//
کدخبر: ۴۳۸۰۹۷ //
مدیرکل پزشکی قانونی استان:

جانباختن ۱۷ نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن‌ در استان کرمانشاه

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از جانباختن 17 نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن‌ در هشت‌ماهه سال‌جاری خبر داد.


جانباختن 17 نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن‌ در استان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سلیم خانی مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه در هشت ماهه سال‌جاری اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه باتشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونوکسید کربن 17 نفر شامل؛ هشت زن و  نه مرد بوده است اظهار داشت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹ نفر شامل هفت زن و دو مرد بوده است افزایش داشته است.

خانی گفت: گاز مونوکسید کربن گازی است بی‌رنگ و بی‌بو و و به‌طور ظاهری قابل‌مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی، و عموماً در فضای بسته ایجاد می‌شود گازی بسیار سمی که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی در اثر سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود، غلظت منوکسید در مقادیر بسیار پائین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است.

وی افزود: با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، هرساله تعداد زیادی از همشهریان جان خود را در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از دست می‌دهند.

مدیرکل پزشکی قانونی تصریح کرد: حوادث ناشی از گازگرفتگی از آن دسته حوادثی هستند که تنها با کمی دقت و توجه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و بالعکس بی‌توجهی و بی‌احتیاطی در رعایت اصول ایمنی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

به گفته خانی مسمومیت با این گاز علائمی مانند سردرد، گیجی، خواب آلودگی، باریک بینی، تهوع، شکم درد، احساس زخم در گلو، سرفه خشک و کبودی لب و ناخن ها در بزرگسالان و درگیری دستگاه گوارش در خردسالان را به همراه دارد که پس از دقایقی باعث مسمومیت و در نهایت مرگ می شود که به "مرگ خاموش" لقب گرفته است.

مدیر کل پزشکی قانونی کرمانشاه راهکارهای در امان ماندن از خطرات ناشی از این گاز را استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، دقت و توجه به داغ بودن و سلامت دودکش عنوان کرد و‌گفت: اگر لوله بخاری سرد باشد دلیل بر خارج نشدن گازهای سمی است همچنین رنگ شعله وسایل گرمایشی باید آبی باشد و تهویه مناسب در منزل برای ورود و خروج کافی هوا وجود داشته باشد.

وی عدم نصب آبگرمکن در حمام، حداقل فاصله یک متری انتهای دودکش از سطح بام و دیوار جانبی بام، استفاده از کلاهک مخصوص به شکل H، عدم استفاده از وسایل گرمایشی فاقد دودکش را نیز از جمله راهکارهایی برای در امان ماندن از خطرات ناشی از  گازمونوکسید کربن بیان کرد و افزود: در صورت مشاهده  فرد مسموم او را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید که مهم‌ترین اقدام محسوب می شود سپس یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنید، اکسیژن‌دهی به فرد مسموم را در صورت امکان برای باز نگه داشتن راه‌های هوایی انجام دهید و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۰۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان