//
کدخبر: ۳۸۹۶۴۳ //

سالانه دو میلیون نهال در کرمانشاه کاشته می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: برای تحقق سهمیه هشت میلیونی کاشت نهال در استان کرمانشاه، سالانه دو میلیون نهال کشت می‌شود.

سالانه دو میلیون نهال در کرمانشاه کاشته می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 انشاالله کولانی امروز در مراسم هفته درختکاری که در بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه بهار طبیعت رویش خود را شروع کرده است اظهار داشت: مساحت زاگرس در 12 استان حدود 30 میلیون هکتار است که 6 میلیون هکتار آن جنگل است و از این میزان 528 هزار هکتار آن در استان کرمانشاه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل بین 500 تا 2000 مترمکعب آب در خود ذخیره می‌کند و در مقایسه با ظرفیت سدها بسیار قابل توجه است عنوان کرد: هر هکتار جنگل سالانه 2.5 تن اکسیژن تولید می‌کند که این میزان برابر با سهمیه 10 نفر در سال است.

کولانی با بیان اینکه 68.5 تن گرد و غبار و رسوباتی که از کشورهای همسایه و گاهی در مناطق مرکزی و غیرمرکزی شروع می‌شود توسط درختان زاگرس خنثی می‌شود گفت: 1200 هکتار مراتع در استان وجود دارد که بیش از 1300 میلیارد تومان علوفه را در اختیار 52 هزار بهره‌بردار قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود افزود: علاوه بر اینکه حدود 750 بار در آیات و روایات به این منابع خدادادی اشاره شده، از گذشته نیز درخت و درختکاری جزو سنت‌ها بوده است.

کولانی با بیان اینکه ایران ششمین کشور از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای و 24 مین کشور از نظر تثبیت کربن است عنوان کرد: بنابر تصمیمات کنوانسیون و شورای حکام بین‌المللی در خصوص ایجاد فضای سبز در کشورها مقرر شده کشورهایی که بیشترین تأثیر‌گذاری در آلایندگی زیست محیطی را دارند سهمی برای احیای منابع طبیعی و ایجاد درخت و فضای سبز داشته باشند و سهم کشور ما کاشت یک میلیارد نهال برای چهار است.

وی با اشاره به اینکه باید سالانه 250 هزار اصله نهال تولید شود که سازمان جنگل‌ها توان اعتباری و اجرای این موضوع را ندارد گفت: بنابر تصمیمات مقرر شد تولید نهال را مردمی سازی کنیم و تفاهم‌نامه‌هایی در این راستا منعقد شده است.

کولانی افزود: دو نهالستان مادری در سرپل‌ذهاب و اسلام‌آباد غرب وجود دارد که مجموع تولید این دو نهال به دو میلیون نهال می‌رسد و می‌طلبد در طول سال هر نفر یک نهال کشت کند که به هدف هشت میلیون دست یابیم.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های لازم و تفاهم نامه‌ها ایجاد شده است و درخواست می‌شود این تفاهم نامه‌ها را شدت دهیم که از کشور و استان‌های دیگر عقب نمانیم.

کولانی از ایجاد دو یا سه بوستان روستایی در استان خبرداد و گفت: در هفته منابع طبیعی به یاد شهدا 10 هزار اصله نهال و در لشکر 29 سپاه حضرت نبی اکرم(ص) نیز 5000 اصله نهال کشت می‌شود.

وی با اشاره به توزیع 300 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی افزود: اکنون یک میلیون و 200 هزار اصله نهال در استان تولید می‌شود که از سال 1402 به مدت چهار سال هر سال دو میلیون نهال تولید خواهیم کرد که سهمیه هشت میلیونی استان محقق شود.

کولانی با بیان اینکه حدود 74 درصد استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد گفت: امسال استان کرمانشاه کمترین حریق را در منابع طبیعی داشت که مهمترین دلیل آن مردمی‌سازی بود.

توسعه پایدار بدون توجه به منابع طبیعی اتفاق نمی‌افتد

ابراهیم رحیمی‌زنگنه در مراسم هفته درختکاری که امروز در بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه توسعه پایدار بدون توجه به منابع طبیعی اتفاق نمی‌افتد اظهار داشت: دخالت بیجای انسان در طبیعت نظم آن را بر هم زده است.

وی عنوان کرد: طبیعت هوشمند است و تمام اجزای هستی درک دارد یعنی خود را بازسازی و بازآفرینی می‌کند مگر اینکه موجود دیگری همچون انسان در خلاف جهت این نظم طبیعت گام بردارد و هیچ موجودی غیر از انسان در عالم هستی وجود ندارد که مخالف طبیعت گام بردارد. 

رحیمی‌زنگنه با اشاره به اینکه ما انسان‌ها با رفتار خود نظم طبیعت را بر هم زده‌ایم و برخلاف جریان جاری طبیعت گام برداشته‌ایم و جریان این رودخانه خروشان منحرف شده است گفت: روز درختکاری روز یادآوری برای بازآفرینی این نظم طبیعی در نهاد عالم است که تمام اجزای آن خروشان در تسبیح خداوند هستند و انسان خیال می‌کند تنها او هوشمند است.

وی افزود: چنانچه ما در نظم طبیعت دخالت نکنیم او خود را بازآفرینی می‌کند و روز درختکاری یادآوری این نکته است و باید به یک فرهنگ تبدیل شود و باید بدانیم هیچ توسعه‌ پایداری بدون توجه به منابع طبیعی ممکن نیست.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه بیان کرد: طبیعت همچون جسم انسان است و چنانچه دچار آسیب شود گویی حقیقت انسانی دچار آسیب شده و روح الهی در بستری می‌خواهد رشد کند که بستر مناسبی نیست.

روز درختکاری , روز درختکاری , روز درختکاری ,

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۹۶۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان