//
کدخبر: ۳۷۴۰۰۴ //

پرسپولیس حاکم مطلق دربی های آذر/ از پایان گلزنی های ستاره دربی ها تا شکسته شدن طلسم قلعه نویی

ماه آذر برای پرسپولیسی ها در دربی بسیار خوش یمن بوده است.

پرسپولیس حاکم مطلق دربی های آذر/ از پایان گلزنی های ستاره دربی ها تا شکسته شدن طلسم قلعه نویی
به گزارش فرتاک نیوز،

قرار بود در هفته دوازدهم لیگ برتر دربی پایتخت به میزبانی استقلال برگزار شود ولی به دلیل اردوی تیم ملی و در پیش بودن جام جهانی این بازی و سایر دیدارهای لیگ برتر لغو و به بعد از جام جهانی موکول شد. بنابر اعلام سازمان لیگ دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال در هفته دوازدهم لیگ برتر روز ۲۹ آذرماه برگزار خواهد شد.

این هفتمین دیدار دو تیم در آذرماه است. نکته جالب تقابل های پرسپولیس و استقلال در این ماه برتری مطلق سرخ پوشان است و ماه آذر حسابی برای پرسپولیسی ها خوش یمن بوده است. اولین دربی آذر ماه در سال ۱۳۵۲ برگزار شد. استقلال برای گرفتن انتقام شکست ۶گله دور رفت لیگ تخت جمشید وارد زمین شد ولی این رویارویی برنده نداشت و یک یک مساوی شد. برای هر دو تیم هم کاپیتان‌ها گل زدند: علی جباری برای استقلال و همایون بهزادی برای پرسپولیس. داور سوییسی این بازی، محمدرضا عادلخانی را اخراج کرد تا استقلال با ۱۰ نفر بازی را تمام کند.

 یک سال بعد، دومین دربی آذر ماه به قضاوت محسن زمانی در ورزشگاه شیرودی برگزار شد. دربی‌ای که آخرین حضور آلن راجرز روی نیمکت پرسپولیس هم بود و با برتری آنها همراه شد. تک گل غلامحسین مظلومی در برابر گل‌های صفر ایرانپاک و اسماعیل حاج‌رحیمی‌پور رای به برتری پرسپولیس داد. در این بازی، جعفر کاشانی برای آخرین بار کاپیتانی در دربی را تجربه کرد.

 سومین دربی آذر ماه، آخرین دربی برگزارشده پیش از انقلاب است. ۱۸ آذر ۱۳۵۶ و با سوت داور آلمانی، این رویارویی در ورزشگاه آزادی شروع شد. صفر ایرانپاک در این بازی دبل کرد و جواب استقلال، تک گل حسن روشن بود تا بازهم پرسپولیس برنده شود. جگیچ در این بازی برای آخرین بار روی نیمکت استقلال در دربی نشست ولی مهمترین اتفاق بازی، پایان گلزنی‌های صفر ایرنپاک بود که هنوز هم کسی به رکوردش نرسیده است و سلطان گلزن های دربی به حساب می آید. مهراب شاهرخی در این بازی، برای اولین بار به عنوان سرمربی پرسپولیس در دربی حاضر شد.

 اولین دربی بعد از انقلاب که در نهمین ماه سال برگزار شد، دربی  بود که  در ۱۷ آذر ۱۳۶۸ برگزار شد.  طبق معمول دربی‌های این ماه، بازهم پرسپولیس برنده شد. تیم علی پروین در اولین دربی‌اش با کاپیتانی محمد پنجعلی با تک گل رضا عابدیان موفق به شکست دادن تیم پورحیدری شد که برای اولین بار در دربی، بازوبند را به شاهرخ بیانی سپرده بود.

 استقلال برای بردن اولین دربی‌اش در آذر ماه مجبور شد تا سال ۹۰ صبر کند. ۱۸ آذر ۱۳۹۰ بود که تیم مظلومی در یک چهارم نهایی جام حذفی با ۳ گل پرسپولیس را شکست داد تا آخرین حضور حمید استیلی روی نیمکت سرخ‌ها در دریی، تلخ‌ترین حالت ممکن را داشته باشد. تساوی بدون گل در ۹۰ دقیقه و سپس دبل فرهاد مجیدی و گل اسماعیل شریفات، پایان بخش پیروزی‌های سریالی مظلومی برابر پرسپولیس بودند و در پایان بازی هم شاهد اشک های استیلی و چند بازیکن این تیم بودیم .

 دربی بعدی آذرماه دیداری بود که در  ۲ آذر ۱۳۹۳ برگزار شد و  بالاخره رکورد امیر قلعه‌نویی شکست و او برای اولین بار در دربی شکست خورد. بعد از ۴ تساوی بدون گل، استقلال با گل سجاد شهباززاده نیمه اول را برد ولی گل‌های محمد نوری و امید عالیشاه، رای به برتری پرسپولیس در آخرین حضور حمید درخشان روی نیمکت این تیم در تاریخ دربی‌ها داد. در تنها دربی‌ای که یدالله جهانبازی سوت زد، امید عالیشاه از زمین اخراج شد. این برای اولین و آخرین بار بود که امیرحسین صادقی در دربی، بازوبند کاپیتانی را به دست بست.

آخرین دربی برگزار شده در آذرماه به سال قبل و ۱۳ آذر ۱۴۰۰ برمی گردد. جایی که دیدار سرد و کسل کننده دو تیم با نتیجه بدون گل به پایان رسید و دیدار جذابی هم از کار در نیامد. در مجموع ۷ دیدار برگزار شده در ماه نهم سال ، پرسپولیس ۴ برد کسب کرد و استقلالی ها یک بار به برتری رسیدند. همچنین دو بازی این دو تیم هم با نتیجه تساوی به اتمام رسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: خبر ورزشی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۴۰۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان