//
کدخبر: ۳۳۰۵۱۱ //

کشت ۱۲۰ هکتار گیاه روغنی کاملینا درشهرستان کرمانشاه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: بیش از 120 هکتار گیاه روغنی جدید "کاملینا" تاکنون در این شهرستان کشت شده و این روند همچنان ادامه دارد.

کشت 120 هکتار گیاه روغنی کاملینا درشهرستان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

 اسماعیل پرویزی فر با بیان اینکه گیاه کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم در این شهرستان برخوردار است افزود: با کشت این بذر در مزارع و با توجه به میانگین نرمال بارندگی منطقه پیش‌بینی می گردد میانگین برداشت این محصول 600 تا 800 کیلوگرم در سطح هر هکتار باشد.

 وی قیمت خرید تضمینی این محصول را ۱۶۵ هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت: قیمت بذر کاملینا رقم "سهیل" جهت کشت هم 305000 ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده است که برای کشت هر هکتار 7 تا ۱۰ کیلوگرم بذر مورد نیاز است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به پتانسیل برداشت حدود 800 کیلوگرم این رقم در هکتار، درآمدی مناسبی برای کشاورزان به همراه دارد که در صورت امکان آبیاری تکمیلی در مرحله تشکیل دانه در عملکردهای بالاتر هم قابل برداشت است.

 وی یادآور شد: افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، کاهش استفاده از سموم و کودها و کاهش هزینه برای کشاورزان از دیگر مزایای کشت گیاه کاملینا بوده و این مدیریت از کشاورزانی که اقدام به کشت این نوع گیاه کنند حمایت لازم را انجام خواهد داد.

 پرویزی فر با بیان اینکه روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی، مصرف دارویی نیز دارد افزود: کنجاله این گیاه نیز می‌تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و بیماری‌ها مقاومت بالایی نشان داده است و نیاز به حداقل نهاده‌ها را دارد و روغن این گیاه می‌تواند به‌صورت ارگانیک در سبد غذایی مردم قرار گیرد و سلامت جامعه را از نظر روغن سالم تأمین کند، ضمن اینکه خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

 این مسئول گفت: با توجه به تغییر اقلیم و کم آبی های موجود، این مدیریت هم درصدد تغییر الگوی کشت بر آمده  تا گیاهانی تولید شود که هم مقاوم  در برابر  کم آبی باشند و هم سودآوری بالایی داشته  باشد .

 وی تصریح کرد: گیاه روغنی کاملینا به دلیل نیاز‌های حداقلی آن به آب و کود و چرخه عمر کوتاه‌تر نسبت به دیگر گیاهان دانه روغنی مرسوم مانند کلزا، سویا و آفتابگردان، درصد بالای اسید‌های چرب امگا۳، مقاومت فوق‌العاده آن به خشکی و سرمای بهاره و خوش خوراک بودن به عنوان علوفه دام در زراعت زمستانی مورد توجه است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۰۵۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان