//
کدخبر: ۲۰۰۴۴۰ //

خشونت؛ پدیده‌ای که باید از مدارس رخت بربندد

وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت سالم ماندن روح و روان دانش‌آموزان و نقش مدارس در پرورش، طرح خشونت‌زدایی در مدارس را از مهرماه اجرایی می‌کند طرحی که تلاش دارد تا سایه خشونت را از فضاهای آموزشی بردارد.

خشونت؛ پدیده‌ای که باید از مدارس رخت بربندد
به گزارش فرتاک نیوز،

خشونت در مدارس همواره یکی از آسیب‌هایی است که گریبان‌گیر برخی از دانش‌آموزان می‌شود. در سال‌های اخیر به ویژه با گسترش شبکه‌های اجتماعی توجه مردم و کارشناسان به کاهش اعمال خشونت در مدارس بسیار بیشتر از پیش شده است.

طبق ماده ۷۷ آئین‌نامه انضباطی مدارس اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی برای تنبیه ممنوع است. البته ناگفته نماند که خشونت همواره از جانب معلم به دانش آموز اعمال نمی‌شود، بلکه در بسیاری از مواقع شاهد خشونت دانش آموزان و خانواده‌های آنها نسبت به معلمان نیز هستیم. در موارد بسیاری دیده شده که شاگردان و خانواده‌ها آسیب‌هایی به جان و اموال معلمان وارد کرده اند.

با توجه به اینکه مدارس باید مأمنی امن و آرام برای تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان باشد، آموزش و پرورش در صدد است تا در تمامی مدارس طرح خشونت زدایی اجرا شود تا یک نگاه همه جانبه متمرکز بر مسائل و عناصر روانی، اجتماعی رخ دهد.

این طرح قرار است که فراتر از خشونت فیزیکی پیش رود و برتوانمندسازی و آگاهی دهی در برابر کنترل و اصلاح رفتارهای نادرست و انواع خشونت چون سرزش کردن، تخریب کردن‌، برچسب زدن، مقایسه کردن و ناامید کردن دانش آموزان تأکید کند.

طرح خشونت زدایی در مدارس از مهرماه اجرا می‌شود

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در رابطه با اجرای طرح خشونت زدایی در مدارس که بنا دارد زوایای مختلف این مقوله را مورد کنکاش و بررسی قرار دهد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جزئیات و نحوه اجرای این طرح با همراهی یک گروه تخصصی به مرحله نهایی رسیده است.

رضوان حکیم زاده افزود: در زمان حاضر شیوه نامه اجرایی طرح خشونت زدایی در دست بررسی است تا از مهر ماه ۹۸ شاهد اجرایی شدن این طرح در مدارس باشیم.

وی یادآورشد: بنا بر این است که علاوه بر توجه به فضای فیزیکی و ایجاد نشاط و شادابی به بعد روانی و عاطفی دانش آموزان بها داده و شرایط به گونه‌ای برای کودکان فراهم شود که بچه‌ها احساس پذیرش عاطفی را داشته باشند.

به گفته وی، باید یک نگاه همه جانبه نسبت به فضای مدرسه ایجاد شود و این فضا صرفاً برای فرایند یاددهی و یادگیری نباشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: کودکان باید در فضای فیزیکی مناسب و با ایجاد نشاط درس بخوانند تا در مدارس فضای روانی و اجتماعی و عاطفی مناسب هم شکل گیرد.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: باید ابعاد مغفول مانده جلب و جذب دانش آموزان در مدارس و نشانگرهای سلامت شناسایی شود زیرا در فضای فیزیکی مطلوب اما نامناسب از نظر روانی و اجتماعی دانش آموزان احساس شادابی و نشاط نمی‌کنند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۰۴۴۰ //
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    فقط مانسل سوخته بودیم که باخط کش وترکه ا نار کتک خوردیم😭😭😭😭

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان