//
کدخبر: ۳۶۷۱۹۸ //

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۶/۲۱؛ آخر هفته بارانی برای نوار شمالی/ هشدار سیلاب ناگهانی در ۲ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی طی آخر هفته در نوار شمالی کشور از جمله استان‌های ساحلی دریای خزر نسبت به سیلاب ناگهانی و آب‌گرفتگی معابر هشدار داد.

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۶/۲۱؛ آخر هفته بارانی برای نوار شمالی/ هشدار سیلاب ناگهانی در 2 استان
به گزارش فرتاک نیوز،

بررسی پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی حاکی از آن است که امروز در ارتفاعات مازندران و گیلان بارش پراکنده و خفیف روی می‌دهد و در این روز برخی مناطق کرمان، جنوب یزد، شرق فارس و شمال هرمزگان و روز سه‌شنبه برای ارتفاعات کرمان و شمال هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرَفتی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

طی سه روز آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل دما به‌طور نسبی افزایش می‌یابد و از روز چهارشنبه بعدازظهر تا روز جمعه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر و نفوذ هوای خنک به این مناطق، ابتدا در استان‌های اردبیل و گیلان و به‌تدریج در مازندران، گلستان و خراسان شمالی بارندگی و کاهش محسوس دما روی می‌دهد و دریای خزر طی این مدت مواج و متلاطم است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از فردا تا روز پنجشنبه شرایط برای ایجاد توده گردوخاک روی عراق و انتقال آن به شهرهای غربی و جنوبی غربی به‌ویژه نوار غربی مهیا بوده که باعث کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق می‌شود.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق. وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/06/21: غرب و دامنه و ارتفاعات مرکز کرمان، ارتفاعات شمال تهران.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کاهش شعاع دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و اسکان موقت مسافران در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها. احتیاط از هرگونه فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط جابجایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/06/21: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی و غرب خوزستان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: امتناع از ترددهای غیر ضروری در فضای باز برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راهپیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۷۱۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان