//
کدخبر: ۲۸۰۱۶۰ //

وضعیت کرونا در اصفهان،فوق حاد!

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زمانی می توانیم از ورود به موج سوم کرونا بگوییم که موج دوم فروکش کرده باشد، درحالی که در اصفهان هیچ وقت موج دومی که از ابتدای خردادماه شروع شد فروکش نکرد، بنابراین وضعیت فعلی را شاید بتوان ادامه موج دوم و یا موج سومی نامید که بلافاصله بعد از موج دوم اتفاق افتاده است.

وضعیت کرونا در اصفهان،فوق حاد!

آرش نجیمی در گفت و گو با خبرنگار، با اعلام اینکه متأسفانه وضعیت استان اصفهان از نظر شیوع کرونا فوق حاد است، اظهار کرد: تقریبا از ابتدای شهریورماه شرایط بدی در استان اصفهان داشتیم اما طی حدود یک هفته گذشته و به ویژه چند روز اخیر، شرایط فوق حادی در استان تجربه کردیم و در برخی شهرستان ها از جمله خمینی شهر وضعیت بسیار بدی داریم.

افزایش ۱ و نیم تا ۲ برابری تعداد مرگ و میر روزانه

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بستری کووید۱۹ در استان اصفهان (به غیر از شهرستان کاشان و آران و بیدگل) به نزدیک یک هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است، افزود: تعداد موارد حاد در روز نیز تقریبا یک هفته است از ۲۰۰ نفر عبور کرده و متاسفانه با افزایش ۱ و نیم تا ۲ برابری تعداد مرگ و میر مواجه هستیم.

به گزارش فرتاک نیوز،سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اوایل خردادماه آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید۱۹ در استان اصفهان تک رقمی بود و در تیرماه نیز این وضعیت ادامه داشت، گفت: در مرداد و شهریورماه تعداد مرگ و میر بیماران به میانگین ۱۰ نفر در روز رسید، این درحالی است که طی یک هفته گذشته به بالای ۲۰ و حتی ۳۰ نفر در روز رسیده است.

وی در خصوص وضعیت بیمارستان های استان اصفهان نیز گفت: ظرفیت برخی بیمارستان ها مثل بیمارستان عیسی بن مریم تکمیل شده ولی برخی بیمارستان ها مثل الزهرا(س) هنوز ظرفیت دارند، اگرچه درصورت ادامه این روند شاید ناگزیر شویم تخت هایی که به ارائه خدمت به سایر بیماران اختصاص دارد را در اختیار بیماران کووید۱۹ قرار دهیم، به طوری که تخت و شاید بیمارستان های جدید را نیز باید به بخش بستری کرونا اضافه کنیم.

نجیمی در پاسخ به این سوال که شرایط فعلی می تواند حاکی از ورود استان اصفهان به موج سوم کرونا باشد، توضیح داد: زمانی می توانیم از ورود به موج سوم کرونا بگوییم که موج دوم فروکش کرده باشد، درحالی که در اصفهان هیچ وقت موج دومی که از ابتدای خردادماه شروع شد فروکش نکرد، البته در مقاطعی به حد ثابتی رسید ولی اصلاً با کاهش موارد مواجه نشدیم. بنابراین وضعیت فعلی را شاید بتوان ادامه موج دوم و یا موج سومی نامید که بلافاصله بعد از موج دوم اتفاق افتاده است.

وضعیت فعلی نتیجه عدم پایبندی به هشدارهای قبلی است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون شرایطی را تجربه می کنیم که در ابتدای شهریورماه نسبت به وقوع آن هشدار داده بودیم، تصریح کرد: وضعیت فعلی شاید نتیجه عدم پایبندی به هشدارهای قبلی باشد که از جمله مهم ترین این هشدارها رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بود، حتی تاکید کرده بودیم ماسک به تنهایی و در مکان هایی که تعداد افراد زیاد باشد نمی تواند در پیشگیری صد در صدی از شیوع کرونا موثر باشد، اما متاسفانه با وجود این هشدارها شاهد تجمعاتی بودیم که برخلاف توصیه های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی و حتی برخلاف این شیوه نامه ها برگزار شد.  

بیمارستان های خمینی شهر ظرفیت خالی ندارند

وی با اشاره به اینکه شهرستان خمینی شهر هم اکنون پیک بسیار بالایی دارد، گفت: هم موارد شیوع و هم بستری بیماران در خمینی شهر بسیار بالا است، تا جایی که بیمارستان های خمینی شهر ظرفیت خالی ندارند و اضافه بیماران این شهرستان در بیمارستان های اصفهان بستری می شوند.  

نجیمی بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از سوی شهروندان تاکید کرد و گفت: اگر مردم تجدید نظر نسبت به حضور در تجمعات نداشته باشند، ویروس کرونا به راحتی منتقل می شود و هیچ مانعی در مقابل انتقال ویروس در جامعه وجود نخواهد داشت، درحالی که روند خوبی در پیش نداریم و اگر مردم مردم واقعا می خواهند کمک کنند تا به نهایت بحران نرسیم باید در رفتارهای خود تجدیدنظر کنند.

تاکید بر تعطیلی تجمعات غیرضروری و استفاده از ماسک

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک نسبت به مرداد و حتی تیرماه به شدت کاهش پیدا کرده است، افزود: علاوه بر اینکه استفاده از ماسک باید افزایش پیدا کند، حضور در اجتماعات نیز باید به حداقل برسد، در عین حال که باید تجمعات غیرضروری که ممکن است سلامت و جان هم استانی هایمان را تهدید کند تعطیل کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید براینکه آموزش قطعا باید ادامه داشته باشد، به خانواده ها توصیه کرد در صورت داشتن شرایط لازم، آموزش غیر حضوری را در اولویت قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرصتی برای اشتباه نداریم و بیمارستان ها و کادر درمانی استان دیگر توانی برای مقابله با تبعات ناشی از تجمعات غیرضروری و ادامه روند کنونی ندارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۱۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان