//
کدخبر: ۴۳۳۷۶۰ //

کارنامه تیم ملی با قلعه‌نویی در سال ۲۰۲۳؛ شکست‌ناپذیر اما نگران‌کننده

تیم ملی ایران بعد از پذیرش تساوی در مقابل ازبکستان در دومین مسابقه از مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2026، به کار خود در سال 2023 پایان داد.

کارنامه تیم ملی با قلعه‌نویی در سال 2023؛ شکست‌ناپذیر اما نگران‌کننده
به گزارش فرتاک نیوز،

فوتبال ملی ایران بعد از پایان جام جهانی 2022 قطر و ناکامی در رسیدن به مرحله حذفی رقابت‌ها، تغییر و تحولات پرشماری داشت و بعد از آنکه قرارداد کارلوس کی‌روش تمدید نشد و این سرمربی پرتغالی به نقطه پایان کارش در تیم ملی رسید، مدیران فدراسیون فوتبال به سراغ اعتماد به چهره‌ای ایرانی رفتند و بعد از حدود یک‌دهه حضور سرمربیان خارجی در تیم ملی، امیر قلعه‌نویی در کسوت سرمربی جدید تیم ملی ایران معرفی شد و سکان هدایت یوزها را برعهده گرفت.

قلعه‌نویی در دوره قبلی سرمربیگری‌اش در تیم ملی حدود 2 سال فعالیت کرد و در 17 مسابقه، 10 برد و 6 تساوی به همراه یک شکست در کارنامه این سرمربی به چشم می‌خورد. او حالا در بازگشت دوباره‌اش به نیمکت تیم ملی، توانسته شمار شکست‌های خود را روی عدد یک نگه دارد و در حالی همراه با تیم ملی ایران به پایان کارش در سال 2023 رسیده که بیش از 80 درصد دیدارهای خود روی نیمکت تیم ملی را با برد پشت سر گذاشته اما با این‌حال، سبک بازی تیم ملی مورد انتقاد کارشناسان است.

خروجی پرنوسان از شوکِ جام جهانی

تیم ملی ایران اولین مسابقات خود در سال 2023 و بعد از پایان رقابت‌های جام جهانی را در فیفادی ماه مارچ با هدایت امیر قلعه‌نویی برگزار کرد. شاگردان قلعه‌نویی در نخستین دیدار بعد از پایان جام جهانی 2022 قطر برابر تیم ملی روسیه قرار گرفتند که نبرد دو تیم با تساوی 1-1 به پایان رسید. بعد از آن مسابقه، ملی‌پوشان توانستند برابر کنیا بردی 2 بر یک را به‌دست آورند تا نخستین پیروزی قلعه‌نویی در بازگشت دوباره‌اش به نیمکت تیم ملی ایران به‌ثبت برسد.

بردهای سریالی مقابل تیم‌های درجه سه!

شاگردان قلعه‌نویی در تورنمنت کافا شرکت کردند که در گام نخست افغانستان را با 6 گل از پیش برداشتند و سپس موفق شدند با 5 گل برابر قرقیزستان به پیروزی برسند. نکته قابل‌تأمل ناکامی در ثبت کلین‌شیت برابر افغانستان و قرقیزستان بود تا در هر 4 مسابقه ابتدایی در دوران جدید سرمربیگری قلعه‌نویی در تیم ملی، دروازه این تیم باز شده باشد! ملی‌پوشان در اولین و آخرین محک جدی‌شان در تورنمنت کافا به سختی با یک گل برابر ازبکستان به پیروزی رسیدند تا قلعه‌نویی در بازگشت دوباره‌اش به نیمکت تیم ملی بتواند قهرمانی رقابت‌های آسیای مرکزی (کافا) را از آن خود کند.

برد مقابل حریفانی که جزو 50 تیم برتر دنیا هم نیستند!

ملی‌پوشان بعد از گذر از تورنمنت کافا، در تورنمنت اردن شرکت کردند و برابر تیم‌های ملی اردن و قطر به میدان رفتند که در مصاف با اردن، شاگردان قلعه‌نویی در یک بازی سخت و نفسگیر با نتیجه 3 بر یک حریف خود که در جایگاه هشتادودوم جهان حضور دارد را شکست دادند و سپس با نتیجه 4 بر صفر برابر قطر به پیروزی رسیدند. بعد از فتح تورنمنت اردن، نوبت به شروع به کار تیم ملی ایران در مسیر انتخابی جام جهانی 2026 رسید که شاگردان قلعه‌نویی در گام نخست با 4 گل برابر هنگ‌کنگ به پیروزی رسیدند تا شمار بردهای متوالی تیم ملی به عدد 9 برسد اما توقف 2-2 روز گذشته مقابل ازبکستان باعث شد تا ملی‌پوشان در ثبت دهمین برد پیاپی در سال 2023 ناکام باشند.

ماموریت غیرممکن سال 2024؛ حفظ رکورد شکست‌ناپذیری!

جالب آنکه براساس رنکینگ فیفا، تیم ملی ایران تنها با تیم ملی روسیه که در رتبه 39 رنکینگ قرار دارد، از بین 50 تیم برتر ملی رقابت کرد و در طول سال 2023 دیگر رقبای ایران همگی جزو تیم‌های درجه دوم و سوم فوتبال آسیا و جهان محسوب می‌شوند و هیچ‌گاه شاگردان قلعه‌نویی برابر حریفی قدرتمندتر از خود (بالاتر از رنکینگ 21 فیفا) محک زده نشدند. با وجود کسب 9 پیروزی و پذیرش 2 تساوی، دریافت 7 گل در طول 11 مسابقه باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به آینده کاری تیم ملی در جام ملت‌های آسیا دوچندان شود. هر چند که کادرفنی تیم ملی امید زیادی دارند که بتوانند با حفظ رکورد شکست‌ناپذیری، روزهای خوبی را در تورنمنت پیش‌رو تجربه کنند اما به نظر می‌رسد که حفظ این رکورد شکست‌ناپذیری که در سال 2023 به‌ثبت رسید، در سال 2024 ماموریتی دشوار و شاید غیرممکن باشد!

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۷۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان