//
کدخبر: ۲۰۷۹۶۱ //

گزارشی از داوران هفته اول مسابقات لیگ برتر

پرسپولیس امروز میزبان پارس جنوبی است و کمیته داوران قضاوت این بازی را به عهده موعود بنیادی‌فر داور شهرکردی لیگ برتر گذاشته است.

گزارشی از داوران هفته اول مسابقات لیگ برتر
به گزارش فرتاک نیوز،

موعود در فهرست بین‌المللی بعد از علیرضا فغانی نفر دوم است، بنیادی‌فر 34 ساله فصل پیش فقط یک بار برای تیم پرسپولیس سوت زده اما کمک‌هایش (علی میرزابیگی و قهرمان نجفی) فصل گذشته در بازی‌های پرسپولیس حضور نداشتند. نکته اینجا است که باز هم مسئولان کمیته داوران از داوران پشت دروازه برای بازی‌های لیگ برتر استفاده می‌کنند، تدبیری که فصل پیش نیز برای کم شدن اعتراض به داوری اتخاذ شد اما هیچ سودی نداشت.

ضمن اینکه کمیته داوران هیچ تصمیم جدی برای در نظر گرفتن دستمزد برای داوران پشت دروازه نگرفته، این در حالی است که داوران پشت دروازه از بین داوران طراز اول انتخاب می‌شوند. در این بازی هم محمدرضا اکبریان یکی از داوران سرشناس لیگ جزو داوران اضافی بازی است.

* امروز یک بازی دیگر هم در سیرجان برگزار می‌شود. در این دیدار گل گهر سیرجان که به تازگی قدم به لیگ برتر گذاشته میزبان تیم نساجی است که فصل پیش لیگ برتری شد، قضاوت این بازی را کوپال ناظمی داور تهرانی لیگ برتر برعهده دارد. کوپال طی چند سال اخیر مورد توجه کمیته داوران قرار گرفته و جزو داوران جوانی است که برای او آتیه درخشانی را پیش بینی کرده‌اند. ناظمی فصل پیش قضاوتی برای نساجی که در لیگ برتر حضور داشت، نداشته است و دو کمک‌های او یعنی سعید قاسمی و حسن یوسفی نیز شرایط مشابه او را دارند.

*بدون شک یکی از مهم‌ترین بازی‌های هفته اول امروز در مسجد سلیمان برگزار می‌شود، جایی که نفت میزبان تراکتورسازی است، جالب‌تر اینکه کمیته داوران بعد از گذشت سه سال و اندی بازی تیم تراکتورسازی را به علیرضا فغانی داور نامی ایران سپرده است. از اردیبهشت 94 که در بازی نفت و تراکتورسازی (جمعه سیاه) مسائل حاشیه‌ای زیادی به وجود آمد و فغانی مقصر اول و آخر آن بازی شناخته شد. از این رو وقتی فغانی هدایت بازی تراکتورسازی را برعهده می‌گیرد تمام نگاه‌ها متوجه این داور است، فغانی از سال 94 به بعد برای دومین بار است که برای این تیم تبریزی سوت می‌زند. در این بازی محمدرضا منصوری در کنار فغانی است که در جام جهانی و بازی‌های بزرگ نیز در کنار او بوده است.

در ادامه لیگ، تیم ذوب فردا میزبان سایپا خواهد بود. کمیته داوران اما برای این بازی مرتضی منصوریان را انتخاب کرده، داوری که به لحاظ چهره و کارنامه هیچ یک از اهالی فوتبال او را نمی‌شناسند. این داور 25 ساله اما از طرح آسیا ویژن به لیگ برتر اضافه شده است. منصوریان فعلاً زیر ذره‌بین کنفدراسیون فوتبال آسیا است و ‌ای اف سی قرار است روی این داور سرمایه‌گذاری کند. نکته جالب اینجا است که این بار فامیلی قاضی میدان و سرمربی ذوب یکی است اما این دو نفر هیچ نسبت فامیلی ندارند و تشابه فامیلی آنها کاملاً اتفاقی است. نکته دیگر این بازی این است که منصوریان را در امر قضاوت دو برادر همراهی می‌کنند.

*دو برادران سخندان یعنی رضا و یعقوب در این دیدار داور جوان را که فعلاً هیچ اسم و رسم آشنایی در لیگ ندارد، همراهی می‌کنند. طبیعتاً حضور رضا سخندان با تجربه که به سلطان آفسایدگیری در ایران معروف است می‌تواند قوت قلب منصوریان بی‌تجربه و جویای نام باشد. بازی دیگری که فردا برگزار می‌شود و به لحاظ مخاطب فوتبال مهم است، بازی ماشین سازی و استقلال خواهد بود. قضاوت این بازی برعهده پیام حیدری داور 33 ساله و اهل همدان است. این داور فصل پیش برای ماشین سازی که میزبان این مسابقه است سوت نزده. نکته مورد توجه این بازی این است که دکتر بیژن حیدری برادر بزرگتر پیام در این بازی جزو داوران پشت دروازه است و برادر کوچکتر خود را در این بازی همراهی می‌کند. دکتر حیدری به لحاظ تجربه از پیام بالاتر است و قطعاً می‌تواند کمک زیادی به برادر خود در این بازی کند.

*پیکان دیگر تیمی است که در روز جمعه بازی دارد و میزبان تیم شهر خودرو مشهد است. مهدوی در این بازی داور خواهد بود. این داور فصل پیش یک بار برای تیم پیکان قضاوت کرده است. در این بازی شاید کوبل داوری چهره چندان آشنایی برای فوتبالی‌ها نباشند.

*شاهین بوشهر یکی از همان تیم‌هایی که به تازگی لیگ برتری شده و در هفته اول میزبان تیم قلعه‌نویی است. قضاوت این بازی برعهده وحید کاظمی است. داوری که جزو هفت داور بین‌المللی ایران محسوب می‌شود اما با این وجود قضاوت‌های او در اکثر بازی‌ها خالی از حرف و حدیث نبوده است. بعضی از کارشناسان داوری انتقاد شدیدی به نحوه قضاوت این داور بین‌المللی دارند، داوری که فصل پیش قضاوتی برای تیم میزبان که در لیگ یک بازی کرده نداشته است.

*اما قضاوت بازی فولاد و نفت آبادان را کمیته داوران به امیر عرب براقی سپرده، داورتهرانی جوان که همانند مرتضی منصوریان در این سال‌ها شامل طرح آسیا ویژن است و کنفدراسیون فوتبال آسیا او را زیر نظر دارد.

نکته جالب اینجا است که عرب براقی برادر همسر علیرضا فغانی است و خیلی‌ها در مورد قضاوت او اینطور می‌گویند که داوری ایران باید منتظر ظهور یک فغانی دیگر باشد. براقی فصل پیش برای دو تیمی که فردا قاضی بازی آنها است، سوت نزده اما کمک‌هایش که در فهرست بین‌المللی ایران هستند، هرکدام یک بار برای دو تیم پرچم زده‌اند.

کمیته داوران با انتخاب داوران هفته اول مسابقات لیگ برتر نشان داد که قصد دارد در لیگ از تلفیق داوران جوان و با تجربه استفاده کند

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۷۹۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان