//
کدخبر: ۲۵۳۵۶۷ //

کرونا می تواند قدرت نظامی آمریکا را از بین ببرد؟

با انتشار اخباری درباره مشاهده آلودگی به ویروس کرونا در بین خدمه ناوهای هواپیمابر آمریکایی و وخامت اوضاع در داخل ایالات متحده، بعید نیست شیوع این بیماری تاثیر منفی بر توان نظامی- بعنوان اصلی‌ترین ابزار سیاست خارجی واشنگتن بگذارد.

کرونا می تواند قدرت نظامی آمریکا را از بین ببرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» روسیه در تحلیلی نوشته است: بیماری همه گیر ویروس کرونا، نه تنها غیرنظامیان ، بلکه نیروهای مسلح از جمله خدمه ناوهای هواپیمابر آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است. به عبارت دیگر ، در جلوی چشمان ما یکی از اصلی‌ترین استدلال‌های نظامی ایالات متحده در حال خنثی شدن است و این ، شاید ، فقط آغاز ماجرا باشد. حال باید دید ویروس کرونا چگونه بر توانایی‌های نظامی آمریکا تأثیر خواهد گذاشت؟

مطبوعات از پیدا شدن آلودگی کرونا در دو ناو هواپیمابر آمریکایی گزارش دادند. ابتدا در ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» ، دو ملوان به ویروس کرونا مبتلا شدند و دو روز بعد تعداد افراد آلوده به بیست و پنج نفر رسید. این کشتی قبلاً به ویتنام سفر کرده بود که این عفونت در آن شیوع یافت. این ناو اکنون در حرکت به سمت پایگاه دریایی آمریکا در جزیره گوام در اقیانوس آرام است تا در آنجا قرنطینه شود. تا آن زمان ، حداقل صدها نفر از خدمه آن آلوده می شوند.

به تازگی هم ، دو فرد آلوده در میان خدمه ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» کشف شده که اکنون احتمالاً ده‌ها مورد از این بیماری در عرشه این ناو وجود داردکه فعلاً همه شناسایی نشده‌اند. و گرچه این ناو در دریا نیست ، ولی در پایگاه دریایی یوکوسوکا در ژاپن است و ملوانان در پایگاه‌ها کاملاً در ارتباط نزدیکی با یکدیگر هستند و این می‌تواند تازه آغاز فراگیری کرونا باشد.

بدین ترتیب ، همه گیری کنونی کرونا در جهان، بعد جدیدی بافته است. ایالات متحده ، به عنوان قدرت برتر نظامی در جهان ، بطور گسترده از توان نظامی برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود استفاده می کند. می توان باور کرد  که با توجه به فراگیری کرونا ، این نیروها به زودی، حداقل برای مدتی فلج می شود. و گسترش کرونا ، هرچند بطور موقت ، به یک عامل نظامی-سیاسی تبدیل می‌شود.

ویروس کرونا و نیروهای نظامی آمریکایی در سراسر جهان

اگر نه تنها حضور گسترده نیروهای نظامی در سایر کشورها ، بلکه عملیات پنهانی آمریکا را نیز در نظر بگیریم ، نیروهای نظامی آمریکایی در حقیقت در صدها کشور جهان حضور دارند، هرچند تعداد آنها محدود باشد.

بیماری کرونا در چنین شرایطی نمی تواند تهدید جدیی برای ارتش ایالات متحده شود ، ولی با گسترش شیوع آن در جهان ، محافظت از همه در برابر عفونت احتمالی غیرممکن است. البته نمی توان گفت که ارتش آمریکا اصلاً برای این مشکل آماده نشده – از مدتها پیش اقدامات احتیاطی مختلفی آغاز شده و نظامیان آمریکایی از سایر پرسنل محلی جداسازی شده و اجرای دستورالعمل های محافظتی در برابر این عفونت از قبل آغاز شده است.

آمریکا، صدر نشین کشورهای آلوده به ویروس کروناست

در حال حاضر ، ایالات متحده از نظر تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا، جایگاه نخست را در جهان دارد. "آسیب پذیرترین" نفطه هم شهر نیویورک است که دروازه آمریکا به دنیای خارج بشمار می‌رود. شهری که در آن تعداد مبتلایان ده برابر بیشتر از کل افراد آلوده در برخی ایالت‌ها است ، و مردم ساکن آن برخلاف جمعیت سایر ایالات ، تمایل زیادی به تحمل آنچه در حال وقوع است را نشان نمی دهند. علاوه بر این ، "نیویورکی‌ها" همچنان در سراسر کشور نیز پراکنده شده و عفونت را در همه جا گسترش می دهند.

اوضاع در نیویورک آنقدر بد است که یخچال و فریزرها برای ذخیره کردن مردگان استفاده می‌شود و دلیلی وجود ندارد که در آینده نزدیک اوضاع بهبود یابد.

در چنین شرایطی شایعاتی در بین مردم آمریکا درباره استفاده از ارتش برای حفظ نظم در کشور شایع است. ظاهراً ارتش "پشت سر گارد ملی" خواهد بود و در صورت اعمال جدی نافرمانی مدنی، وارد عمل خواهد شد.

طوفان به نزدیکی اصلی‌ترین ابراز نفوذ آمریکا در جهان رسیده است

تمام این شرایط یادآور نزدیک شدن طوفانی برای اصلی‌ترین ابراز نفوذ آمریکا در جهان، یعنی قدرت نظامی این کشور است. هرچند مطمئناً آمریکا حتی برای مدت کوتاهی برتری نظامی خود را بطور کامل از دست نخواهد داد و به هر حال ، در هر جای دنیا که باشد، قادر است به نوعی پاسخگوی مشکلات ایجاد شده برای منافع خود باشد.

ولی اگر پیشرفت اوضاع اپیدمیک در بین نظامیان و ناوهای آمریکایی مانند گذشته باشد و اگر پیش بینی‌های منفی پزشکان آمریکایی درباره پیامدهای بیماری همه گیر در سراسر ایالات متحده به واقعیت پیوست ، پس از مدتی ماشین نظامی آمریکا با مشکل جدی مواجه خواهد شد. و در صورت وقوع هر نوع تهدیدی ، این کشور ممکن است به طور موقت توانایی انجام عملیات گسترده در خارج از قلمرو آمریکا را از دست بدهد. علاوه بر این ، بازگشت به توانایی قبلی نیز به طور مستقیم تنها وابسته به اراده انسان نبوده و به گسترش این بیماری در نیروهای مسلح و به طور کلی در بین مردم آمریکا بستگی خواهد داشت.

و این وضعیت برای دشمنان و رقبای این کشور، زمان کمی را به وجود آورده و "پنجره ای از فرصت" واقعی برای اقدامات فعالی است که از نظر آمریکایی نامطلوب هستند. و هرچه اوضاع در ایالات متحده بدتر شود، این اقدامات در مقیاس بزرگ‌تر و بلند مدت‌تری انجام می شوند.

مقامات پنتاگون به شدت نگران شیوع کرونا در میان نظامیان آمریکایی هستند

"ولادیمیر واسیلیف" کاشناس ارشد مؤسسه ایالات متحده و کانادا در آکادمی علوم روسیه معتقد است: «در حال حاضر در پنتاگون وحشت بسیار بزرگی در رابطه با همه گیر شدن ویروس کرونا وجود دارد . من فکر می کنم که آنها از بدترین سناریو را در نظر می گیرند- اینکه وضعیت همه گیری کرونا در آوریل حتی غم انگیزتر خواهد شد و بر نیروهای آمریکایی مستقر در خارج از کشور تأثیر خواهد گذاشت. در این شرایطی ، مقامات نظامی توجه کمتری به نگرش سیاستمداران در کاخ سفید و کنگره خواهند داشت و در صورت لزوم ، نیروهای آمریکایی را به کشور انتقال خواهند داد.»

به گفته واسیلیف، بعنوان مثال در عراق، اگر تعداد نیروهای آمریکا به شدت کاهش یابد ، اقدامات نظامی در این کشور با استفاده از تجهیزات فنی (در وهله نخست توسط هواپیماهای بدون سرنشین) و با تعداد معدودی از نیروها، به صورت چرخشی محدود خواهند شد و پنتاگون اکثر نیروهای خود را از عراق خارج خواهد کرد.

این کارشناس افزود: «البته ارتش آمریکا به صورت پیمانی نیرو می گیرد و این بدان معناست که در صورت گسترش عفونت کرونا در ارتش ، احتمال ادعاهای زیادی علیه پنتاگون مطرح خواهد شد. و سرانجام ، نمی توان یک گزینه کاملاً ناراحت کننده برای ایالات متحده را هم حذف کرد و در آن شرایطی است که وضعیت اپیدمیک ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده به حدی وخیم شود که حضور نیروهای نظامی مضاعف در کشور مورد نیاز باشد. در این صورت نظامیان آمریکایی که فعلاً در سراسر جهان چخش هستند، به کشور فرا خوانده خواهند شد.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۳۵۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان