//
کدخبر: ۴۳۳۷۸۲ //
مدیر‌عامل آبفای استان:

روند اجرای پروژه‌های اضطراری آبرسانی به شهرهای پرتنش کرمانشاه تسریع می‌شود/ تولید روزانه ۱۱۵ هزار متر‌مکعب پساب در استان

مدیر عامل آبفای استان کرمانشاه گفت: طی جلسه‌ای که با وزیر نیرو انجام‌گرفت، مقرر شد؛ در قالب بسته اعتباری از محل‌های مختلف مدنظر وزارت، سهم آورده خوبی، خارج از بحث برنامه و بودجه تامین نماییم و روند اجرای پروژه‌های اضطراری آبرسانی به شهرهای کرمانشاه، هرسین و جوانرود تسریع شود.

روند اجرای پروژه‌های اضطراری آبرسانی به شهرهای پرتنش کرمانشاه تسریع می‌شود/ تولید روزانه ۱۱۵ هزار متر‌مکعب پساب در استان
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه با اصحاب رسانه عصر امروز (اول آذرماه) برگزار شد.

دکتر رضا داودی در این جلسه با اشاره به اینکه جلسه‌‌ای در زمینه تکمیل، تسریع و تامین اعتبار حوزه‌ زیرساخت‌های آب و فاضلاب استان با وزیر نیرو، استاندار و دکتر مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگر از مدیران استانی برگزار شد گفت: در این جلسه مشکلات مهم و زیرساخت‌های کلیدی استان مطرح شد و در حوزه آب نیز موضوع سدکبودر‌لانه، قشلاق، کیلانبر، سامانه گرمسیری و سردسیری مطرح گردید و مقرر شد پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

وی از جمله مباحث کلیدی مطرح شده در حوزه آب‌ و فاضلاب شهرستان کرمانشاه را تکمیل تصفیه خانه شماره ۲ و ۳، تکمیل مابقی زیرساخت خطوط انتقال، شبکه جمع‌آوری فاضلاب و ایستگاه پمپاژ عنوان کرد و افزود: پروژه فاضلاب شهر کرمانشاه نیازمند اعتبار سنگینی است و از اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی سفر ریاست جمهوری به استان نیز تنها ۲۵۰ میلیارد تومان از ردیف اعتباری بودجه سنواتی تخصیص یافت.

مدیرعامل آبفا استان تصریح کرد :برای تکمیل فاضلاب شهر کرمانشاه نیازمند ۴۷۱ کیلومتر شبکه،دو تصفیه‌خانه به ظرفیت ۱۳۴ هزار متر‌مکعب که با احتساب ۶۰ هزار متر‌مکعبی تصفیه‌خانه شماره یک که در حال بهره‌برداری است بتوانیم فاضلاب شهر کرمانشاه را به طور کامل تصفیه نماییم.

داودی اضافه کرد: در جلسه با وزیر نیرو مقرر شد در قالب بسته اعتباری از محل‌های مختلف مدنظر وزارت نیرو است بتوانیم سهم آورده خوبی خارج از بحث برنامه و بودجه تامین نماییم و روند تکمیل فاضلاب شهر کرمانشاه در تصفیه خانه شماره ۲ تسریع شود.

این مسئول ایجاد تاسیسات فاضلاب نوار مرزی خسروی را از دیگر موضوعات مهم در حوزه آب و فاضلاب استان عنوان کرد و بیان داشت: در این زمینه هم دستوراتی مبنی بر اجرای این طرح از سوی وزیر نیرو مطرح شد که امیدواریم بتوانیم با توجه به پیش‌بینی حضور چشم‌گیر زائرین اباعبدالله حسین در سال‌های آینده اعتبار لازم را جذب نماییم.

داودی موضوع‌ ویژه‌ دیگری که در جلسه با وزیر نیرو مطرح شد را رفع تنش آبی در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه شهر کرمانشاه، هرسین و کرند‌غرب در استان دارای تنش‌آبی بالایی است و شهرستان کرمانشاه علیرغم اقدامات انجام شده نیازمند آب‌رسانی اضطراری است، یکی از مهمترین پروژه‌هایی که برای تنش‌زدایی شهرستان کرمانشاه در دست اجراست پروژه مربوط به شرق کرمانشاه به طول ۹ کیلومتر است که در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از مصوبات سفر وزیر نیرو در سال ۱۴۰۱ به کرمانشاه بود به طور ویژه بررسی شد و مقرر گردید تامین اعتبار این پروژه از محل‌های مختلف انجام شود تا قبل از تنش‌آبی سال ۱۴۰۳ این پروژه استراژیک در کرمانشاه اجرایی شود.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به تنش آبی شهرستان هرسین داشت و‌گفت: پروژه‌کلیدی دیگری که به صورت ویژه در جلسه با وزیر نیرو مطرح شد رفع تنش آبی و آب‌رسانی اضطراری به شهرستان هرسین بود که در این زمینه مقرر شد با توجه به اینکه این شهرستان تک منبعی است و تنها از آب سراب هرسین استفاده می‌کند، در شرایط تنش‌آبی که آبدهی این سراب کاهش می‌یابد با ایجاد هشت حلقه‌چاه در منطقه تمرگ هرسین این مشکل مرتفع شود.

داودی اضافه کرد: احداث هفت کیلومتر خطوط انتقال بین چاه‌ها، خط انتقال بین مخزن، ایجاد ایستگاه پمپاژ برای مناطق مرتفع و احداث هشت حلقه چاه که یکی از آنها احداث شده، اجرایی می‌شود و در حال حاضر نیز مخزن ۳۰۰۰ متر مکعبی شهرستان هرسین با پیشرفت ۹۶ درصدی به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید که با انجام و تکمیل این پروژه ۵۰ درصد آب شرب، در شرایط اضطراری برای مردم شهرستان هرسین تامین خواهد شد.

وی در ادامه پر‌تنش‌ترین شهرستان پس از کرمانشاه را جوانرود عنوان کرد و بیان داشت: برای رفع تنش آبی این شهرستان نیز مقرر شد تا ۲۲ بهمن سال‌جاری دو حلقه‌چاه در منطقه تم‌تم حفاری شود همچنین ۱۴ کیلومتر خط انتقال، انجام گیرد که با بهره‌برداری از این چاه‌ها تنش آبی این شهرستان در سال ۱۴۰۳ به حداقل‌ترین حالت ممکن طی چند سال گذشته خواهد رسید.

داودی همچنین‌ گفت: حفر چاه دیگری در غرب شهرستان جوانرود به صورت آزمایشی در دستور کار قرار گرفته که بر اساس پیش‌بینی انجام‌ شده در صورت آبدهی، با حفر چند حلقه چاه دیگر مشکل تنش آبی این شهرستان تا ۲۰ سال آینده مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب‌و فاضلاب استان اشاره‌ای هم به تامین آب در شهرستان‌های بانه‌وره، میرآباد و سرمست داشت و‌گفت: در حال حاضر پروژه شهر میرآباد با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال انجام است و امیدواریم  تا پایان سال‌جاری این سه پروژه وارد مدار بهره‌برداری شود.

به گفته داودی در قالب قرارداد اول با قرارگاه امام‌ حسن‌مجتبی(ع) مقرر شد آبرسانی به ۳۴۹ روستای استان طی مدت ۳۰ ماه انجام گیرد که در حال حاضر،جز پیشروترین استان‌های کشور هستیم و پروژه‌های ما با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و تا‌کنون نیز آبرسانی به ۱۵ روستا انجام گرفته و تا پایان سال ۲۰۰ روستای دیگر استان را نیز تنش‌زدایی‌خواهیم کرد.

وی افزود: به دلیل عملکرد خوب استان در حوزه آبرسانی روستایی در قالب قرارداد اول با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) داشته است، قرارداد دوم برای ۵۱۱ روستای دیگر با اعتبار ۱۹۲۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد و پس از اجرای این پروژه‌ بعد از مدت سه سال در استان کرمانشاه قطعا تنش آبی در حوزه آبرسانی روستایی وجود نخواهد داشت.

داودی اشاره‌ای هم ۱۰ تصفیه‌خانه‌های شهری استان کرمانشاه که در مدار بهره‌برداری قرار دارند داشت و گفت: مجموعا طی یک شبانه‌روز، ۱۱۵ هزار متر مکعب پساب در استان تولید می‌شود که از این مقدار پساب تولید شده حدود ۴۲ میلیون متر مکعب در سال پساب قابل واگذاری به صنایع داریم که ۲۲ میلیون‌متر‌مکعب آن در شهرستان کرمانشاه تولید می‌شود و می‌توانند به عنوان آب جایگزین مصارف صنعتی از آن استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت نیرو مکلف است پساب را جایگزین آب مصارف صنعتی نماید و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده این کار در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

مدیرعامل آبفای استان در پایان سطح شبکه آب و فاضلاب استان را ۱۸ هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: حدود ۵۰ درصد شبکه فرسوده و با قدمت بیش از ۴۰ سال هستند و در بخش‌هایی هم قدمت ۶۰ ساله دارند و بازسازی و اصلاح این شبکه به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است ولی متاسفانه ردیف  بازسازی شبکه آب  در قانون برنامه و بودجه ذکر نشده است.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۷۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان