//
کدخبر: ۸۸۰۷۷ //

جشنواره «سرناوا» در دره شهر ایلام چهارشنبه گذشته به کار خود پایان داد

جشنواره «سرناوا» از ۲۶ تا ۲۸ فروردین‌ماه در شهر باستانی دره شهر (سیمره کهن) استان ایلام با حضور استادان موسیقی نواحی و پژوهشگران مطرح این حوزه برگزار شد. این رویداد بزرگ‌ترین رخداد سالیانه با زمینۀ ساز سُرنا در کشور به شمار می‌رود.

جشنواره «سرناوا» در دره شهر ایلام چهارشنبه گذشته به کار خود پایان داد
به گزارش فرتاک نیوز،

صادق چراغی دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا» ضمن تشریح برنامه‌های اجراشده در این همایش گفت: جشنواره ملی «سورناوا» رویداد بسیار خوبی بود تا سرنا نوازان مناطق گوناگون ایران‌زمین درزمینۀ کار خود درنگ و تأمل داشته باشند.

photo_۲۰۱۷-۰۶-۲۲_۱۶-۵۵-۰۰

این جشنواره با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دره شهر و انجمن موسیقی ایلام برگزار شد.

استاد «محمدرضا درویشی» و سرکار خانم « پروین بهمنی» از میهمانان افتخاری جشنواره بودند.در اختتامیه این برنامه آقای «علی ترابی» مدیرکل دفتر موسیقی نیز حضور داشتند و بیانیه هیئت‌داوران توسط «صادق چراغی» آهنگساز و پژوهشگر خوانده شد.

در بخشی از بیانیه هیئت‌داوران این جشنواره ملی آمده بود :

سازها بخشی از جورچین و پازل فرهنگی هر ملتی به شمار می‌روند. سرنا دستاویزی بود تا همگی ما طی یک همایش چندروزه در سیمرۀ کهن (دره شهر کنونی) استان ایلام گرد هم آییم.

در مراسم اختتامیۀ این جشنواره برنامه‌های گوناگونی به اجرا درآمد. در این جشنواره استاد «حق رضا فطری» و استاد «ماشاالله رسام» با دهل «ایرج علی محمودی» از همدان اجرای برنامه داشتند.

این جشنواره غیر رقابتی بود بااین‌همه درباره نفرات اول تا سوم در بیانیه هیئت‌داوران آمده بود :

نفرات اول همۀ شما هنرمندان گرامی‌ای هستید که از راه دور و نزدیک به پشتوانۀ عشق به سرزمین و فرهنگ خود آمدید تا همه گرد هم در فرهنگ ایران عزیزمان، به بهانه ساز سرنا تأمل‌کنیم.

نفر دوم : پیشکسوتانی هستند که با همه کهن‌سالی، سختی این سفر و رهسپاری را به خود تحمیل کردند تا با ما باشند و ما از آن‌ها می‌آموختیم. ای‌کاش با ما بودید تا رفتار عاشقانۀ استاد درویشی را با همشهری خودتان استاد «علی‌دوست فلاحتی» 90 ساله می‌دیدید؛ که ما با پرسش‌های فراوان نزد او آمده بودیم. و دودیگر؛ استاد کهن‌سال همدانی که علیرغم حال به‌ظاهر ناخوش آن‌چنان خوش در سرنایش دمید که من و استاد درویشی و احسان عبدی پور نازنین و همۀ شما جانمان باجان عاشق او گره خورد. استاد «ماشاالله رسام» را میگویم از دیار همدان؛ و سه دیگر استاد «همت علی رضایی» از الشتر لرستان با 90 سال سن.

نفرات سوم : کم سن و سال‌ترین‌هایی بودند که همراه جشنواره شدند. بامهارتی ستودنی و شور و شعوری که مایۀ دلگرمی بود و امیدواری

در جشنواره «سرناوا» از هنر استاد «ماشاالله رسام» تقدیر به عمل آمد و از این استاد پیشکسوت همدانی برای حضور در بزرگ‌ترین رویداد موسیقی نواحی امسال دعوت به عمل آمد. بدین‌سان در یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران که از 11 تا 14 اردیبهشت‌ماه در کرمان برگزار می‌گردد، از سامان همدان، این نوای ساز باصلابت استاد «ماشاالله رسام» است که طنین‌انداز خواهد شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۰۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان