//
کدخبر: ۳۳۲۴۸۰ //
زنده‌ شدن امیدها 90 دقیقه تا دربی

آنالیز؛ این پرسپولیس زیبای «کمال» گرا!

بهترین نمایش فصل پرسپولیس در بازی با نفت آبادان رقم خورد. نمایشی که در خود اولین گل سرخ‌ها روی ساخت بازی، بالاترین درصد مالکیت و بالاترین تعداد پاس ارسالی‌شان را به همراه داشت.

آنالیز؛ این پرسپولیس زیبای «کمال» گرا!
به گزارش فرتاک نیوز،

بعد از دو مسابقه با آرایش سه دفاعه، پرسپولیس مقابل نفت آبادان دوباره به آرایش ۲-۴-۴ همیشگی خود بازگشت؛ منتهی این بار یحیی گل‌محمدی تصمیم گرفت رضا اسدی را که در چند هفته‌ی اخیر زیر تیغ تیز انتقادات قرار داشت به نیمکت منتقل کند و به جای او از احسان پهلوان در مرکز زمین کنار میلاد سرلک بهره برد. البته پهلوان خیلی زود مصدوم شد و جای خود را به کمال کامیابی‌نیا داد که از قضا نمایش تحسین‌برانگیزی هم داشت. یحیی برای بهبود ساخت بازی تیمش در این مسابقه، امید عالیشاه، مهدی ترابی و وحید امیری را به صورت هم‌زمان در ترکیب قرار داد تا بتواند با اتکا به جابه‌جایی‌های پرشمار این سه، فشار مرکز زمین نفت را بشکند که در این عمل هم موفق بود. نمایش سرخ‌ها مقابل آبادانی‌ها، شباهت زیادی به نمایش‌های درخشان آن‌ها در دور گروهی فصل گذشته‌ی لیگ قهرمانان آسیا داشت و بعد از چند هفته‌ی سخت، هواداران این تیم را نسبت به ادامه‌ی فصل امیدوار کرد. اما چه عواملی در کنار هم باعث شد پرسپولیس در این دیدار 648 پاس ارسالی، ۷۲٪ مالکیت توپ و اولین گل فصلش روی ساخت بازی را داشته باشد و بهترین نمایش فصل خود را به نمایش بگذارد؟


۱- آرایش «مید‌-بلاک» نفت


علی‌رضا منصوریان تیمش را با آرایش پایه‌ی ۱-۳-۲-۴ به زمین فرستاده بود که در هنگام دفاع تبدیل به ۲-۴-۴ می‌شد؛ اما دو نفر خط فشار نفت، به جای فشار گذاشتن روی پای دو مدافع میانی سرخ‌ها، سعی در «مارک» دو هافبک میانی پرسپولیس، سرلک و پهلوان، داشتند یا سعی می‌کردند مسیر پاس دو مدافع میانی را به سرلک و پهلوان قطع کنند. در نتیجه برخلاف تمام دیدار‌های گذشته‌ی این فصل، که سایر تیم‌ها به صورت «Mid-press» و «High-press» مدافعان میانی سرخ‌ها را تحت فشار می‌گذاشتند، آزادی عمل نعمتی و فرجی در این دیدار بسیار بیش‌تر بود.

تصویر ۱: در بازی با گل‌گهر با وجود این که پرسپولیس با 3 مدافع میانی بازی می‌کرد، اما مهاجمان گل‌گهر 3 مدافع سرخ‌ها را تحت فشار می‌گذاشتند و دو هافبک میانی‌شان هم به این شکل اسدی و سرلک را «Mark» می‌کردند.

تصویر ۲: در این صحنه از بازی با نساجی، شاگردان الهامی نه تنها روی پای حامد لک رفته‌اند، بلکه تمام گزینه‌های پاس سالمش را هم بسته‌اند.

تصویر ۳: اما در بازی با نفت، می‌بینید‌ که فرجی و نعمتی، فضا و زمان کافی را روی توپ دارند، به جایش پهلوان و سرلک کاملاً از دسترس خارج شده‌‌اند.

۲- آزادی عمل عالیشاه، ترابی و امیری


یحیی گل‌محمدی که کاملاً آگاه بود شاگردان منصوریان قرار است سرلک و پهلوان را از جریان مسابقه خارج کنند، به عالیشاه، ترابی و امیری، به‌خصوص عالیشاه، آزادی عمل بسیاری داده بود تا هرگاه هافبک‌های میانی پرسپولیس از جریان مسابقه خارج شدند، یک یا دو نفر از این سه، به فاز اول بازی‌سازی، یعنی نیمه‌ی زمین خودی، رفته و از مدافعان میانی توپ دریافت کنند. امید عالیشاه با دوندگی‌های بی‌امان خود در این دیدار، به‌خوبی این کار را انجام می‌داد و نقش یک بازیکن آزاد را بر عهده داشت که به همه جای زمین سرک می‌کشید.(

تصویر ۴: هم ترابی و هم عالیشاه به مرکز زمین اضافه شده‌اند تا از مدافعان پرسپولیس توپ دریافت کنند.

تصویر ۵: در حالی که احسان پهلوان از چهار جهت احتمال دارد تحت فشار بازیکنان نفت قرار گیرد و میلاد سرلک هم دور از مدافع صاحب توپ قرار دارد، عالیشاه تا ۱/۳ دفاعی سرخ‌ها عقب آمده تا از مدافعان میانی توپ دریافت کند.

۳- بازگشت کمال به ترکیب
کمال کامیابی‌نیا که مدت زمان زیادی از ترکیب سرخ‌ها به دور بود و بسیاری از هواداران پرسپولیس انتظار اضافه شدنش به 11 نفر ابتدایی را می‌کشیدند، سرانجام در این دیدار با مصدومیت پهلوان به زمین آمد و احتمالاً عملکرد بسیار خوبش و تأثیر تا این حد مثبتش در ساخت بازی پرسپولیس، کادرفنی سرخ‌ها را هم شوکه کرده باشد! کمال بلافاصله پس از ورود به میدان، نقش «لاولپه» را برعهده گرفت، یعنی هافبک دفاعی که به فضای بین دو مدافع میانی اضافه می‌‌شود تا دو مدافع میانی بازتر شوند، در نتیجه دو مدافع کناری با خیال راحت‌تری بالا روند. کمال که تقریباً در تمام دوران برانکو هم چنین نقشی را عهده‌دار بود، در این دیدار هم به خوبی از عهده‌ی‌‌ وظایف خویش برآمد و هم نظم بهتری به ساخت بازی سرخ‌‌ها از عقب زمین داد، هم باعث شد تا با قرار گرفتن نعمتی و فرجی در نیم‌فضا‌های خودی، این دو مدافع میانی بتوانند مشارکت بهتری در فاز اول بازی‌سازی سرخ‌ها داشته باشند.(

تصویر ۶: کمال به فضای بین فرجی-نعمتی اضافه شده، همین مسئله باعث شده فرجی با خیال راحتی به سمت راست و نیم‌فضای آن سمت باز شود. برای این که پرسپولیس در غیاب کمال در خط هافبک، برتری عددی را از دست ندهد، عالیشاه از راست و ترابی از چپ به مرکز متمایل شده‌اند تا در کنار سرلک قرار گیرند.

تصویر ۷: برسیم به تأثیر کمال روی گل پرسپولیس؛ او در این صحنه به خوبی بعد از ارسال پاس به عالیشاه، به نیم‌فضای راست می‌زند و یک هافبک نفت را با خود به آن فضا می‌کشاند تا گزینه‌ی پاس عالیشاه به آل‌کثیر باز شود.

تصویر ۸: بعد از تصاحب توپ توسط آل‌کثیر، کمال که خود در موقعیت مناسبی قرار ندارد، به درستی به مرکز متمایل می‌شود و برای چند ثانیه هافبک نفت را هم با خود به مرکز می‌کشاند، همین چند ثانیه باعث می‌شود هافبک نفت دیرتر به شیری برسد و مدافع راست پرسپولیس بتواند ارسال خود را بدون مزاحمت جدی انجام دهد، در نهایت هم میلاد سرلک در تیر دورتر ضربه‌ی نهایی را به توپ می‌زند.


همان‌طور که یحیی گل‌محمدی هم در کنفرانس خبری پیش از بازی با نفت اعلام کرده بود، پیروزی در این دیدار از نان شب هم برای سرخ‌ها واجب‌تر بود. آن‌ها با این برد 11 امتیازی شدند و علاوه بر صعود به رده‌ی چهارم جدول، فاصله‌ی خود را با سپاهان و استقلال هم به ترتیب به 2 و 1 امتیاز کاهش دادند. با نمایش خوبی که پرسپولیس در مقابل نفت به‌خصوص در بحث ساخت بازی از عقب زمین داشت، به‌نظر می‌رسد کادرفنی دوباره به استفاده از آرایش 4 دفاعه بازگردد، اما احتمالاً شاهد حضور هم‌زمان عالیشاه، ترابی و امیری در همه‌ی بازی‌های سرخ‌ها خواهیم بود. شاید تنها نقطه‌ی ابهام فعلی سرخ‌ها مربوط به زمانی باشد که مثل 5 هفته‌ی ابتدایی، تیم‌های حریف با جسارت تصمیم به تحت فشار گذاشتن مدافعان میانی سرخ‌ها بگیرند. آن گاه باید منتظر ماند و دید باز هم عقب آمدن عالیشاه، ترابی یا امیری، می‌تواند گره‌ی کار سرخ‌ها را باز کند؟


علی کمانگری

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ورزش3
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۲۴۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان