//
کدخبر: ۲۹۹۵۴۷ //

برنامه‌های «جشنواره شعر و داستان انقلاب» اعلام شد

دبیران علمی «جشنواره شعر و داستان انقلاب» با بیان این‌که کیفیت آثار رسیده به این دوره از جشنواره در مقایسه با دوره‌های قبل قابل توجه بوده است، نوگرایی در حیطه شعر و داستان را از مولفه‌های مهم این برتری عنوان کردند و آینده این حوزه را امیدوارکننده دانستند.

برنامه‌های «جشنواره شعر و داستان انقلاب» اعلام شد

به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری  در نشست خبری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب که امروز (شنبه، ۲۵ بهمن)  برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره میراثی ماندگار از مرحوم « امیرحسین فردی» است. انقلاب اسلامی به این دلیل که انقلابی فرهنگی بود، مرام‌نامه و نقشه راهش که در شعارها مطرح می‌شد، همگی به زبان هنر سروده می‌شدند و این مرام‌نامه در آن‌ها بیان می‌شد.

به گزارش فرتاک نیوز،او با بیان این‌که وظیفه این جشنواره  عمل به این نقشه راه است، در توضیح این وظایف گفت: نخستین وظیفه، پاسداری از انقلاب اسلامی در مواجهه با تهاجم فرهنگی جهان سلطه و جهان غرب است که این پاسداری از طریق آفرینش آثار ماندگار ادبی ممکن می‌شود. دومین وظیفه، عمل به آرمان‌ها و ایستادن در مقابل کج‌روی‌ها و بیان کاستی‌ها است که به صورت «هنر اعتراضی» بیان می‌شود و سومین وظیفه هم ارائه آرمان‌های انقلاب به جهانیان با زبان هنر است چرا که هنرمندان می‌توانند ترجمان آرمان‌های انقلاب برای جهانیان باشند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه گفت: علاوه بر این اهداف، کار ویژه مهم این جشنواره که خصوصا از دوره قبل مد نظر قرار گرفته، پاسداری از زبان فارسی است که هیات داوران نیز در این زمینه توجه بسیاری داشتند که آثاری انتخاب شوند که زبان فارسی را به درستی پاس داشته‌اند.

در ادامه این نشست خبری، حسینعلی جعفری، دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب، بیان کرد: ارزش‌ها برای آن‌که تبیین شده و ماندگار شوند، باید در قالب هنر ارائه شوند. در این میان، داستان سهم بزرگی دارد، تا جایی که حتی یک سوم معجزه اشرف انبیاء به زبان داستان و «قصص قرآنی» است.

او با ارائه آمار درباره آثار شرکت‌کننده در این دوره جشنواره گفت: در بخش داستانی، ۲۸۳ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که در این میان، داستان کوتاه بزرگسال بیشترین سهم را با ۱۷۹ اثر داراست، داستان کوتاه کودک و نوجوان با۵۰ اثر، رمان بزرگسال با ۳۸ اثر و رمان کودک و نوجوان با ۱۶ اثر در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

او افزود: در این دوره، در مجموع ۱۹۴ نفر برای شرکت در جشنواره، داستان کوتاه و رمان ارسال کرده بودند که از این میان ۱۵ اثر به بخش نهایی راه پیدا کردند. داوری در دو مرحله انجام شد که در مرحله اول، آثار بازخوانی شده و در مرحله بعد آثاری که به مرحله نهایی رسیده بودند توسط داوران نهایی که از میان اهل فن برگزیده شده بودند، بررسی شده و در نهایت آثار برتر انتخاب شدند.

او  درخصوص داوران بخش داستان گفت: مصطفی جمشیدی، شهریار زمانی، محمدرضا شرفی خبوشان، عبدالرحمن اونق، هادی خورشاهیان و شهرام شفیعی داوری آثار و خسرو باباخانی و حسن جمشیدی بازخوانی آثار را برعهده داشتند.

علی‌محمد مودب، دبیر هنری بخش شعر دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب نیز با بیان این‌که داوران این جشنواره از میان استادان و شاعران برجسته کشور انتخاب شده‌اند، گفت: یکی از اتفاقات مبارک در حوزه ادبی، جشنواره شعر و داستان انقلاب است که به طور خاص به «انقلاب اسلامی ایران» می‌پردازد، انقلابی که گاهی در نسبت با فرزندان خودش هم مظلوم مانده است.

او در توضیح این جمله گفت: «دفاع مقدس» حوزه مفهومی است که فرزند انقلاب اسلامی است ولی توجه بیشتری را به خودش جلب کرد که البته به این توجه نیاز بود اما از این طرف شعر و داستان انقلاب اسلامی نیز باید مورد توجه قرار می‌گرفت تا به یادمان بیاورد که حرف‌های ناگفته بسیاری وجود دارد و لحظاتی در انقلاب وجود دارد که هر کدام می‌تواند دستمایه خلق آثار ادبی بزرگ باشد.

او در توضیح تعداد آثار رسیده به بخش شعر جشنواره نیز گفت: در این دوره از جشنواره در بخش شعر، ۳۵۶ اثر به دست‌مان رسید که شامل۳۰۰ تک اثر در دو حوزه شعر «نو» و «سنتی» است و البته مجموعه کتاب‌های شرکت داده‌شده هم به تعداد خوبی رسیده که شامل ۲۲ مجموعه شعر با گرایش‌های نو، ۳۴ مجموعه شعر سنتی و ۷ مجموعه شعر کودک در کنار ۱۴ مجموعه شعر نوجوان است.

در ادامه این نشست خبری، حسینعلی جعفری- دبیر بخش داستان – با بیان این‌که آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره از کیفیت بالایی برخوردار بودند، گفت: آثار رسیده به بخش داستان جشنواره امسال، نسبت به سال‌های گذشته، کیفیت خیلی خوبی داشتند و در میان آن‌ها آثار خاص، نو و بدیع زیادی بودند که امیدواریم در دوره‌های بعدی رشد بیشتری داشته باشند.

او افزود: در مقایسه آثار امسال و سال‌های گذشته، باید بگویم که علاوه بر کیفیت قابل قبول آثار در جشنواره امسال، آثار زیادی به شکل‌گیری انقلاب در شهرستان‌ها اختصاص داشت، این در حالی است که در بیشتر فیلم‌ها و داستان‌ها، منحصرا به شکل‌گیری انقلاب در تهران پرداخته شده و کمتر به شکل‌گیری انقلاب در شهرستان‌ها پرداخته شده است، خوشبختانه در این دوره، نویسندگان شهرستانی زیادی چگونگی شکل‌گیری انقلاب در شهرستان‌شان را در قالب داستان ارائه داده بودند که این آثار می‌توانند زوایای مختلف تاریخ انقلاب را تبیین کنند.

او با گله نسبت به کم بودن مبلغ جوایز در جشنواره‌ها افزود: مدتی قبل یکی از استادان سینما از بحران فیلمنامه می‌گفت، من به شخصه فکر می‌کنم که سینمای ما چون ادبیات را نمی‌شناسد دچار بحران است، سینمای ما رمان‌ها و رمان‌نویس‌ها را نمی‌شناسد و این یک معضل است و اگر دوستانی که در حوزه هنری هستند ارتباطی برقرار کنند که سینماگران ما به سمت اقتباس از این رمان‌ها بیایند، هم کمکی به نویسندگان است و هم سینما از این معضل رها می‌شود.  باید کار به صورتی بشود که ارتباط مستمری بین حوزه و شرکت‌کنندگان در جشنواره ایجاد بشود تا این نویسندگان بتوانند حرکت روبه رشدی داشته باشند، این‌که نویسنده‌ای به جشنواره بیاید، جایزه بگیرد و کنار برود، اثرگذاری مطلوب را ایجاد نمی‌کند.

علی‌محمد مودب نیز درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: آثاری که امسال به دست‌مان رسید، بسیار امیدبخش است و همین که جوان‌ها به این موضوعات می‌پردازند مایه مسرت است. راه نجات ما نوگرایی است و زیباشناسی نو و بیان نو که در خدمت مفاهیم انقلاب اسلامی به کار برود و در روایت انقلاب نقش داشته باشد، با این ترتیب ما می‌توانیم حرف انقلاب را مدام تازه کنیم و من از این جهت خوشحالم که نگاه نوگرا دارد در آثار زیاد می‌شود.

او  درباره داوران بخش شعر این جشنواره گفت: یوسفعلی میرشکاک، زکریا اخلاقی، رضا شیبانی اصل، میلاد عرفان‌پور، علی هوشمند، مریم زندی، سیدحبیب نظاری و تکتم حسینی داوری آثار و سیدوحید سمنانی و مبین اردستانی انتخاب اولیه آثار را برعهده داشتند

در ادامه این نشست ، عباس محمدی- مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری- درباره برنامه روزهای آینده جشنواره گفت: در یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه، بعد از نماز مغرب و عشاء، شب شعر انقلاب را با حضور پیشکسوتان و برگزیدگان جشنواره شعر برگزار می‌کنیم،.علاوه بر این، تالار زنده‌یاد طاهره صفارزاده حوزه هنری نیز افتتاح می شود که در روز دوشنبه کارگاه‌های شعر و داستان در این تالار برگزار می‌شود.

او همچنین گفت: در آیین پایانی برنامه، از دو تن از شاعران و نویسندگان برجسته انقلاب اسلامی آقایان محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابی‌نژاد که در عرصه داستان و شعر انقلاب قلم زده‌اند، تجلیل خواهد شد. این مراسم به شکل مستقیم از آپاراتwww.aparat.com/soorehonar/live و اپلیکیشن حوزه هنری و اینستاگرام سپهر سوره پخش می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۹۵۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان