//
کدخبر: ۲۱۶۵۱۶ //

پیش‌بینی تولید ۳۴۰۰ تن ماهیان خاویاری تا پایان سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، از پیش‌بینی تولید ۳۴۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۸۰۰ کیلو خاویار پرورشی در سال جاری خبر داد.

پیش‌بینی تولید ۳۴۰۰ تن ماهیان خاویاری تا پایان سال
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، نبی‌اله خون‌میرزایی در حاشیه بازدید از طرح پرورش ماهیان خاویاری استان، روند پرورش ماهیان خاویاری را رو به پیشرفت و توسعه عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۲۸۰۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۵۹۰ کیلو خاویار تولید شده است، که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری افزایش یابد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر مشکل چندانی در خصوص پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود ندارد، گفت: برای برگزاری دوره‌های درمان و تغذیه این گونه از ماهیان مشکلی نداریم.

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: در چهار دهه گذشته از حدود ۳۲ هزار تن کل تولیدات شیلاتی کشور، هم اکنون به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن تولید در سال ۹۷ رسیده‌ایم.

به گفته وی، در این خصوص بیش از ۱۰ درصد از برنامه جلوتر هستیم.

خون‌میرزایی با اشاره به ظرفیت شیلاتی شهرستان جلفا و استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: شرایط اقلیمی استان آذربایجان شرقی به گونه‌ای است که به پشتوانه مواهب الهی و نیروی انسانی کارآفرین و با پشتکار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ظرفیت‌های شیلاتی به راحتی قابلیت بالفعل شدن دارند.

وی افزود: کارهایی که در منطقه صورت گرفته هم استعداد منطقه در پرورش ماهیان خاویاری به خوبی نشان داده و هم ظرفیت استان آذربایجان شرقی و منطقه در پرورش ماهیان سردابی و در بعضی از اقلیم‌های استان پرورش ماهی‌های گرمابی به خوبی نمایان است.

این مسوول تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در استان وجود دارد در بعضی از مناطق استان همجوار آب‌های شور و آب‌های نامتعارف استان هم پرورش آرتمیا برای تامین نیاز کشور اجرا شده که می‌تواند توسعه بیشتری یابد.

رئیس سازمان شیلات کشور با بیان این که تجربه پرورش ماهیان خاویاری در سراسرکشور تجربه موفقی از آب درآمده است، ادامه داد: در استان‌هایی که قبلا در اذهان نبوده اکنون فعالیت پرورش ماهیان خاویاری در جریان است و باید بگویم این فعالیت دارای مزایای چشمگیری است.

وی پرورش ماهیان خاویاری را جزو بهترین و سودآورترین فعالیت‌های فصل کشاورزی در ایران دانست و افزود: فعالیت‌های آبزی‌پروری شیلات تقریباً به طور صد درصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که باید این ظرفیت را در استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی با جدیت بیشتری دنبال کرد.

این مسوول تصریح کرد:‌ شرایط اقلیمی استان آذربایجان شرقی به گونه ای است که به پشتوانه مواهب الهی و نیروی انسانی کارآفرین و با پشتکار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ظرفیت های شیلاتی به راحتی قابلیت بالفعل شدن دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این بازدید گفت: در بحث شیلات و امور آبزیان نباید کار هیچ سرمایه‌گذاری معطل بماند.

اکبر فتحی اظهار داشت: طرح پرورش ماهیان خاوری خانی با سرمایه ۲۰ میلیارد ریالی و با مجوز بهره‌برداری ۱۰ تن پرواری و ۴ تن خاویار بوده و همچنین طرح ماهیان خاویاری شاهدی نیز در قالب پایلوت از سال ۱۳۹۳ با ۴۷۵ قطعه بچه ماهی فیل ماهی ۵۰ گرمی و در سال ۱۳۹۵ بعلاوه ۱۵۰ قطعه ماهی ۱۲۰۰ گرمی فیل ماهی اجرا شده است که در حال حاضر با ۱۰۰ قطعه ماهی ماده در اوزان ۵۵ تا ۷۰ کیلو ، طی سال آینده به تولید خاویار خواهد رسید.

رئیس سازمان شیلات ایران در سفر به استان آذربایجان شرقی، از طرح پرورش ماهیان خاویاری آقای حسن‌خانی و طرح پرورش ماهیان خاویاری شاهدی در شهرستان جلفا بازدید کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۶۵۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان