//
کدخبر: ۸۹۲۳۸ //

پاسخ به یک سوال مهم/حفظ باروری بیماران مبتلا به سرطان چگونه امکان‌پذیر است؟

یک متخصص سرطان‌شناس در خصوص حفظ باروری در افراد مبتلا به سرطان، توضیحاتی را ارائه داد.

پاسخ به یک سوال مهم/حفظ باروری بیماران مبتلا به سرطان چگونه امکان‌پذیر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مونا ملک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار، در ارتباط با موضوع باروری در افراد مبتلا به سرطان اظهار داشت: در دنیای امروز که درمان سرطان با پیشرفت همراه بوده، اینکه مبتلایان بتوانند زندگی عادی خود را داشته باشند، دور از واقعیت نیست.

وی با بیان اینکه تشکیل خانواده و داشتن فرزند موضوعی مهم برای افراد به شمار می‌رود، گفت: پزشکان که بیماران مبتلا به سرطان را درمان می‌کنند باید پیسش از آن دغدغه فرزنددار شدن بیمارانشان را داشته باشند؛ چراکه برخی از داروهای درمان سرطان با کنترل این بیماری بر روی باروری مردان و زنان تأثیر می‌گذارد.

این سرطان‌شناس ادامه داد: درمان جراحی، مصرف برخی داروهای پیشگیری از رشد فزاینده سرطان همچنین درمان رادیوتراپی می‌تواند با باروری فرد مغایرت داشته باشد و بنابراین بیمار نتواند فرزنددار شود.

ملک‌زاده بیان داشت: درصدی از بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند باروری خود را قبل از درمان حفظ کنند، البته در برخی از زنان به دلیل سن بالا امکان چنین درمانی وجود ندارد، بنابراین در نظر گرفتن امکان باروری قبل از درمان‌های انکولوژی حائز اهمیت است.

وی گفت: حفظ باروری در مردان مبتلا به صورت نگهداری اسپرم در خارج از محیط بدن برای تهیه جنین و در زنان جدا کردن تخمک از تخمدان و نگهداری آن است.

این سرطان‌شناس عنوان کرد: البته بهترین روش داشتن جنین قبل از درمان انکولوژی محسوب می‌شود،‌به‌طوری که تخمک و اسپرم از بدن زن و مرد جدا و سلول تخم به صورت جنین پرورش می‌‌یابد که درواقع این جنین تنها چند سلول بوده و رویان نام دارد.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: امروزه بقای بیماران مبتلا به سرطان بیشتر شده و ارتقا بهبود روش‌های حفظ باروری حائز اهمیت است تا بتوانیم شاهد کمتر اثر گذاشتن سرطان بر زندگی فرد باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۹۲۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان