//
کدخبر: ۱۳۶۹۶۸ //

حجت‌الاسلام راشد‌یزدی: انسان با سلوک به جایی می‌رسد که به‌جز خدا چیزی را نمی‌بیند‌

استاد حوزه علمیه گفت: انسان اگر افقی حرکت کند مانند حیوانات حرکت کرده اما عمودی حرکت کند به جایی می‌رسد که به‌جز خدا چیزی را نمی‌بیند.

حجت‌الاسلام راشد‌یزدی: انسان با سلوک به جایی می‌رسد که به‌جز خدا چیزی را نمی‌بیند‌
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی در دیدار با جمعی از مستبصرین استان البرز که به‌همت مؤسسه بیداری در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: علمای اخلاق بحثی به‌نام واژه توفیق دارند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه توفیق ابعاد گوناگونی دارد و فقط در امر خیر استفاده می‌شود، اضافه کرد: یک سلسله نعمت‌هایی است که خداوند شامل حال افرادی می‌کند که زمینه‌های مختلف دارند و یکی از آنها هدایت است که از سه راه شامل حال انسان می‌شود.

وی با ابراز اینکه هدایت از طریق پیغمبر درون که به آن عقل می‌گویند و دیگری از راه پیامبران برون که سفرای الهی هستند و دیگری از راه مجاهدات نفسانی حاصل می‌شود، تصریح کرد: انسانهایی هستند که خودشان مشاهده دارند و کسی که بخواهد دنبال این موضوع را بگیرد موفق می‌شود.

راشد یزدی با تذکر اینکه انسان برای زندگی کردن آفریده شده است نه‌فقط برای زنده ماندن، گفت: حیوانات تمام تلاششان این است که زنده بمانند و یک راه افقی را طی کرده و خور و خواب و شهوت و تولید مثل می‌کنند و این مسیر افقی است.

وی با یادآوری اینکه انسان برای زنده ماندن خلق نشده است، گفت: انسان برای زندگی کردن خلق شده و فرق زندگی کردن با زنده ماندن این است که انسان عمودی حرکت کند نه افقی، اگر افقی حرکت کند مانند حیوانات حرکت کرده اما عمودی حرکت کند به جایی می‌رسد که به‌جز خدا چیزی را نمی‌بیند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اظهار اینکه از اول هم انسان تربیت‌پذیر بوده است، عنوان کرد: تمام آنچه در قالب تمدن وجود دارد چیزی است که انبیا آورده‌اند، بشر که چیزی بلد نبود.

این استاد اخلاق با بیان اینکه مجموعه تجربیات قرون قبل در حال اجرا است، گفت: این انسان توانسته چیزهایی را درست کند که حتی فکر درست کردن آن هم قابل تصور نیست و هواپیمایی ساخته شده که 800 مسافر دارد و 150 هزار لیتر بنزین سوخت‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه این دستاوردها توفیقات الهی در هدایت است، گفت: نعمت هدایت که شامل حال شما عزیزان شده قدرت الآن بشر است و در حال حاضر بشر میان یک بصیرت و شعور خاصی قرار گرفته که همه آن شور نیست بلکه شعور هم در آن وجود دارد.

وی با ابراز اینکه بین همه ادیان یک سلسله مبانی و مرام وجود دارد، گفت: آن مرامی می‌ماند که علمی و عقلی باشد، ما مدعی هستیم که اسلام دین علم است نه دین علمی، هر چیزی که معین شده به‌میزان وحی معین شده و وحی خطا ندارد.

وی با تصریح به اینکه هرچه حرام کردند ضرر یا مفسده داشته است، اضافه کرد: هرچه حلال کردند مفید بوده و ضرر نداشته است و پیامبر خدا(ص) آمده که هر چه را پاکیزه است حلال کرده و هرچه را خوب است امر کند و آمده است که دین پاک و صاف را به‌عنوان اینکه بنیان ما را آباد کند در اختیار ما قرار دهد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۶۹۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان