//
کدخبر: ۳۲۶۵۴۴ //
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد :

پایان عملیات مایه کوبی جمعیت دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr)

دکتر مجید همتی از پایان موفقیت‌آمیز عملیات مایه‌کوبی جمعیت دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) در سال جاری خبر داد.

پایان عملیات مایه کوبی جمعیت دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr)
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان علیه بیماری ppr  (طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک) از نیمه اردیبهشت سال جاری شروع و در پایان شهریور ماه خاتمه یافت.  

همتی در ادامه خاطر نشان کرد: در این فاز از مایه کوبی جمعیت دام سبک بالغ و نابالغ استان تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفت و حدود 2میلیون و 750 راس دام واکسینه شده است. برای انجام این طرح از توان بخش خصوصی و دولتی استفاده شد که برای خرید خدمت از بخش خصوصی 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی تصریح کرد: PPR یکی از مهم ترین بیماری های عفونی با واگیری بالا در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی است که سبب بروز خسارت های اقتصادی فراوان در صنعت دامپروری می شود علاوه بر این، با توجه به مشترک بودن بیماری بین دام و حیات وحش (نشخوارکنندگان وحشی مانند گوزن، بزکوهی و ...) از این نظر نیز حائز اهمیت است.

از مهمترین علایم این بیماری تب، بی حالی، ترشحات از چشم و بینی، اسهال، زخم مخاط ناحیه دهان و ... می باشد در مناطقی که بیماری بومی نیست و گله ها علیه این بیماری ایمن نیستند میزان واگیری تا 100 درصد و مرگ و میر به 90 درصد می­رسد.

دکتر همتی در پایان  افزود: مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون، جلوگیری از تماس دام با حیات وحش، رعایت بیوسکوریتی در دامداری، خرید دام از مناطق عاری از بیماری و پایش بیماری در حیات وحش  است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۵۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان