//
کدخبر: ۳۲۶۲۹۱ //

نقاط قوت و ضعف چهار بخت‌ اصلی قهرمانی در لیگ بیست‌ویکم

بخش زیادی از جذابیت فوتبال، به غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است. اینجا هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد و به دفعات دیده شده که شگفتی‌های بزرگ رخ داده است.

نقاط قوت و ضعف چهار بخت‌ اصلی قهرمانی در لیگ بیست‌ویکم
به گزارش فرتاک نیوز،

 با وجود این اگر قرار باشد سهم این حوادث غیرمنتظره را کنار بگذاریم و در آستانه شروع لیگ بیست‌ویکم نگاهی به مدعیان احتمالی قهرمانی در این مسابقات بیندازیم، به سادگی درخواهیم یافت که جنگ اصلی برای فتح جام بین پرسپولیس، استقلال، سپاهان و گل‌گهر سیرجان است؛ 4 تیمی که فصل گذشته هم بالای جدول بودند و حالا با حفظ کادرفنی، در فصل جدید برای قهرمانی مبارزه می‌کنند. صد البته به فولاد و تراکتور هم احترام می‌گذاریم، اما این دو تیم دچار تغییر کادرفنی شدند و نیز ریزش‌هایی داشتند که شاید کارشان را برای حضور در کورس قهرمانی دشوار کند. مرور شرایط 4 مدعی مورد اشاره خالی از لطف نیست.

   پرسپولیس
   نقاط قوت: پرسپولیس قهرمان 5 دوره قبلی لیگ برتر است و به همین دلیل بازیکنان این تیم از «ذهنیت برنده» برخوردار هستند. این قیمتی‌ترین جواهری است که هر تیمی برای موفقیت به آن نیاز دارد. به علاوه پرسپولیس هنوز هم یکی از پرمهره‌ترین و متوازن‌ترین تیم‌های لیگ برتر به شمار می‌رود. آنها در تمام خطوط بازیکنان قابل اتکا دارند و سرشار از مهره‌هایی هستند که به وقت تنگنا، بتوانند کار را دربیاورند. تا به حال بارها پیش آمده که روند یک بازی به سود پرسپولیس پیش نرفته، اما امثال مهدی ترابی، امیری، عبدی، عالیشاه، آل‌کثیر و...در یک لحظه گره کار را باز کرده‌اند. از این حیث هیچ تیمی به اندازه پرسپولیس غنی نیست.
   نقاط ضعف: در این مورد استثنایی، نقطه قوت پرسپولیس می‌تواند نقطه ضعف این تیم هم باشد. 5 قهرمانی پیاپی همانقدر که سرخ‌ها را از اعتماد به نفس بالایی برخوردار می‌کند، ممکن است حس سیری و بی‌اشتهایی هم به این تیم بدهد. حفظ انگیزه‌های چنین گروهی ابدا ساده نیست و یحیی گل‌محمدی در این مورد کار سختی دارد. تردیدی نیست که رقبای پرسپولیس عطش بیشتری نسبت به این تیم دارند. از نظر فنی هم پرسپولیس 3 مهره مهم در 3 خط از دست داده؛ محمدحسین کنعانی‌زادگان در دفاع، احمد نوراللهی در خط میانی و شهریار مغانلو در خط حمله. از این جمع مغانلو به رقیب اصلی یعنی سپاهان اضافه شده است.

   سپاهان
   نقاط قوت: چیزی نمانده بود فصل گذشته نوار قهرمانی‌های پرسپولیس را پاره کند. در این تیم محرم نویدکیا به‌عنوان سرمربی و علیرضا مرزبان به‌عنوان تئوریسین حفظ شده‌اند. سپاهان در بازار نقل‌وانتقالات هم جزو تیم‌هایی بود که خریدهای کیفی انجام داد. این تیم مغانلو، فرشاد احمدزاده، مسعود ریگی و یک دروازه‌بان خارجی جذب کرده و گفته می‌شود 2 خرید خارجی دیگر هم در راه است. وزن تجربی سپاهان بسیار بالاست و کورس نزدیک فصل قبل، خودباوری این تیم برای قهرمانی را بیشتر هم کرده است.
   نقاط ضعف: اگرچه استنلی کی‌روش، محمد محبی و مخصوصا پیام نیازمند از سپاهان جدا شدند، اما اگر قرار باشد یک فقدان را خسران بزرگ طلایی‌پوشان در این فصل بدانیم، بدون تردید باید به کوچ احسان حاج‌صفی اشاره کنیم. سپاهان در یک دهه گذشته با احسان و بدون احسان 2 تیم کاملا متفاوت بوده است. حاج‌صفی در سپاهان بهترین بازی‌هایش را ارائه داده، اما حالا راهی لیگ یونان شده است. او از همان دست بازیکنان «گره‌گشا»یی است که حضورشان برای هر تیمی موهبت تلقی می‌شود. در درجه بعد، سپاهان باید شانس بیاورد دروازه‌بان جدیدش (نیما میرزازاد یا کریستوفر نت) به اندازه نیازمند خوب باشند. این اصلا نکته کم‌اهمیتی نیست.

   استقلال
   نقاط قوت: تغییرات مدیریتی و بازگشت آرامش به استقلال، بزرگ‌ترین نقطه قوت این تیم در آغاز فصل جدید است. به علاوه استقلال برای نخستین بار طی چند فصل اخیر بدون تغییر کادرفنی وارد لیگ می‌شود. فرهاد مجیدی بالا و پایین تیم را می‌شناسد و دیگر قرار نیست مثل هر فصل چند هفته صرف شناخت کادرفنی از بازیکنان شود. خود مجیدی تیم را بسته و به علاوه استقلال هم مهره‌های خوب و مؤثر کم ندارد.
   نقاط ضعف: بدون تردید باید به جدایی مهدی قائدی اشاره کرد. استقلال ارزشمندترین بازیکن 2 فصل اخیرش را از دست داده. قائدی خیلی جاها کار را برای تیم درمی‌آورد، اما حالا از او، پاس‌های فنی‌اش و گل‌های سرنوشت‌سازی که می‌زد خبری نخواهد بود. دیگر نقطه ضعف استقلال هم آمادگی روانی این تیم برای ناکامی و گرفتن یقه دیگران است. در این سال‌ها فرافکنی در استقلال باب شده و کل مجموعه به جای انرژی گذاشتن برای کسب موفقیت، آماده است تا ببازد و یک مقصر برای ناکامی بتراشد.

   گل‌گهر سیرجان
   نقاط قوت: بزرگ‌ترین برتری این تیم نسبت به سایر رقبا آن است که کمتر روی آن حساب می‌شود و به همین دلیل فشار کمتری هم روی بازیکنان تیم سیرجانی وجود دارد. آنها با اتکا به منابع مالی هنگفت، به‌صورت چراغ خاموش جلو آمده‌اند، یارگیری مفصلی داشته‌اند و با حفظ کادرفنی آماده‌اند نتایجی بهتر از فصل گذشته بگیرند. از نظر فنی هم بهترین خرید آنها، فروش علیرضا حقیقی بود! انتظار می‌رود حضور محسن فروزان درون دروازه گل‌گهر، نقطه ضعف فصل گذشته را تا حدودی ترمیم کند.
  نقاط ضعف: به محض شروع فصل جدید، محرومیت 3 ماهه امیر قلعه‌نویی هم شروع خواهد شد. اگر به امیر تخفیف ندهند، ممکن است سرمربی گل‌گهر ناچار شود چیزی حدود نیم‌فصل تیمش را از روی سکوها هدایت کند. این مسئله شاید لطمه بزرگی به گل‌گهر بزند؛ آنقدر که حتی شایعاتی در مورد احتمال تغییر کادرفنی به گوش رسید، اما نهایتا قلعه‌نویی در سیرجان ماندگار شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۲۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان