//
کدخبر: ۳۸۲۹۷۸ //

سازمان سنجش: ادعای فروش سؤالات صحت ندارد

با وجودی که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در آخرین نشست خبری پیش از برگزاری نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ اینترنت را آخرین حلقه امنیت کنکور بیان کرد، ساعتی پس از آغاز فرایند برگزاری کنکور، موضوع امنیت و انتشار سؤالات آزمون گروه تجربی در فضای مجازی خبرساز شد، به طوری که سازمان سنجش ساعتی پس از پایان نوبت صبح کنکور به آن واکنش نشان داده و اعلام کرد ادعای فروش سؤالات صحت ندارد.

سازمان سنجش: ادعای فروش سؤالات صحت ندارد
به گزارش فرتاک نیوز،

موضوع قطع شدن اینترنت در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ برای بار نخست از سوی دکتر حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش مطرح شد که با واکنش‌های متعددی در فضای مجازی همراه شد. اگرچه واکنش‌ها نسبت به این موضوع زیاد بود اما دکتر محمدعلی‌زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها که که ۱۵ دی ماه برگزار شد؛ درست ۲۴ ساعت پس از اعلام خبر قطع اینترنت از سوی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، اعلام کرد: «قطع اینترنت در حوزه برگزاری کنکور یکی از راه‌حل‌های موجود است و مطمئن هستم که مردم قطع اینترنت را می‌پذیرند، چرا که سرنوشت فرزندانمان در گرو کنکور است. با توجه به تعداد زیاد داوطلبان، مردم با سعه صدر در زمان برگزاری آزمون سراسری با ما همکاری لازم را خواهند داشت. می‌خواهیم با نظارت بیشتر یک محیط امن برای برگزاری کنکور فراهم کنیم تا داوطلبان با نظارت بیشتر در حوزه کنکور، در کمال آرامش و آسایش به رقابت علمی بپردازند.»

اظهار نظر وزیر علوم درباره قطع شدن اینترنت در زمان برگزاری کنکور نوبت اول، محدود به اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها نشد. بلکه صبح امروز نیز وزیر علوم به هنگام بازدید از دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان یکی از حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری گفت: «به دلیل آسودگی خاطر داوطلبان و این‌که بدانند مبحث عدالت آموزشی در کانون توجه قرار دارد اینترنت را در مدت زمان برگزاری کنکور قطع کردیم. پیشگیری از هر تخلفی شرط عقل است و به خاطر آرامش داوطلبان کنکور از شورای امنیت کشور خواستیم که اجازه دهند اینترنت محل برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و نقاط اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شود تا تخلفی صورت نگیرد.»

دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در دانشگاه صنعتی‌شریف و در جریان بازدید از روند برگزاری کنکور با بیان اینکه اولین آزمون همواره حساس‌ترین آزمون به حساب می‌آید، گفت: در روند برگزاری اولین نوبت برگزاری کنکور ۱۴۰۲ هجمه‌های فراوانی به سازمان سنجش وارد شد و کار از تقلب گذشته بود و برخی به دنبال این بودند که توانمندی ما را زیر سؤال ببرند.

رئیس سازمان سنجش در جمع خبرنگاران مدعی شد که بررسی‌ها حاکی از آن است که متخلفان کنکور هیچ توفیقی پیدا نکرده‌اند تا به اهداف خود برسند. به گفته وی، در روز گذشته، چهارشنبه ۲۸دی ماه توانستیم یک فرد حرفه‌ای که اصطلاحاً «کلیدزن» است، شناسایی کنیم. همچنین یک گروه در گرگان دستگیر شدند که اقدام به فروش تجهیزات می‌کردند. محل پنهان این گروه در شهر گرگان بود اما کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دادند. همچنین ۸۳۷ شبکه که توسط ۵۴ نفر اداره می‌شدند و مدعی فروش سؤال بودند، دستگیر شدند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دوشنبه هفته جاری با حضور در ایسنا، درباره ادعای مطرح شده در برخی کانال‌های فضای مجازی خصوص تقلب و فروش سؤالات کنکور علوم انسانی گفته بود: سؤالات هنوز طراحی نشده و از بانک سؤال خارج نشده است. یک ماه پیش از برگزاری هر آزمون، نهاد امنیتی درباره قرنطینه کردن افراد و سؤالات اقدام می‌کند و با دستگاه‌های خاص محل قرنطینه را بررسی و کنترل می‌کند. قرنطینه هیچ مسیر ورودی و خروجی ندارد و اجازه خروج هیچ وسیله‌ای ممکن نیست. سؤالات نیز در بانک سوالات طراحی می‌شود و سپس انتخاب می‌شود. پس چگونه برخی ادعا می‌کنند سؤالات آزمون از حالا فروخته شده است؟ به فرض محال سؤالات را بسازند چگونه برای آن کلید تعریف می‌کنند؟ در حالی که کلیدهای نامتعارف به سادگی قابل شناسایی هستند.  

با تمام این تفاسیر، هنگامی که انتظار می‌رفت ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب گروه آزمایشی علوم‌تجربی در آرامش کامل به رقابت بپردازند؛ با وجود قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور تعدادی از کانال‌های تلگرامی با انتشار تصاویری، از انتشار برخی سؤالات کنکور در فضای مجازی خبر دادند و مدعی شدند که سؤالات کنکور را در اختیار دارند و براساس آن پاسخ سؤالات را هم داده‌اند. این موضوع با واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی همراه شد تا جایی که سازمان سنجش آموزش کشور پس از برگزاری نوبت صبح امروز، اطلاعیه‌ای درباره این موضوع منتشر کرد. 

دکتر عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان سنجش در این رابطه گفت: بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی با همراهی داوطلبان و عموم مردم این آزمون در سلامت کامل برگزار شد. آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با موفقیت کامل به پایان رسید. از همراهی و صبوری عموم مردم به ویژه ساکنین اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون تشکر و قدردانی می‌کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه سؤالات این آزمون بلافاصله پس از برگزاری آزمون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، گفت: در برگزاری این آزمون نهادها و دستگاه‌های زیادی از جمله شورای امنیت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی مشارکت داشته و سازمان سنجش آموزش کشور را یاری کردند که لازم است مراتب قدردانی خود را از مسئولان و کارکنان این دستگاه‌ها ابراز نماییم.

رئیس سازمان سنجش در مورد تخلفات صورت گرفته در این آزمون نیز، گفت: ۹ نفر در استان گلستان قصد داشتند اقداماتی در جهت ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحانی صورت دهند که با توجه به رصد قبلی ناکام ماندند و یک نفر نیز در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی اقدام به عکس‌برداری از سه صفحه دفترچه‌های خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد که با توجه به زمان کوتاه این اقدام و جمع‌آوری پاسخنامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکارساز هیچ خدشه و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد و ادعاهایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این باره مطرح می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد و قابل اعتنا نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۹۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان