//
کدخبر: ۳۵۵۶۱۴ //
سریال "مهمونی"

نقد روزنامه دولتی از سریال "مهمونی"/ دیالوگ‌های پشه، شهوت آلود است!

روزنامه رسالت در مطلبی سریال مهمونی ایرج طهماسب را نقد کرد و نوشت دیالوگ‌ها پشه در این سریال شهوت‌آلود است.

نقد روزنامه دولتی از سریال "مهمونی"/ دیالوگ‌های پشه، شهوت آلود است!
به گزارش فرتاک نیوز،

روزنامه «رسالت» در مقاله ای، از تکه کلام های عروسک پشه در مجموعه «مهمونی» به عنوان کلمات جنسیت زده یاد کرد!  

این روزنامه نوشته:  در برخی بخش‌های این مجموعه به‌طورجدی خطر پرورش جنسی نادرست می‌رود. مثل پشه‌ای که آخرشب موقع خواب ایرج طهماسب پیدایش می‌شود و به‌وضوح ادبیات نامناسبی برای گروه سنی کودک دارد. تکیه‌کلام «بده بزنیم» او معروف است و گاهی بعد یا قبل از نیش زدن حالاتی به او دست می‌دهد و چیزهایی بر زبان می‌آورد که به‌سادگی انسان را یاد فضای اروتیک می‌اندازد.

«-مگه نگفتی سیری؟

-چرا ایرج ولی تو تا حالا دست خودت رو دیدی؟

-بله، دیدم.

-خیلی خوبه!

-خب نگاه نکن!

-حالا سریع نکنی زیر پتوها.»

این نکته را بگوییم که فضای آزادی که دست نویسنده و کارگردان را برای ایجاد طنز که طبعا همیشه نمی‌تواند درنهایت ادب و متانت باشد و ذاتش این است که گاهی خارج از چارچوب عمل کند، الزاما منفی نیست. حتی شوخی‌های جنسی با رعایت یک حد و حدودی می‌تواند قابل‌پذیرش باشد اما مکالمه‌هایی مانند آنچه در دیالوگ بالا به‌عنوان نمونه دیدیم، قدری مسموم است و دیگر یک تیکه جنسی به شمار نمی‌آید، بلکه رسما فضای شهوت‌آلود را تداعی می‌کند. منظور آن نیست که مخاطب را تحریک می‌کند؛ بلکه آن فضا را برای او مجسم می‌کند. یا تکیه‌کلام‌های «بده بزنیم» و «مگه چیه حالا کاریه که شده» و… خواه‌ناخواه  فرهنگ‌سازی جنسی می‌کند و کارکرد قبح‌زدایی دارد.

روزنامه‌ی رسالت در ادامه‌ی این گزارش‌اش نوشته است: نکته‌ای که شاید مغفول مانده این است که فرهنگ‌سازی جنسی و آنچه چندسالی است در قالب سند ۲۰۳۰ موردتوجه اهالی فرهنگ و آموزش‌وپرورش قرار گرفت، دارد به‌طور زیربنایی و کاملا هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده، در ادبیات و کتب و برنامه مهدهای کودک و تئاترها و دیگر عرصه‌های محتوایی نامحسوسی که شاید به آن کمتر توجه می‌شود ریشه می‌دواند و نفوذ می‌کند و اگر غفلت کنیم می‌بینیم نسل و نسل‌هایی را به‌یک‌باره ازدست‌داده‌ایم و غافل بوده‌ایم.

اینکه ایرج طهماسب را باوجود توانایی هنری غیرقابل‌انکارش هربار از کانادا به ایران دعوت کنیم تا برایمان یک‌ مجموعه بسازد و بعد هم به کانادا و آمریکا برگردد و ما کاملا فارغ باشیم از آنکه این هنرمند محترم با چه کسانی حشرونشر دارد یا چه تفکر و مسلکی، بی‌خیالی خوبی نیست. .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۵۶۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان