//
کدخبر: ۳۵۱۲۹۷ //

ارتباط ابتلا به بیماری دیابت و کرونا

یک متخصص داخلی در شهرکرد گفت: برای کنترل بیماری در افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند داروهایی تجویز می‌شود که به صورت موقت قندخون فرد را افزایش می‌دهند که این موضوع گذرا است و پس از گذشت دوره بیماری کرونا قندخون فرد نیز کنترل می‌شود مگر اینکه فرد استعداد و زمینه ابتلا به دیابت را داشته باشد که در این صورت ممکن است دیابت در این افراد ادامه داشته باشد.


ارتباط ابتلا به بیماری دیابت و کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

رحمت‌الله ربیعی در گفت‌وگویی درخصوص بیماری دیابت، اظهار کرد: دیابت جزو شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر است که موارد ابتلا به آن در دنیا و ایران در حال افزایش است و با توجه به اینکه سن جمعیت ایران در حال افزایش است احتمال ابتلا به دیابت در افراد جامعه نیز افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص داخلی در شهرکرد افزود: دیابت دو نوع است اولین مورد در سن پایین ایجاد و موجب می‌شود کودکان در سن پایین وابسته به تزریق انسولین باشند در این نوع از دیابت عوامل وراثتی نقشی ندارند بلکه ابتلا به آن مربوط به سیستم ایمنی بدن فرد است یعنی این سیستم در بدن شخص برعلیه لوزالمعده فعالیت می‌کند و موجب ضعیف شدن آن می‌شود درنتیجه لوزالمعده امکان تولید انسولین را از دست می‌دهد، درحقیقت دیابت نوع اول نوعی بیماری خودایمنی است که سیستم ایمنی فرد موجب ابتلا به آن می‌شود.

وی ادامه داد: نوع دوم دیابت در سنین بالاتر یعنی حدود ۴۰ سالگی به بعد ایجاد می‌شود و ابتلا به آن دارای دلایل ژنتیکی است یعنی از والدین به فرد منتقل می‌شود همچنین وزن عامل بسیار مهمی در ابتلا به این نوع از دیابت است و در ایجاد، تشدید و کنترل نشدن این نوع دیابت نیز نقش مهمی دارد.

ربیعی عنوان کرد: افراد مبتلا به دیابت نوع دوم لازم است از مصرف رژیم‌های غذایی پرچرب و پرکالری پرهیز کنند همچنین نداشتن تحرک و ورزش برای این افراد بسیار مضر است چراکه انجام ورزش در درمان دیابت نوع دو و جوابدهی بهتر دارو تاثیر بسیار بالایی دارد، توصیه می‌شود افراد مبتلا به دیابت نوع دو مصرف میوه، سبزیجات، صیفی‌جات و... را نیز در دستور کار داشته باشند و دریافت کالری روزانه از طریق نشاسته‌ها و چربی‌ها را محدود کنند، رعایت دقیق دستورات پزشک و مصرف منظم داروها نیز از توصیه‌های اکید به افراد مبتلا به دیابت نوع دو است.

این متخصص داخلی در شهرکرد اضافه کرد: تزریق واکسن کرونا هیچ ارتباطی با ابتلا به دیابت ندارد و موضوع ثابت شده‌ای نیست اما برای کنترل بیماری در افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند داروهایی تجویز می‌شود که به صورت موقت قندخون فرد را افزایش می‌دهند که این موضوع گذرا است و پس از گذشت دوره بیماری کرونا قندخون فرد نیز کنترل می‌شود مگر اینکه فرد استعداد و زمینه ابتلا به دیابت را داشته باشد که در این صورت ممکن است دیابت در این افراد ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: دیابت از جمله بیماری‎های اصلی است که عامل مهم در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود همچنین بر عروق کلیه و درنتیجه ایجاد نارسایی کلیه، عروق چشم، پوست، نارسایی عروق اندام‌های مختلف بدن و... تاثیرگذار است.

ربیعی خاطرنشان کرد: درصورتی که دیابت در افراد کنترل نشود می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به فشارخون و چربی خون قرار دهد و فشارخون نیز تاثیر بالایی بر عروق مغز دارد و می‌تواند موجب بروز سکته‌های مغزی در افراد شود بنابراین کنترل بیماری دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر پیشگیری کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۱۲۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان