//
کدخبر: ۴۲۵۵۲۴ //

این روزها سفر به یک جنگل ۴۰ میلیون ساله را فراموش نکنید

جنگل لفور در دهستان لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد که از جنوب به ارتفاعات البرز، از شمال به جنگل‌های شیرگاه، از غرب به منطقه بابل‌کنار و همین طور از شرق به جنگل‌های بخش زیر آب و جوارم منتهی می‌شود.

این روزها سفر به یک جنگل ۴۰ میلیون ساله را فراموش نکنید

هوا دارد می‌رود رو به خنکی، نه آن‌قدر گرم است که اگر بزنید به پیاده‌روی و جنگل‌نوردی، خسته و گرمازده بشوید، نه آن‌قدر سرد، که مجبور باشید خودتان را لای لباس زیاد و گرم بپوشانید. پس این روزها با این هوا رفتن به طبیعت و خصوصا راه پیمایی میان مسیرهای پر دار و درخت بیشتر از هر زمان دیگری مناسب به نظر می‌رسد و خب چه بهتر اینکه بروید سراغ یک جنگل زیبا.

جنگل پیشنهادی ما بخشی از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی شمال ایران است که برای طبیعت‌گردها از اولین مقاصد طبیعت‌گردی است. آبشارهای مختلفی که در دل این جنگل هستند، مثل آبشار گزو، پلنگ‌دره، هفت آبشار، آبشار آهکی اسکلیم و… کنار طبیعت سبز، موسیقی طبیعت و آب‌وهوای مطبوع آن ترکیب فوق‌العاده‌ای برای سفر، کمپینگ و تمدد آرامش و اعصاب به شما می‌دهند. این جنگل، جنگل لفور نام دارد.

جنگل لفور در دهستان لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد که از جنوب به ارتفاعات البرز، از شمال به جنگل‌های شیرگاه، از غرب به منطقه بابل‌کنار و همین طور از شرق به جنگل‌های بخش زیر آب و جوارم منتهی می‌شود.

جالب است بدانید که گفته می‌شود این جنگل قدمتی ۴۰ میلیون ساله دارد،‌ و از این جهت در روستا و دهستان‌های جنگل لفور، آثار تاریخی و قدیمی مانند قالب‌های سنگی، خمره‌های غذایی و … دیده می‌شوند که زیبایی این جنگل را لذت بخش‌تر کرده‌اند.

چطور به جنگل برسیم؟

بهترین و کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به جتگل لفور از تهران، از مسیر فیرزوکوه می‌گذرد. پس از عبور از فیروزکوه و پل سفید، به شیرگاه می‌رسید. در واقع اگر جاده شیرگاه را به عنوان ورودی حساب کنیم، فاصله این جنگل از تهران در حدود ۲۵۰ کیلومتر است. می‌توانید در کمتر از ۴ ساعت از تهران به این منطقه جذاب و خوش و آب و هوا برسید.

در شیرگاه می‌توانید از طریق جاده جنگلی وارد لفور شوید. تا رسیدن به شیرگاه جاده بسیار خوبی پیش روی شما است، اما جاده جنگلی شیرگاه آسفالت نشده و مسیری نسبتا جنگلی را تجربه خواهید کرد.بهتر است تجهیزات مناسب رانندگی در جنگل را همراه خود داشته باشید.

اگر در بابلسر اقامت دارید، تنها ۷۵ کیلومتر با جنگل مورد نظر فاصله دارید و از مسیر بابلسر به بابل و جاده گنج افروز به سمت لفور حرکت کنید.

سد لفور

سد لفور یا سد صالحی مازندرانی از سدهای خاکی کشور به حساب می‌آید که در منطقه جنگلی لفور قرار دارد. این سد چشم‌انداز بسیار زیبا و دل‌نوازی دارد و به همین دلیل در تمام ایام سال شلوغ است؛ هرچند مسیر دسترسی به سد لفور نیز به همان اندازه دلربایی می‌کند و شامل جنگل‌ و آبشارهای کم‌نظیر و چشمه‌ها می‌شود.

با سفر به این منطقه می‌توانید ماهیگیری در دریاچه و رودخانه، گشت‌وگذار در روستاها، سکوت و آرامش محض، قدم‌زدن در آب سرد رودخانه و... را تجربه کنید.

هفت آبشار تیرکن

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این جنگل هفت آبشار تیرکن است که در یک محدوده نسبتا کوچک اما زیبا در دل لفور قرار دارد. ارتفاع بلندترین آبشار در حدود ۹ متر است و منظره فوق العاده بکر و چشم نوازی دارند.

مسیر دسترسی به هفت آبشار از روستایی به همین نام یعنی روستای تیرکن شروع می‌شود. فاصله این روستا تا اولینس آبشار حدود ۳ کیلومتر است و سایر آبشارها هم در امتداد این مسیر قرار دارند.

 

دو آبشار زیبا

آبشار اسکلیم رود یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های دیدنی جنگل لفور است. این آبشار ۳۲ متری دارای صدها حوضچه آهکی است که منظره بسیار زیبا و بی‌نظیری دارد.

مسیر دسترسی به آبشار اسکلیم رود از قسمت‌های مختلفی از جنگل عبور می‌کند و اگر اهل کمپ کردن در طبیعت هستید، می‌توانید در نزدیکی آبشار اسکلیم رود کمپ کنید.

اما حتما توجه داشته باشید که برای ماندن در شب به فکر حیوانات وحشی مانند خرس و روباه هم باشید.

این روزها سفر به یک جنگل ۴۰ میلیون ساله را فراموش نکنید

آبشار گزو نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک پیمایش یک روزه در این جنگل و عبور از بخش‌های مختلف این جنگل زیبا است. آبشار گزو در واقع از دو آبشار ۴۳ و ۴۸ متری تشکیل شده که هردوی آن‌ها به یک حوضچه بزرگ و پرآب می‌ریزند.در صورتی که هوا مناسب باشد، آب تنی در این حوضچه می‌تواند گزینه بسیار جذابی باشد. برای دسترسی به آبشار گزو در شیرگاه وارد جاده کارسنگ در پشت سد البرز شوید و یک مسیر تقریبا ۱۸ کیلومتری را طی کنید.

لوازم مورد نیاز

برای سفر به جنگل لفور بهتر است با امکانات لازم بروید تا بهترین تجربه را برای خود رقم بزنید. از جمله این وسایل می‌توان به کفش مناسب پیاده‌روی، کرم ضدآفتاب، کیسه زباله، چادر کمپینگ، آب آشامیدنی، کنسرو، لباس گرم و لباس اضافه، جعبه کمک‌های اولیه، وسایل آتش‌زا و... اشاره کرد. برای ثبت لحظه‌های به‌یادماندنی سفر حتما دوربین عکاسی به‌همراه داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۵۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان