمینه کم‌کاری می‌کردند، این موضوع را در دستور کار خود قرار دادیم و آن را سامان بخشیدیم.

وی ادامه داد: در این راه نه‌تنها مسوولان حمایت نکردند بلکه تهدیدهایی نیز به وجود آمد.

منظوراز این برخوردها و قلع و قمع کردن چیست و در کجا اتفاق افتاده است؟ لطفاً بیشتر توضیح دهید.

نماینده‌ جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مدعیان و کسانی که مدعی آزادی بیان هستند در استان کرمان یک سری کارها انجام داده‌اند در خصوص این تشکل و یک‌سری مقابله‌هایی با دانشجویان انقلابی داشته‌اند اینها باید بدانند که در آینده دیگر نخواهند توانست از این حوض آزادی بیان ماهی بگیرند و بنده صلاح نمی‌دانم بیش از این بحث را باز کنم ولی در آینده نزدیک مردم فهیم استان خبرهای زیادی در این خصوص خواهند شنید.

شما در کل نقش رسانه‌ها را در کوهبنان چه می‌دانید؟

استبرقی اظهار کرد: یک موج بیشتری از کمک‌های مردی از سراسر کشور گسیل شد و کمک‌ها درست توزیع شد و به جامعه هدف رسید البته کارهای دیگری انجام شد برای مثال پی‌گیری انجام وظایف نهادها شدیم و دیدیم برخی از مسؤولان پروازی بودند تا اینکه بومی منطقه باشند و این را هم منعکس کردیم.

یعنی شما مسئولان پروازی را از عامل محرومیت می‌دانید؟

نماینده جامعه اسلامی دانشگاه باهنر افزود: بله نقش زیادی دارد وقتی مسئولی دغدغه مردم را نمی‌داند، در منطقه زندگی نکرده و نمی‌کند شب زلزله در چادر مردم نیست چگونه می‌خواهد درد مردم را دوا کند و محرومیت‌زدایی کند.

شناسایی ریشه‌های محرومیت ضروریست

محمدعلی عسگری نماینده بسیج دانشجویی شناسایی ریشه‌های محرومیت را نیز بسیار با اهمیت دانست و ریشه مشکلات کشور را در سه محور خلاصه کرد و گفت: نظامات ساختاری و اداری، ضعف، ناکارآمدی و فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب توسط مدیران و همین طور مصرف‌گرایی و فردگرایی مزمن از آن جمله هستند که سرریز آن را در مناطق محروم می‌بینیم.

وی عنوان کرد: بعد از زلزله در کوهبنان، کمپین «آه کوهبنان» را راه‌اندازی کردیم و کمک‌های دانشجویان را جمع‌آوری و در میان زلزله زدگان توزیع کردیم، در ابتدا کمک‌ها به صورت کالا و اقلام مورد نیاز ضروری بود و بعد نیز جمع‌آوری کمک‌های نقدی را برای خرید کانکس داشتیم.

انتقاد از رسانه‌های استان در امر اطلاع‌رسانی

سردار ملکشاهی نماینده انجمن اسلامی مستقل گفت: در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، اشتراک مثبت را برای حمایت از محرومان و ایتام داشتیم، این طرح البته همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ارتباط گیری با کانون‌های جهادی دیگر نیز موثر بود، گروه‌های جهادی از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دعوت کردند تا گروه آنان را برای پوشش مسائل پزشکی و بهداشتی همراهی کند و دانشگاه نیز پذیرفت.

نماینده انجمن اسلامی مستقل با بیان اینکه در شهرستان رفسنجان، اردوگاه پناهندگان مهاجر را داشتیم، عنوان کرد: نمونه این اقدام در شهرهای دیگر از جمله کرمان دیده نمی‌شود، در شهرستان رفسنجان، این نوع اردوگاه‌ها، از نظر بهداشتی وضعیت اسفناکی داشتند، بازرسی‌های منظمی صورت گرفت و بهبود یافت.

نماینده‌ انجمن اسلامی مستقل با انتقاد از رسانه‌های استان در امر اطلاع‌رسانی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بابت پوشش خبری اولا به سمت اطلاع‌رسانی صرف نروند و محرومیت‌زدایی را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنند.

سؤال: گلایه شما از رسانه‌های محلی است یا کشوری و ارتباط آن‌ها را با تشکل‌های دانشجویی چگونه می‌دانید؟

ملک‌شاهی گفت: همه باید در جهت فرهنگ‌سازی تلاش کنند و البته رسانه‌ها به دنبال تولید محتوا بروند نه اینکه در انتظار محتوای آماده باشند.

جهادگران درد مردم را از مسؤولان مطالبه کنند

افشین صادقی نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه اردوهای جهادی باید درد مردم را لمس کرده و حل آن را به میدان عمل بکشانند و آن را از مسوولان مطالبه کنند، گفت: همه اقشار مختلف خواستار مبارزه با فساد، رانت‌خواری و اشرافی‌گری هستند که تشکلات دانشجویی نیز همراه و همزبان آنها پیش می‌رود.

وی ادامه داد: ما تنها و تنها باید کار را برای مردم انجام دهیم و رضایت خداوند را در نظر بگیریم.

عسگری نماینده بسیج دانشجویی در ادامه با تاکید بر اینکه اردوهای جهادی یک مصداق از فرهنگ است، یادآور شد: این موضوع منحصر به بسیج دانشجویی نیست و البته باید از نگاه سیاسی نیز دور بماند، گروه‌هایی هستند که در این زمینه کار می‌کنند و زیرمجموعه بسیج نیستند ولی مورد حمایت سازندگی سپاه قرار دارند.

وی گفت: تشکلات دانشجویی باید ریشه‌های محرومیت را شناسایی کرده و برای حل آن راهکار داشته باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۶۹۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان