//
کدخبر: ۸۸۳۵۰ //
2018 همدان؛ رویداد بی نشان

اعتراض هنرمندان همدان به نشان رویداد ۲۰۱۸

سال میلادی 2018، برگزیده شدن شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی اتفاق خوشایندی بود که امیدهای زیادی در دل هنرمندان، قعالان گردشگری و مردم همدان ایجاد کرد اما رفته رفته این امید به یاس بدل شد.

اعتراض هنرمندان همدان به نشان رویداد 2018
به گزارش فرتاک نیوز،

رویداد همدان 2018 فرصتی کم نظیر برای همدان بود که می توانست در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و شهری تاثیر بگذارد، در واقع قرار بود همدان را دگرگون کند. اما با گذشت چندماه اتاق چندانی در سطح شهر دیده نمی‌شود  و یکی از اصلی ترین مولفه‌های آن یعنی نشان رویداد در هاله‌ای از ابهام است هنوز نشان این رویداد تثبیت نشده و بسیاری از نهادها به دلیل کپی بودن از آن استفاده نمی‌کنند. هنرمندان و طراحان گرافیک استان نیز  با برگزاری نشست های مختلف کپی بودن آن را به مسئولان و متولیان این رویداد گوشزد کرده اند اما به نظر نمی رسد گوش شنوایی داشته باشند. یکی از اقدامهای اعتراضی هنرمندان انتشار بیانیه ای است که نشان می دهد جایگاه هنر در تولیدات هنری این رویداد بسیار ضعیف و متزلزل است. در بیانیه  طراحان گرافیک همدان که خطاب به شهروندان نوشته شده، آمده است:

«خردمند مردم هنر پرورند /  که تن‌پروران از هنر لاغرند»

 

مردم هنر دوست استان همدان

با عرض درود و آرزوی بهترین‌ها برای شما

همانگونه که می‌دانیم، هنر با زندگی ما پیوند دارد و انسان ایرانی به هنر زنده است. ایران سرزمین هنر است و استان همدان نیز خاستگاه هنر و تمدن است این استان زادگاه هنرمندان و اندیشه ورزان بزرگی است که در طول تاریخ خدمات گرانسنگی به ایران و جهان داشته‌اند. سنگ نگاره‌های گنجنامه نمونه گران‌بهایی است که اگر چه به دستور شاهان اما به دست هنرمندان این سرزمین خلق شده و تا امروز به یادگار مانده است. مانی، آفریننده کتاب تصویری ارژنگ فرزند همدان است که میراث داران او از زمان ساسانیان دراین خطه از سرزمین مقدس ایران زیسته‌اند و آثار ماندگاری تولید کرده‌اند. یادگار هنر دوران اسلامی همچنان در گچبری‌های گنبد علویان نمود دارد. در زمانه ما نیزهنرمندان هنرهای تجسمی همدان، حق بزرگی برگردن هنر دارند. بزرگانی مانند قباد شیوا، احمد فتوت و محمدحسین حلیمی از این شهر برخاسته‌اند اما متاسفانه از حضور و وجود آنان در این استان کمتر بهره برده‌ایم.

درچند دهه گذشته هنر دراین استان نادیده گرفته شده است و به نظر می‌رسد این بی توجهی عمدی بوده و تصمیم سازان و تصمیم گیران بیشترین نقش را در این عرصه داشته‌اند. هنوز در دیوار اداره‌ها اثر چندانی از آثار هنری نیست، هنوز کلنگ ساختمان موزه هنرهای معاصر و انجمن خوشنویسان برزمین مانده است، هنوز هنر محیطی در چند دیوار نوشته و نقاشی سطحی خلاصه می‌شود و اثری از آثار هنری در شهر دیده نمی‌شود و هنر اسلامی در نازلترین وجه ارائه می‌شود.

مردم هنرپرور همدان، جملگی می‌دانیم که برآیند این این وضعیت سرخوردگی و مهاجرت هنرمندان است. حاصل تصمیم‌هایی که برمبنای منفعت‌جوئی گرفته می‌شود را بارها تجربه کرده‌ایم و نتیجه ورود مدیران به حوزه هنر که تخصصی در آن ندارند را نیز همواره شاهد بوده‌ایم. در اعتراض به این بدعت‌ها نیز بارها به صورت حضوری از مسئولان مطالبه کرده‌ایم و در رسانه‌ها نوشته‌ایم و پیشنهاد داده‌ایم و با شما درمیان گذاشته‌ایم. این بار نیز اعلام می‌کنیم که در تصمیم‌گیری مدیران نقشی نداریم و بیشتر آنچه به عنوان تولیدات هنری ارائه می‌شود، عاری از هنر است و ارتباط به کار هنری ندارد.

مردم شریف همدان، در هفته‌های گذشته بارها شنیدیم که همدان به عنوان پایتحت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 انتخاب شده است. همگی ما از این رویداد شادمان شدیم و دوست داشتیم برای شهر و استان گامی برداریم اما باردیگر شاهد بودیم که هنر و هنرمند نادیده گرفته شد.

می‌دانیم که تبلیغات نقش بزرگی درمعرفی رویدادها و داشته‌های استان دارد و اگر این تبلیغات با هنر همراه شود تاثیرش دو چندان است. نخستین گام طراحی یک نشان آبرومندانه و پوستر فاخر بود که متاسفانه تصمیم گیران درگام نخست ناکام بودند. این اتفاق ممکن است درهر قرن یک بار بیفتد و این امکان نصیب همدان شود با توجه این‌که پای آبروی ایران و به خصوص همدان در جامعه بین‌الملل در میان است باید به این نکته نگاهی عمیق می‌شد که  نشان ارائه شده رویداد با ظاهری نامطلوب و از همه بدتر اقتباس فاحش از چند طرح چه لطمه‌ای به اساس  رویداد خواهد زد! شاید یک نشان خوب و گویا از نظر مسئولان همدانی از اهمیت پایینی برخوردار باشد اما بر خلاف این نظر، جهان به نشان یا همان لوگو، رویکرد دیگری دارد و آن را مهمترین، ابتدایی‌ترین و بارزترین حرکت در کل یک رویداد، تجارت یا هر پدیده  دیگری می‌داند.

مردم عزیز استان، ما بر این باوریم که متولیان استان باوجود معتبرترین نهاد دانشگاهی در عرصه هنر نباید از افراد غیر متخصص استفاده ‌کنند و در رویدادهای مهمی مانند 2018 استادان و صاحبنظران دانشگاهای این شهر و استان را نادیده گرفته نشود. روند فعلی تیشه به ریشه هنر خواهد زد و وضعیت را از آنچه هست نیز بدتر خواهد کرد.

امضاء کنندگان این بیانیه که متشکل از هنرمندان طراح گرافیک و سایر رشته‌های هنرهای تجسمی  هستند، براین باورند که در انتخاب و طراحی این لوگو نهایت بی دقتی مسئولان ذیربط اعمال پذیرفته و ادامه راه رویداد همدان 2018 با همین نشان باعث بی آبرویی مردم همدان و هنرمندانش می شود. کما اینکه اکنون هم دستمایه طنز در فضای مجازی شده است. به همین دلیل از مسئولان وتصمیم گیران می‌خواهیم که برای نشان دادن حسن نیت و صداقت خود از شما مردم شریف و هنردوست عذرخواهی کنند و برای تغییر تصویر ارائه شده اقدام کنند. ما می‌خواهیم مدیران پای خود را از حوزه هنر بیرون بکشند و مانع ورود سودجویان و منفعت طلبان غیر حرفه‌ای به این عرصه مقدس شوند. ما می‌خواهیم عرصه هنر را به هنرمند واگذار کنند.

امضاها

آرمین مهدوی طراح گرافیک

شروین حسینی طراح گرافیک

فرزاد حمیدی منش طراح گرافیک، عکاس و مدرس

حسین زارعی طراح گرافیک و مدرس

امیر سیم بخش طراح گرافیک و مدرس

شعله قاهری طراح گرافیک

خسرو انصاری طراح گرافیک

فردین چهاردولی طراح گرافیک

پوریا دایلر عکاس و فیلمساز

مریم بابایی پور انیماتور و کارگردان و عروسک ساز

امیرحسین پیرویسی موشن گرافیست و جلوه های بصری Vfx

ریحانه بابایی پور انیماتور

سمیه رسولی گرافیست و انیماتور

شاهین امیدوار کارگردان

سپیده نجفی طراح کاراکتر و طراح کانسپت

عطا نوین عکاس و فیلمساز

علیرضا معصومی فیلمساز و تدوینگر

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۳۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان