//
کدخبر: ۳۲۳۳۸۶ //

احتمال ورود واکسن فایزر به ایران تا چند ماه دیگر

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا اعلام کرد با توجه به رایزنی های صورت گرفته طی ماه های آینده شاهد ورود واکسن فایزر به ایران خواهیم بود.

احتمال ورود واکسن فایزر به ایران تا چند ماه دیگر
تزریق واکسن به مردم از ماه ها قبل در کشورمان انجام می شود. تا کنون  واکسن  های گوناگونی به کشور وارد شده و واکسن های تولید داخل نیز در حال آزمایش و توزیع هستند. دکتر عابدینی امروز از احتمال ورود  واکسن  فایزر به ایران طی ماه های آینده خبر داد.

 

به گزارش فرتاک نیوز، دکتر عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا در پاسخ به این پرسش که با این وضعیت آیا بازگشایی مدارس از آبان ماه اقدامی صحیح و منطقی است، گفت: این یک تصمیم مهم است که باید با توجه به شرایط اپیدمی گرفته شود. امیدواریم بتوانیم به زودی واکسن های موثر برای کودکان را نیز در کشور داشته باشیم.

او گفت:  واکسن سوبرانا در کوبا برای افراد بالای ۱۲ سال و یک نوع واکسن سینوفارم برای کودکان ۳ سال تایید شده اند. زمانی می توانیم با خیال راحت مدارس را باز کنیم که حدود ۷۰درصد دانش آموزان واکسن زده باشند. واکسیناسیون والدین و معلمان نیز با سرعت در حال انجام است. فعلا برنامه اول وزارت بهداشت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون است و به زودی با ورود واکسن های جدید، شرط سنی واکسیناسیون برداشته می شود.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا در ادامه درباره میزان موفقیت واکسیناسیون کرونا گفت: همزمان با افزایش واردات واکسن، مراحل تولید واکسن های داخلی نیز دنبال می شود. تولید واکسن اسپوتنیک در ایران انجام شد و با صدور مجوز، این واکسن نیز می تواند وارد چرخه مصرف شود. سه واکسن پاستوکووک، اسپایکوژن و رازی دارند مراحل فاز سوم کارآزمایی بالینی را طی می کنند. انستیتو پاستور اعلام کرده این مرحله را تا پایان شهریور تمام می کند. اگر این واکسن نیز با همکاری کوبا تولید شود، در سرعت گرفتن واکسیناسیون از مهرماه موثر است. با این وجود با توجه به اهمیت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون در کوتاه مدت روی واردات واکسن از خارج متمرکز می‌شویم تا زمان را از دست ندهیم.

وی ادامه داد: رایزنی هایی برای واردات واکسن هایی مثل فایزر از کشوری غیر آمریکا نیز در جریان است و احتمال دارد در ماه‌های آینده این نوع واکسن نیز به کشور وارد شود. با ادامه این روند می توانیم در چند ماه آینده به واکسیناسیون بالای ۷۰ تا ۸۰ درصدی جامعه برسیم و به تدریج محدودیت ها را کم کنیم.

عابدینی درباره اثربخشی واکسن ها در کنترل همه‌گیری کرونا گفت: همه واکسن های کرونای تولیدشده در دنیا حتی فایزر که از نوع واکسن های جدید mrna هستند، مدتی بعد از تزریق دوز دوم با کاهش ایمنی زایی مواجه می شوند. در متون علمی اعلام شده کاهش ایمنی زایی واکسن ها بعد از ۸ ماه رخ می دهد. به همین علت حتی افرادی که در آمریکا واکسن فایزر زده اند، بعد از مدتی با خطر افزایش ابتلا و مرگ کرونا مواجه هستند و موارد مرگ داشته اند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا ادامه داد: واکسن های دیگر مثل آسترازنکا و سینوفارم نیز همین طور هستد و مدت ایمنی زایی آنها محدود است. علاوه بر آن ایمنی زایی همه واکسن ها بر روی سویه های جهش یافته کرونا کم می شود. مثلا درباره فایزر ایمنی زایی آن روی واریات دلتا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است، بنابراین بروز مواردی از ابتلا و حتی مرگ بعد از دوز دوم واکسن ناشی از اشکال در واکسن نیز بلکه ناشی از روند اپیدمی است. ضمن اینکه در ایران، ما با روزهای اوج پیک پنجم با سویه دلتا مواجه بودیم، سویه دلتا واگیرتر و خطرناکتر از سویه های قبلی است. میزان چرخش ویروس در جامعه نیز بالاست و در عین حال میزان واکسیناسیوی هم زیر ۱۰ درصد بود بنابراین مشاهده مواردی از مرگ بعد از تزریق دوز دوم در این شرایط خیلی عجیب نیست.

عابدینی گفت: زمانی می توانیم به یک اطمینان نسبی بعد از دوز دوم واکسن برسیم که میزان واکسیناسیون در جامعه به بالای ۸۰ درصد برسد. برای این کار باید همه مردم به ترغیب دوستان و اعضای خانواده خود برای واکسن زدن اقدام کنند، کشور ایران با کشورهای دیگری که با خرافات و حرف های غیرعلمی مردم را از واکسن زدن دور می کنند، فرق دارد. مطمئن هستیم با افزایش واردات و تامین واکسن، با توجه به فرهنگ بالای مردم، حتما با استقبال انبوه مردم از واکسیناسیون مواجه می شویم. این تجربه در واکسیناسیون های قبلی و در همه استانها از جمله سیستان و بلوچستان مشاهده شده و مشکلی از نظر استقبال نکردن مردم از واکسیناسیون نخواهیم داشت.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا درباره آینده کرونا در ایران توضیح داد: سویه های جدید مختلفی از کرونا در دنیا دیده شده است که ممکن است همه آنها مهم نباشند. سویه ای از این ویروس مهم است که به واریانت یا نوع غالب در جامعه تبدیل شود. مثل دلتا. وگرنه همزمان با دلتا سویه های دیگری مثل آفریقای جنوبی نیز در دنیا دیده شد که در ایران چندان مهم نبودند، بنابراین آینده کرونا در ایران خیلی قابل پیش بینی نیست.

عابدینی گفت: امیدواریم با گسترش واکسیناسیون شاهد شیوع انواع جدید ویروس کرونا در کشور نباشیم. هنوز دقیق نمی دانیم در ماههای آینده چه اتفاقاتی می افتد اما ممکن است یک یا دو ماه آینده با شیوع یک نوع ویروس جهش یافته دیگر در کشور مواجه شویم و وارد موج ششم شویم. بنابراین باید آماده باشیم و یکی دو ماه فرصت داریم تا واکسیناسیون را در کشور گسترده کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۳۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان