//
کدخبر: ۳۱۷۲۹۵ //

حفظ و احیای بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی در اولویت قرار دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: حفظ و احیای بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی در اولویت قرار دارد و ساماندهی مسیرهای گردشگری و تاریخی منتهی به حرم ضروری است.

حفظ و احیای بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی در اولویت قرار دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سیدجواد موسوی امروز در جلسه با شهردار و معاونان و مشاوران منطقه ثامن مشهد با بیان اینکه حفظ و احیای بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی در اولویت قرار دارد و ساماندهی مسیرهای گردشگری و تاریخی منتهی به حرم ضروری است، اظهار کرد: سکونت در بافت اطراف حرم مطهر رضوی کاهش یافته است که باید زندگی، فعالیت فرهنگی و اجتماعی در این بافت باید احیا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر محله‌های تاریخی نوغان و تپل المحله تخریب شده و باید از ادامه روند تخریب بافت جلوگیری کنیم و همه اقدامات در راستای حفظ و احیای میراث ارزشمند بافت تاریخی و هویتی اطراف حرم باشد.

وی بیان کرد: قرار بود در طرح نوسازی بافت اطراف حرم زشتی‌ها پاک شود و مسیر تشرف به حرم برای زائران تسهیل شود اما ساختمان‌های مجلل بدون توجه به الزامات حفظ و احیای هویت‌های تاریخی و فرهنگی ساخته شده است.

موسوی یادآور شد: در گذشته براساس توافقی که صورت گرفت در قالب طرحی برخی خانه‌های تاریخی از جمله خانه ملک و فرهنگسرای بهشت مرمت و احیا شد اما در دوره‌های بعدی فرآیند مرمت و احیای خانه‌های تاریخی مشهد متوقف شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با ذکر مثال‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های موفق حوزه گردشگری در بناهای تاریخی گفت: بسته‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در خانه‌های تاریخی مشهد را آغاز خواهیم کرد.

وی بر ضرورت لکه‌گذاری کاربری‌های گردشگری با هماهنگی اداره کل اشاره کرد و گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرجع اقامت و اسکان است و باید همه اقدامات و خدمات در این زمینه از طریق این اداره‌کل انجام شود.

موسوی تصریح کرد: صدور مجوزهایی با عنوان «اقامتی‌ موقت» توسط شهرداری برای افراد حق ایجاد می‌کند باید از این‌گونه واگذاری مجوزها جلوگیری شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به تصویب طرح تفصیلی حریم رضوی اظهار کرد: آمادگی داریم برای تبدیل مجموعه‌های تاریخی به فضاهای فرهنگی سرمایه‌گذار جذب کنیم.

همچنین شهردار منطقه ثامن مشهد نیز در این جلسه گفت: با توجه به رویکرد شهرداری و طرح جدید حریم رضوی آمادگی داریم برای حفاظت و احیای آثار و بافت تاریخی، فرهنگی و هویتی اطراف حرم مطهر همکاری داشته باشیم.

سید فرهاد حجازی با اشاره به برنامه‌ احیای مسیرهای مدنظر مشاور طرح جدید اطراف حرم، اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذار طرح حرم‌های مطهر ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با یارانه دولتی برای احیای سکونت وایجاد مراکز اقامتی ارزان قیمت بافت اطراف حرم در نظر گرفته و آمادگی دارد بناهای تاریخی و فرهنگی را نیز مرمت و احیاء کنند.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از آثار تاریخی برای تغییر کاربری، شهرداری هیچ وجهی دریافت نمی‌کند.

شهردار منطقه ثامن مشهد تصریح کرد: با تعامل صورت گرفته برای مرمت و احیای بازار تاریخی فرش مشهد شهرداری ۱۵ میلیارد تومان و برای حیاط کوچک سرای عزیزالله اف ۲.۴ میلیارد تومان اختصاص داده است.

در این جلسه مرجان اکبری، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی به اظهار نظر پرداختند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۷۲۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان