//
کدخبر: ۲۰۱۱۲ //
معاون میراث فرهنگی مطرح کرد:

بنیاد مستضعفان مالک سعدآباد و نیاوران نیست

کاخ سعدآباد در نوروز ۹۶ معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: مالکیت سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر کاخ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران قانونی است.

بنیاد مستضعفان مالک سعدآباد و نیاوران نیست

به گزارش فرتاک نیوز، محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث‌فرهنگی کشور ـ در این‌باره، اظهار کرد: کاخ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران در دوران پهلوی به وزارت دربار تعلق داشته و با هزینه بیت‌المال احداث شده است، بنابراین جزو اموال خاندان پهلوی به‌حساب نمی‌آید و جزو بیت‌المال است و به استناد فرمان حضرت امام خمینی (ره) مورخ 13 اسفند ماه 57، مالکیت این دو کاخ بر عهده دولت است.

وی یادآور شد: براساس ماده یک لایحه قانونی مصوب شورای انقلاب به تاریخ 23 فروردین ماه سال 59، کلیه کاخ‌ها ازجمله نیاوران و سعدآباد با محوطه و تأسیسات آن‌ها برای ایجاد موزه در اختیار وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت قرار گرفت. ضمن این‌که بر اساس ماده ۲ همین لایحه تمام اشیای عتیقه برای حفظ و نگهداری در موزه‌ها تحویل وزارت فرهنگ و آموزش عالی (سازمان میراث‌فرهنگی) می‌شود و از سال ۱۳۵۹ تاکنون تمامی مجموعه موزه‌های موصوف در حال ارائه خدمات به عموم است.

طالبیان افزود: براساس بند ۵ مصوبه هیأت وزیران مورخ 2 آذر ماه 60 متضمن قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی، کاخ‌های نیاوران و سعدآباد یکی از واحدهای تابعه این سازمان است.

معاون میراث فرهنگی تأکید کرد: آنچه مهم است این است که سعدآباد و نیاوران یک لایه از تاریخ معاصر تهران است و حفاظت، نگهداری، مرمت و معرفی این لایه از تاریخ بر عهده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان سازمان تخصصی در این حوزه نهاده شده است.

وی معماری دو کاخ‌موزه سعدآباد و نیاوران را بخش تفکیک‌ناپذیری از هویت تهران قدیم و جدید دانست و گفت: مجموعه منحصربه‌فردی از معماری تاریخی و معماری معاصر در تهران وجود دارد که بخش مهمی از این مجموعه شامل معماری منحصربه‌فرد در نیاوران و سعدآباد است که آثار هنرمندان و معماران برتر و صاحب‌نام است و اگر قرار باشد در آینده پرونده‌ای به‌منظور ثبت‌جهانی معماری معاصر تهران تهیه شود آثار معماری سعدآباد و نیاوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

طالبیان اظهار کرد: سازمان میراث‌فرهنگی به لحاظ قانونی خود را ملزم به حفاظت و صیانت از این دو اثر تاریخی می‌داند و با توجه به ظرفیت فرهنگی این دو کاخ‌موزه و همچنین با توجه به این‌که سعدآباد و نیاوران دو پهنه سبز تهران محسوب می‌شوند و باید حفاظت و نگهداری از این دو مجموعه در اختیار دستگاه تخصصی متولی امور میراث‌فرهنگی و تاریخی، یعنی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری واگذار شود.

او یادآور شد: در تمام دنیا مدیریت کاخ‌موزه‌ها بر عهده سازمان‌های تخصصی است، ضمن این‌که تجربه نشان می‌دهد هر فضای فرهنگی که از نظر مالکیت بلاتکلیف مانده ضرر دیده است که به‌‎عنوان مثال می‌توان به کاخ مروارید و باغ رامسر اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: برخلاف برخی از نهادها، نگاه سازمان میراث‌فرهنگی به مجموعه موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها نه تنها نگاه اقتصادی نیست، بلکه یک نگاه فرهنگی است که در حقیقت منافع ملی را در بر می‌گیرد و مطمئن هستم که بنیاد مستضعفان در این موضوع پراهمیت، منافع ملی را مد نظر قرار می‌دهد.

طالبیان بیان کرد: علاوه بر این نباید فراموش کنیم این دو کاخ‌موزه به‌عنوان میراث تاریخی و ملی ایران متعلق به تمام ایرانیان است و بنابراین سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان متولی اصلی حفظ و حراست از آثار تاریخی کشور خود را ملزم به حراست ویژه از این دو اثر ملی کشور می‌داند و برای حفظ این مجموعه‌های بسیار مهم تمام تلاش حقوقی و اجرایی خود را به کار خواهد بست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۱۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان