//
کدخبر: ۲۳۸۳۳۴ //

تصویب کلیات لایحه متمم بودجه ۹۸ شهرداری تهران در شورای شهر

اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه متمم بودجه 98 شهرداری تهران را تصویب کردند.

تصویب کلیات لایحه متمم بودجه 98 شهرداری تهران در شورای شهر
به گزارش فرتاک نیوز،

 صبح امروز بررسی متمم بودجه سال 1398 شهرداری تهران روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و محمود میرلوحی به عنوان عضو کمیسیون برنامه شورای شهر با تشریح کلیات این متمم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که معمولا در آخرین فصل سال درآمدهای شهرداری تهران افزایش می‌یابد و حدود 40 درصد منابع تنها در فصل آخر سال تامین می‌شود. به همین دلیل برای این‌که بودجه واقعی شود سازمان‌ها، مناطق و غیره شهرداری تلاش زیادی می‌کنند.

وی با بیان این‌که با درآمدهای محقق شده، شهرداری سعی دارد که درآمدهایش را به سمت بودجه مصوب نزدیک کند، ادامه داد: تهاتر با دولت تقریبا در بودجه بازتاب نداشته و این در حالی است که تقریبا این بخش‌ها در حوزه درآمدی موثر بودند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان این‌که تلاش می‌کنیم امسال درآمدهای جدید بیشتری برای شهرداری محقق کنیم، اظهار کرد: درآمدهای شهرداری افزایش یافته و امیدوار هستیم بتوانیم این افزایش درآمد را به خصوص برای افزایش و توسعه مترو و اتوبوس و همچنین پرداخت بخشی از بدهی‌های بانکی استفاده کنیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم ریخت و پاش و کارهای متفرقه نداشته باشیم و برای توسعه مترو و اتوبوس و به سرانجام رساندن پروژه‌هایی که جلوی چشم مردم هستند، اقدام کنیم.

محمد سالاری در مخالفت با کلیات این لایحه متمم گفت: لایحه متمم بودجه‌ای که ما خواندیم با آن چیزی که میرلوحی می‌گوید متفاوت است و من به فرآیند بررسی اعتراض دارم چرا که نه تنها نظرات کمیسیون‌ها اخذ نشده بلکه کمیسیون تلفیق نیز تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: افزایش درآمدمان حدود 6000 میلیارد تومان است اما فکر می‌کنم حدود 700 الی 800 میلیارد تومان برایمان باقی بماند که می‌توانیم پروژه جدید ایجاد کنیم چرا که بقیه درآمدها صرف حقوق و مزایا و بدهی می‌شود، شهرداری در بودجه‌ریزی دقت نکرده و برآورد دقیقی ندارد و به نظرم 700 میلیارد تومان مازاد درآمد خواهیم داشت نه چند هزار میلیارد تومان و بعید نیست شهرداری، اسناد و فاکتورهایی بیاورد و بگوید ما اینها را هزینه کرده‌ایم پس عجله‌ای نیست چرا که پولی باقی نمی‌ماند.

رییس کمیسیون شهرسازی با بیان این‌که بدنه شهرداری، اسناد و فاکتورهای زیادی را مطرح کرده و نمی‌توانیم بدون راستی‌آزمایی به آنها مشروعیت بدهیم، گفت: باید جلسه بگذاریم و این فاکتورها را راستی‌آزمایی کنیم.

در ادامه مجید فراهانی در موافقت با این لایحه اظهار کرد: دوماه دیگر وقت داریم تا کلیات بودجه و متمم را بررسی کنیم و اگر بودجه به صحن بیاید عملا تمام وقت‌مان صرف بودجه سال 1399 می‌شود و بهتر است این کمبود زمان را نیز در نظر بگیریم.

حجت نظری در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: در برخی از پروژه‌ها شفافیت به اندازه کافی نیست. مثلا در یکی از کد پروژه‌ها آمده است که 117 میلیارد تومان به صورت متمرکز در دفتر شهردار برای جبران هزینه‌ها یا سازمان‌ها قرار گیرد که جای سوال است اگر شرکت‌ها مشکل دارند چرا ما مستقیما به آنها پول نمی‌دهیم؟ چرا این مبلغ کلان باید در یکجا متمرکز شود و شهردار بنا به سلیقه خود آن را خرج کند و عملا اگر این اتفاق بیفتد دیگر کد پروژه‌ها بی‌معنا هستند و این با اصول بودجه‌نویسی و نوع نگارش بودجه که شفاف هم نیست در تعارض است و باید بگویم که متاسفانه جوری این متمم را نوشته‌اند که انگار ما متوجه نشویم و بدون اطلاع رأی دهیم.

حسن رسولی در واکنش به سخنان نظری و در موافقت با کلیات متمم گفت: براساس بودجه سال 1398 ما به شهردار اجازه دادیم تا 10 درصد از کل بودجه یعنی 1820 میلیارد تومان را می‌تواند جابه‌جا کند و این ذات کار اجرا است و حتی اگر آقای نظری هم شهردار شود این کار را انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که بیش از 90 درصد بودجه محقق شده و این افزایش بی‌سابقه درآمدها طی ماه‌های گذشته خوب است، ادامه داد: بهتر است به کلیات این متمم رای دهیم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق کارهای مالی را بررسی کنیم.

 محسن هاشمی نیز افزود: لایحه متمم بودجه 20 روز پیش به ما رسید و در روزهای آتی نیز شاهد تحویل بودجه سال 1399 شهرداری هستیم و گویا سر کمیسیون‌ها شلوغ است و نتوانستند درست بررسی کنند، اما به نظرم به این کلیات رأی دهید.

حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم با بیان این‌که شورای شهر شهرداری را موظف کرد که در لایحه متمم بودجه شفاف‌سازی کند، گفت: ما مصارف و منابع شهر را روشن کردیم و امیدوارم اعضای شورای شهر به این کلیات رأی دهند.

نهایتا اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه متمم بودجه سال 1398 را تصویب کردند.

در ادامه محسن هاشمی اظهار کرد: من پیشنهاد می‌کنم که 3000 میلیارد تومان جهت توسعه حمل و نقل عمومی برای مترو و اتوبوس در نظر گرفته شود به گونه‌ای که 2000 میلیارد تومان برای مترو و 1000 میلیارد تومان برای اتوبوس برقی صرف شود و این مهم را در تبصره‌ها بیاوریم تا بتوانیم بعدا از شهرداری و شورا پیگیری کنیم. حتی یک مصوبه در دولت و با امضای چند وزیر و رییس بانک مرکزی داریم که نوشته شده است که باید به شهرداری تهران 3000 میلیارد تومان برای خرید 1500 اتوبوس بدهند که خداوند خواست در نمازجمعه این هفته همتی را دیدم و به او گفتم که جهانگیری قول داده این مبلغ را بدهد و همتی هم گفت که این مبلغ را می‌دهد و پای قولش هست و من پیشنهاد می‌کنم که این 3000 میلیارد تومان را در تبصره ببینیم تا شهرداری مصمم به پیگیری شود و قانونا بتواند آن را پیگیری کند و بعد هم اگر تا پایان سال مالی به جایی نرسید به شورا پاسخگو باشد.

اعضای شورای شهر تهران به این پیشنهاد رأی مثبت دادند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۸۳۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان