//
کدخبر: ۲۱۵۱۶۵ //

موانع حذف دفترچه‌ بیمه‌های کاغذی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر مزایای حذف اسناد کاغذی و برخط شدن رسیدگی به پرونده‌های الکترونیک، گفت: باید با توجه به زیرساخت‌های فنی و اجتماعی با همکاری نظام‌پزشکی و ثبت‌احوال به سمت حذف موانع رسیدگی الکترونیک به اسناد برویم.

موانع حذف دفترچه‌ بیمه‌های کاغذی
به گزارش فرتاک نیوز،

مهندس طاهر موهبتی  با اشاره به اینکه بیمه سلامت سالانه به ۲۰ میلیون دفترچه نیاز دارد، گفت: علی‌رغم مشکلاتی که در حوزه کاغذ و افزایش قیمت آن پیش‌ آمد، ما مشکلی برای تامین دفترچه بیمه نداشتیم؛ چراکه از مدت‌ها قبل در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مقتضی انجام شده بود.

وی افزود: البته همواه هدف‌مان کم کردن مصرف کاغذ در روند کار اداری است و از همین رو رسیدگی الکترونیکی اسناد را از ۲۵۰ بیمارستان آغاز کردیم که این تعداد تا پایان سال به ۶۰۵ بیمارستان خواهد رسید. با تحقق روند یاد شده حداقل تا یک سال دیگر دفترچه بیمه به قوت خود باقی خواهد ماند.

مدیرعامل بیمه سلامت، دو بُعد زیرساخت فنی و اجتماعی را در پیشبرد سریع‌تر اهداف موثر دانست و افزود: وقتی از زیرساخت فنی صحبت می‌کنیم باید جایگاه مواردی مانند امضای الکترونیک پزشکان را نیز از قبل سنجیده باشیم. طبق قانون کارت هوشمند ملی در این راستا باید موثر عمل کند؛ اما آیا زیرساخت لازم برای رفع موانع و امضای الکترونیک در کارت ملی هوشمند وجود دارد؟ تا زمانی که امضای پزشک زیر اسناد نباشد، سند هویت پیدا نمی‌کند و در پرداخت‌ها دچار مشکل خواهیم بود.

وی در خصوص همکاری سازمان نظام‌پزشکی برای رفع موانع این چنینی اظهار کرد: سازمان نظام‌پزشکی با همکاری وزارت بهداشت درحال تکمیل کار امضای الکترونیک است، اما خوب است این نکته بیان شود که تا زمانی که زیرساخت درست آی‌تی فراهم نباشد، کار در بخش سلامت به خوبی پیش‌ نمی‌رود. ما در این حوزه با جان انسان‌ها سروکار داریم و چه کسی می‌تواند بگوید یک قطعی ساده برق در بیمارستان تا چه میزان می‌تواند روند رسیدگی الکترونیک و درمانی بیمار را کند کرده و بار روانی به خانواده‌ او تحمیل کند؟

وی ضمن بیان اینکه تجربه اجرایی رسیدگی الکترونیک به اسناد گاها در برخی کشورها تا ۱۵ سال زمان برده است، تصریح کرد: از بعد اجتماعی مردم و حتی مسئولین، تغییر را سخت‌تر می‌پذیرند و در ابتدا نسبت به آن مقاومت دارند. البته روند رو به رشدی را طی می‌کنیم و رتبه ما امسال نسبت به سالیان گذشته ۳۷ پله رشد داشته است و بیمه سلامت نسبت به بسیاری از سازمان‌ها جلوتر بوده است.

موهبتی در پایان صحبت‌هایش زمان دقیق بی‌نیازی به امضای کاغذی پزشکان را منوط به فعالیت‌های نظام‌پزشکی و سازمان ثبت‌احوال دانست و گفت: ما در بیمه سلامت زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم و هر زمان دو نهاد یاد شده به عنوان متولی کارت هوشمند ملی و امضای الکترونیک پزشکان کار خود را به نقطه قابل قبولی برسانند، رسیدگی الکترونیک آنلاین اسناد با حذف برخی از موانع کاغذی و با بی‌نیازی از امضای دستی پزشکان آغاز خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۱۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان