//
کدخبر: ۱۰۰۹۲۹ //

بنای زیبا و تاریخی | عمارت مشیر دیوان در سنندج

یکی از عمارت های باشکوه شهر سنندج، عمارت تاریخی مشیر دیوان است. این عمارت در خیابان شهدای سنندج و در ضلع شمالی عمارت آصف واقع شده است. بانی آن میرزا یوسف مشیر دیوان (برادر آصف دیوان و اعزاز الملک و فرزند میرزا محمد رضای وزیر) از رجال بزرگ دوره قاجاریه در سنندج بوده است. و به همین دلیل به عمارت مشیر دیوان شهرت یافته است. عمارت مشیر دیوان سنندج دارای هفت حیاط بوده که این ویژگی خاص، آن را در بین سایر بناهای سنندج متمایز نموده است. حیاط های عمارت همه دارای حوض و فواره بوده اند و بزرگ ترین آن ها، حیاط اصلی یا مرکزی است که مهم ترین بخش ساختمان که تالار اصلی است در ضلع غربی این حیاط واقع شده است.

 بنای زیبا و تاریخی | عمارت مشیر دیوان در سنندج
به گزارش فرتاک نیوز،

با توجه به این که بنا در دور قاجاریه ساخته شده، دارای ویژگی های معماری قاجاری است. نمای آن اجری، و از عناصری مانند مقرنس، گچ بری، کاربندی، ستون های مارپیچ و سر ستون هایی که به شیوه مقرنس تراشیده شده و هم چنین اروسی های زیبا و پرکار نمای ساختمان را زیباتر نموده است.

تالار ستون دار با سقف شیروانی و طرح کلاه فرنگی و تزئینات چوبی آن مخصوصا در قسمت آب چکان های آن ها هر بیننده ای را مجذوب خود می نماید و می توان آن را با شکوه ترین نمای یک عمارت در سنندج محسوب نمود. از ویژگی های دیگر بنا سردر ورودی و سکوهای اطراف آن، آجرکاری مشبک قسمت های فوقانی دیوارهای بیرونی، هشتی کامل، دالان، حمام بسیار زیبای آن است.

قسمت عمده ی این عمارت طی سال های گذشته از طرف ادارا کل میراث فرهنگی تملک شده و مرمت گردیده و در حال حاضر به عنوان کارگاه های صنایع دستی موررد استفاده است و مقرر است پس از تملک کامل آن به عنوان بخشی از پروژه بزرگ خانه کرد تبدیل به موزه صنایع دستی و کارگاه های مرتبط با آن گردد.

1__hamgardi_1

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۰۹۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان