//
کدخبر: ۱۵۹۴۴۴ //

تاسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی خصوصی برای سلامت مردم خطرناک است

فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه تاسیس موسسات آموزش عالی علوم پزشکی خصوصی را قابل توجیه ندانست و برای سلامت مردم خطرناک عنوان کرد.

تاسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی خصوصی برای سلامت مردم خطرناک است
به گزارش فرتاک نیوز،

ابلاغ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه تاسیس موسسات آموزش عالی علوم پزشکی خصوصی با واکنش دانشجویان دانشگاه‌های دولتی علوم پزشکی همراه بوده است.

رسول مرکزی، دبیر صنفی بیست و دومین سمینار دانشجویان داروسازی ایران عصر پنجشنبه با اشاره به ابلاغ این دستورالعمل گفت: در این طرح به سرمایه گذاران بخش خصوصی بدون توجه به تخصص تحصیلی آن‌ها اجازه می‌دهد تا دانشگاه علوم پزشکی خصوصی تاسیس کنند.

مرکزی با اشاره به توجیه‌های وزارت بهداشت برای این ابلاغیه گفت: وزارت بهداشت با طرح سه دلیل به سمت تدوین و ابلاغ این آیین‌نامه رفته است و مسئولان آن عنوان کرده‌اند اولا این آیین نامه جهت تاسیس دانشگاه به وسیله‌ی سرمایه گذاران دانشگاه‌های خارجی است ، ثانیا اگر این آیین نامه ابلاغ نمی‌شد امکان داشت عده‌ای با گرفتن مجوز از نهاد هایی غیر از وزارت بهداشت اقدام به تاسیس به دانشگاه‌های علوم پزشکی کنند و در نهایت اینکه تاسیس دانشگاه علوم پزشکی خصوصی بسیار سخت بوده (با توجه به الزامات ذکر شده در آیین نامه) و برای سرمایه‌گذاران سود آور نیست.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با انتقاد از دلایل ذکر شده از طرف وزارت بهداشت گفت: حضور دانشگاه های خارجی در کشور زمانی مفهوم دارد که دانشگاه های داخلی نتوانند پاسخ گوی نیاز کشور باشند.

وقتی در حال حاضر فراتر از نیاز داخلی نیرو تربیت می‌شود نیازی به حضور دانشگاه های خارجی و خصوصی کردن آموزش نیست کما اینکه ابلاغ قانون تاسیس پردیس های بین الملل برای دانشگاه های علوم پزشکی با همین هدف و در جهت ارز آوری برای کشور بود اما هم اکنون به وسیله ای برای جبران کمبود های اقتصادی دانشگاه ها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر هدف جذب سرمایه گذاری خارجی بود در همان ایده پردیس های بین الملل قابل اجرا بود. بیم آن می‌رود در این موضوع هم شاهد سرمایه گذاری خارجی نباشیم و فقط شاهد حضور سرمایه گذاران پول پرستی باشیم که با دور زدن مفاد آیین نامه از طریق نفوذ و رانت های سیاسی به تاسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی خصوص بی کفایت دست بزنند و جان مردم را به خطر بیندازند.

مرکزی در ادامه با بیان کمبود امکانات آموزشی در دانشگاه‌های دولتی علوم پزشکی به عنوان متولیان اصلی امور بهداشت، درمان و سلامت کشور، گفت: چطور یک نهاد خصوصی می‌تواند متضمن تاسیس دانشگاهی شود که تمامی این امکانات مورد نیاز را تامین کند و در عین حال سود هم ببرد؟

عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به توجیه‌ای که می‌گوید تاسیس دانشگاه‌های خصوصی علوم پزشکی برای سرمایه‌گذاران درآمدزا نخواهد بود گفت:

زمانی که نیاز کشور برای تربیت نیروهای لازم در بحث درمان و علوم پزشکی از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی حاضرتامین می‌شود، تاسیس دانشگاه علوم پزشکی خصوصی هیچ اساس علمی ندارد. اگر اساسا درخواستی برای تاسیس وجود نداشته یا به علت هزینه‌های سنگین به‌وجود نخواهد آمد پس توجیه وزارت بهداشت برای صدور این دستورالعمل چیست؟

مرکزی با انتقاد از ابلاغ این آیین‌نامه در زمان امتحانات گفت: زمان ابلاغ باعث شد دانشجویان نتوانند اعتراض خود را نسبت به این طرح به گوش مسئولان وزارت بهداشت برسانند. خواسته‌ی مشخص دانشجویان علوم پزشکی کشور لغو هرچه سریع‌تر این آیین نامه بدون هیچ پیش شرطی است زیرا با این طرح پیش زمینه لازم جهت کاهش کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی ایجاد می‌شود و در نهایت تهدید سلامت مردم را به دنبال دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۹۴۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان