//
کدخبر: ۷۱۹۸۴ //

کوه گنو بندر عباس، ناشناخته ای با طبیعت کم نظیر

موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان به گونه ای است که قسمت زیادی از این استان شامل مناطق کوهستانی است و کوه ها و ارتفاعات زیادی در این منطقه دیده می شود که این کوه ها تاثیر زیادی در بارش ‌های این استان دارد. این کوه ها ویژگی های خاص خود را دارند و از جاذبه ها و دیدنی های استان هرمزگان و اطراف شهر بندرعباس هستند چون این کوه ها از نظر توپو گرافی بسیار مورد توجه و حائز اهمیت است و جزء ناهموارترین نقاط جنوبی کشورمان محسوب می شود تا جایی که بعضی از بلندترین و ناهموارترین کوه ها و ارتفاعات در بندرعباس قرار دارد کوه گنو یکی از این ارتفاعات است که ۲۳۴۷ متر بلندی آن است.

کوه گنو بندر عباس، ناشناخته ای با طبیعت کم نظیر
به گزارش فرتاک نیوز،

این کوه استوار قامت در ۲۹ کیلومتری شمال غرب بندرعباس واقع شده است. گنو در میان دهستان های سیاهو، ایسین و فین جا گرفته است و برخلاف تصور ما از آب و هوای بندرعباس، در این کوه به نسبت این منطقه شاهد هوایی معتدل هستیم و آن گرمایی که از این استان و استان های جنوبی کشور در ذهن است در این کوه خبری از آن نیست، بنابراین به خاطر همین آب و هوای معتدل، کوه گنو بندرعباس اهمیت زیست‌ محیطی پیدا کرده و به یک نقطه گردشگری و تفریحی تبدیل شده است.

 

این کوه آب و هوایی سرد دارد و یکی از کوه های برف خیز است، دامنه‌ های سرسبز گنو با آب و هوایی دل انگیز بیش از ۷۰ سال است که توجه اهل دل و دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده و مردم برای دور شدن از شرجی کلافه کنده و گرمای طاقت فرسای بندر به نقاط ییلاقی و خوش آب و هوای کوه گنو بندرعباس که شامل باغ کاشان، چاهو و کهنوج است می روند. وسعت منطقه حفاظت ‌شده گنو ۴۹۰۰۰ هکتار است و یکی از ۹ ذخیره‌ گاه زیست‌ کره کشورمان در شمال بندرعباس است که با آب‌ و‌هوای دلپذیر مناطق کوهستانی جز یکی از بهترین نقاط گردشگری است که البته هنوز چندان شناخته شده نیست و گردشگران به جاذبه های طبیعی و آب و هوایی آن پی نبرده اند.

 

ارتفاعات گنو متغیر است و این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری زیادی است. همچنین آب و هوای بسیار خوب و جان پرور آن که با آب و هوای مرسوم و متداول مختص این نواحی فرق دارد این منطقه را به یکی از مناطق تفریحی تبدیل کرده است که چشم انداز فوق العاده زیبایی دارد و چشم نوازی طبیعت آن با کوه‌هایی محکم و قامت کشیده و دره‌ هایی بی‌‌ نظیر و فضایی دل انگیز گردشگران را برای مدت زیادی جذب خود می کند. حدود ۴۴ سال است که این سرزمین جزء منطقه حفاظت شده محسوب می شود و به عنوان پارک ملی مورد توجه است که از سرمایه ها و میراث طبیعی سرزمینمان است و در سطح بین‌المللی شهرت دارد. در ادامه از ویژگی های کوه گنو بندرعباس برای شما می گوییم.

 

نصیری و بازگرد۲ قله ی بزرگ کوه گنو بندرعباس است که بلندترین نقطه آن به حساب می آید و گردشگرانی که این نقطه ی زیبا را برای رهایی از آب و هوای آلوده شهری و سر و صدای سرسام آور آن انتخاب می کنند می توانند از خوردن انواع میوه در این منطقه خوش آب و هوا لذت ببرند، میوه هایی مثل، لیموترش، نارنج، نارنگی، خرما، زردآلو، انار، انجیر، انگور، سیب، انبه و ….

 

همچنین اگر گردشگران اهل دل باشند با یک موسیقی روح نواز می توانند در طبیعت زیبای این منطقه غرق شده و در رویاهای طلایی شان سیر کنند و فارغ از هر گیر و داری و هیاهویی با انواع درختان جنگلی و بوته‌هایی که خاصیت دارویی دارند و سرسبزی مخمل گون این نقطه از زمین، شیرین ترین و رویایی ترین سفر را برای خود رقم بزنند.

 

در کنار چشمه‌ های انارو، باغ زیر، سرا، دزک، الیاسی، درمر لحظه ای آرام بگیرند البته بعضی از این چشمه ها در اثر خشکسالی خشک شده‌اند و می توانند از بین آن ها چشمه هایی که هنوز جوشان هستند را انتخاب کنند، اما مراقب جانوران این منطقه هم باید بود چون کوه گنو از نظر زیست‌محیطی برای زندگی گونه های مختلف حیوانات مناسب است و در این منطقه حیواناتی علف‌خوار و گوشت‌خوار مثل، بز کوهی، قوچ، آهو، گرگ، پلنگ، شغال، خرس، روباه، خوک، کفتار، خرگوش و انواع پرندگان مثل کبک، عقاب، شاهین، قمری، تیهو، فاخته است.

چ

    اولین مسیر دسترسی و رفتن به کوه گنو بندرعباس از جاده بندرعباس به بندر لنگه و روستای ایسین، تازیان است.

 

    مسیر دسترسی دیگر از محور اصلی بندرعباس به سیرجان است که از راه آبگرم گنو، چشمه انارون، گردنه کهنوج، روستای کهنوج بالا،  قله سرجوتون می گذرد.

 

    مسیر دیگری که می شود به کوه گنو رفت از راه محور اصلی بندرعباس به سیرجان و جاده خاکی روستای تنگ باغ، روستای کهنوج بالا است.

 

    و بلاخره مسیر جاده بندرعباس به بندرلنگه که در طی مسیر دیدن روستاهای روستای ایسین، تازیان روستای قلات بالا هم جذابیت های خاص خودش را دارد. رفتن از این مسیرها با اتوبوس و یا وسیله نقلیه شخصی امکان پذیر است.

 

به جز دو قله نصیری و بازگرد که گفتیم قله های استیری، سرپهن، دو برار، زندان زرد، سرجوتون، کهنوج، سه سرخ و گودبونی از دیگر قله های مناسب برای گشت و گذار است که هر کدام آن ها طبیعتی دل انگیز دارند و این ارتفاعات و کوه های صبور به انسان آرامشی می دهند که در هیچ کجای شهر این آرامش و سکوت یافت نمی شود. در این نقطه تا دل بخواهد سکوت و آرامش به چشم می خورد. همچنین چشمه های رمر، چشمه سرچربه، سنگ قرار، آب بند چوبی،  تنگ باغ، پشتنگ، چاهو، هوبیر،  پشت بنگرو، مردو، هو تلخ، خرگو، سلکوه، مسیل تنگ سیاه، دره تنگ سیاه، چشمه پرکوه، آبگرم گنو، روستای گنو، چشمه کاشون، باغ انارون و… از دیگر مکان های دیدنی این منطقه خوش آب و هوا است.

3-101

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۱۹۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان